Trillende / hobbelende auto

  • Remco

    Hallo Allemaal,

    Ik heb een VW Polo 1.9 SDI type 6N van 2001 en heb het volgende probleem :

    Tijdens het rijden begint er rond de 2000 toeren een trilling te ontstaan, ongeacht welke versnelling. Juist met optrekken is het meer voelbaar als dat je een constante snelheid hebt. De auto is uitgelijnd, gebalanceerd, stangen zijn op speling gecontroleerd maar die was er niet, remmen en schijven zijn vervangen en er zijn 3 nieuwe setjes banden opgekomen om eens te kijken of dat beter ging, maar helaas…

    Laat ik de auto uitrollen in zijn Vrij, maar met lopende motor, dan voelt het nog steeds alsof je over een hobbelende weg rijd.

    Laat ik nou de auto uitrollen in zijn vrij maar met de motor UIT dan is het gehobbel weg !!!!

    Ook houd de auto af en toe in bij vol gas, dan komt er daarna een rookpluim uit de uitlaat, maar maakt niet uit hoe hard je rijd, hij doet het bij 10 kmh maar ook bij 120 kmh

    Wie o wie kan me enigszins op weg helpen, de dealer weet niet wat ik bedoel…

    Thnks

  • vw monteurke

    Die laatste zin: de dealer weet niet wat ik bedoel… komt op mij erg onwaarschijnlijk over.

    Wat heeft die dealer(monteur) allemaal gedaan, of wat heb je 'm laten doen, om de oorzaak op te sporen ?

    Beter gezegd, hoeveel tijd heb je 'm hiervoor gegeven ………………………. ?

    Wat is de km stand van die auto ?

    Wat voor maat velgen en wat voor maat en merk banden heb je onder die auto liggen ?

    Is de auto verlaagd of iets dergelijks ?

    Waar voel je die trilling ? In het stuur, in je stoel, de bodem ?

    Wanneer is dat trillen begonnen ? Hoe is het begonnen ? Geleidelijk aan steeds erger of was het meteen al goed merkbaar ?

  • Remco

    Hallo VW monteurke,

    Bedankt vast voor je reactie…

    De dealer heeft em 2 dagen gehad gehad en allereerst uitgelezen, daar was niets op uit te lezen. Ze dachten eerst aan de homokineten, maar deze waren in orde. Ze hebben diverse banden en stalen velgen geprobeerd: continental, vredestein en nog een merk, welke weet ik niet meer… ( er liggen nu vredestein snowtrac op ) maat 165/60/14, maar de zomerbanden zijn van vredestein T Trac.

    Ze zaten te denken aan onbalans in het blok, maar ook dit is door hun uitgesloten, wat ze verder gedaan hebben weet ik niet, maar ze kunnen zo niets bedenken. Later zeggen ze dat het misschien toch aan het wegdek ligt, maar als ik met mijn andere wagen (VW Golf III )over diezelfde weg rij, merk ik niets

    De auto is niet verlaagd en heeft net 175000 gelopen.

    Je voelt de trilling in de gehele auto, als je goed in de stoel zit voel je het onderin je rug, je kont, je benen. Het is niet echt merkbaar in het stuur.

    Het gaat meer om het hobbelen van de auto, net alsof je op ovale banden rijd, maar dit gevoel is niet continue voelbaar. De trilling is duidelijk voelbaar in het gaspedaal. Ook moet ik continue bijsturen, alsof ik een boot bestuur…

    Brandstof- en luchtfilter zijn ook vervangen, maar het hobbelen / trillen blijft….

    Ik heb ook al een tijd andere diesel gebruikt ( V Power, excelent), maar helaas…

    Het word steeds erger, er is niets raars gebeurt met die auto, ikzelf ben diegene die er alleen mee rijd….

  • vw monteurke

    Hmm, vreemde zaak. Je hebt in ieder geval je dealer voldoende tijd gegeven om de oorzaak op te sporen.

    Had je ook nog antwoord op m'n laatste vragen ?

    Wanneer is dat trillen begonnen ? Hoe is het begonnen ? Geleidelijk aan steeds erger of was het meteen al goed merkbaar ?

  • Remco

    Wat betreft je laatste vragen :

    het begon zo'n beetje bij de 160000 Km, maar een echte oorzaak is er niet, het is gewoon zo gekomen, ik heb niets geraakt ofzo, en zoals gezegd, ik ben de enige die erin rijd.

    In het begin was er een lichte trilling in het stuur merkbaar, dus maar eens andere bandjes en balanceren die boel, maar geen resultaat. Ik dacht aan de remschijven dat die mss krom konden zijn, dus maar andere remmen erop en zo verder, maar hoeveel geld moet ik nog uitgeven om alles te “testen”wat het mss zou kunnen zijn ???, snap je wat ik bedoel…..

    Het word nou gewoon beetje bij beetje erger.

    Ik wil eens iemand erin laten rijden die echt verstand heeft van auto's ( niet dat de dealer/monteur er geen verstand van heeft, zo bedoel ik het niet) , ik kom zo geen steek verder.

    Het lijkt zo simpel : Rolt de auto met lopende motor, dan trilt en hobbelt hij over de weg

    Rolt de auto zonder lopende motor, dan is er geen probleem, dus je zou zeggen dat er iets in het blok moet zitten, of iets met de aandrijving……

    Ik google me kapot, iedereen heeft wel iets wat ik terugken in mijn verhaal, maar het is een cobi van dat alles lijkt het wel

    Ook het zwalken over de weg vind ik vreemd, de schokdempers zijn getest en zijn goed, dus ja, zeg het maar……moeilijk geval he :-O

    Sloperij maar ????

  • vw monteurke

    Inderdaad, niet gemakkelijk.

    Hoewel ik het moet doen met jouw omschrijving van het probleem denk ik toch ook in de richting van de aandrijving.

    Het feit dat het trillen niet merkbaar is bij uitrollen geeft aan dat het eigenlijk niet in de banden zit.

    Ik neem dan aan dat je ook niks merkt als je 'm met hogere snelheid laat uitrollen ?

    Ik neem ook aan dat ook de achterbanden goed zijn bekeken en zijn vervangen door andere ?

    Wat zou het kunnen zijn. Een aantal mogelijkheden op een rijtje:

    De homokineten. Denk dan ook eens aan de binnenste homokineten. Een van die homokineten zit in de buurt van de uitlaat en je ziet vaak dat van die homokineet het vet helemaal is uitgedroogd en verhard. De smerende werking van dat vet is dan geheel weg en da's natuurlijk niet goed voor zo'n homokineet.

    De versnellingsbak. Een inwendig defecte versnellingsbak produceert vaak ook bijgeluiden. Luister daar eens goed naar

    De motorophangrubbers. Zijn die niet versleten/uitgescheurd waardoor de motor of de bak op het chassis rust en motortrillingen versterkt worden overgebracht op de carrosserie ?

    Ik denk dat men zich tot op heden teveel heeft vastgebeten op de wielen en/of de banden als mogelijke oorzaak.

    Ik zou zo'n auto eens op de hefbrug zetten en dan met vrijhangende wielen met draaiende motor alle versnellingen eens doorlopen.

    Je ziet dan (aan het kantelen van de motor) zo of de ophangrubbers in orde zijn.

    Je hoort ook beter alle versnellingsbakgeluiden en je ziet de aandrijfassen draaien.

  • Remco

    Homokineeent zullen nogmaals nagekeken worden…

    Er zijn geen geluiden waarneembaar bij de versnellingsbak…

    Ik zal eens voorleggen wat je nu schrijft, dat zou de laatste poging kunnen zijn om erachter te komen wat het zou kunnen zijn….

    Heb ik al gezegd dat het bij 2000 toeren het ergste gevoel waarneembaar is ???

    Mss een gekke vraag, maar zou het aan de verstuivers kunnen liggen, de reden dat ik dit vraag is dat de auto soms inhoud bij volgas. Ikzelf heb het idee dat een verstuiver af en toe wat inspuit, maar mss is dat dromerij….

    Ik heb al eens Wynn's Injection cleaner gebruikt, maar ook na dat gebruik bleef het hetzelfde gevoel houden….

    Ik ga eerst met jou ideeén aan de slag, ik hou je op de hoogte van het resultaat.

    Vast bedankt voor je genomen moeite.

    Greetzzzz