Startprobleem Golf 4 TDI 1.9

  • daudt

    beste mensen,

    2011 begint weer met onopgeloste probleempjes.

    Ben een tijdje uit de prikbord en heb nu een aantal dingen die ik aan wil voeren als een probleemstelling, namelijk het volgende:

    Golf 4 TDI 1.9 wil niet starten na een koude nacht . . . belachelijk eigenlijk.

    Wat ging er aan vooraf.

    1 maand geleden een nieuwe accu gekocht en geplaatst, verder geen problemen tot dusver en 2 dagen mee gereden. ABS lamp bleef continu branden. Auto wilde niet starten na temperatuurdaling -4 of -5 graden, hulpkabels gebruikt en motor sloeg meteen aan. Dit is een aantal dagen achtereen gebeurt.

    Naar de autoboer en laten uitlezen, waarschijnlijk moet er een nieuwe ABS-pomp in.

    Monteur heeft ondermeer het volgende gedaan (2-weken later):

    1. accuklemmen en kabels losgehaald en corrosievrij gemaakt en gemonteerd;

    2. nieuwe gloeibougies gemonteerd alle vier helemaal erdoorheen;

    Auto starten en rijden maar, de volgende middag werd het kouder en probeerde de auto te starten, geen resultaat.

    Draaide de sleutel om en alles begon te knipperen, dashbord verlichting ging al knipperend aan en uit.

    2 a 3 drie geprobeerd, maar auto wil niet starten.

    Dus alleen opstarten met hulpkabels is een remedie op dit moment.

    Het kan toch niet zo zijn dat een beetje kou de motor niet wil starten?

    En moet er inderdaad een nieuw ABS-pomp in ?

    Allemaal vragen dat onbeantwoord blijft tot nu toe.

    Hebben jullie ervaring met dit soort probleempjes?

  • vw monteurke

    Even 2 dingen goed uit elkaar houden.

    Er is een groot verschil tussen niet starten en niet aanslaan.

    Er is sprake van slecht (of niet) starten als de startmotor weinig of niets doet.

    Er is sprake van slecht (of niet) aanslaan als de startmotor volop draait, maar de motor niet op eigen kracht gaat draaien.

    Uit je verhaal maak ik op dat je startproblemen hebt vanwege een lege of defecte accu. Met starthulp start de auto immers wel.

    Je schrijft ook: Draaide de sleutel om en alles begon te knipperen, dashbord verlichting ging al knipperend aan en uit.

    Nou, een duidelijker indicatie van een lege of kapotte accu kun je niet krijgen …………………………….

    Een aantal mogelijkheden:

    Je accu is kapot. Dat die accu nog maar 1 maand oud is zegt niet zoveel. Ook een nieuwe accu kan kapot zijn. Laat 'm dus gewoon eens even testen.

    Als de accucapaciteit goed is, laat dan de laadstroom en de afgeregelde spanning van de dynamo eens testen.

    Een accu kan namelijk nog zo nieuw en zo goed zijn, als ie niet wordt opgeladen is ie binnen no-time leeg.

    Er is ook nog de mogelijkheid dat je accu gedurende de nacht leegloopt omdat er een stroomverbruiker aan blijft.

    Alle genoemde mogelijkheden zijn via simpele metingen te controleren.

    Dan je ABS.

    Daar heb je al een half jaar problemen mee.

    Op 18 juni schreef ik:

    Laat het storingsgeheugen van de abs eens uitlezen en vermeld dan hier de storingscodes van de storingen die er in zitten.

    Dan kunnen we meer zeggen.

    Nooit meer iets van gehoord …………………………………………………..

  • daudt

    Beste vw monteurke,

    bedankt voor de uitgebreide tekst en uitleg.

    We gaan even de punten langs.

    1.als ik het verhaal leest, vermoed ik dat het om punt 2 gaat, startmotor weinig of niets doen;

    2. Accu, het zou jammer zijn, maar zal teruggaan naar de garage waar ik het vandaan hebt gehaald;

    3. ABS, het lampjelicht niet meer op tijdens het rijden, dus dat is mooi, maar blijkbaar zegt het niks?

    Aanstaande maandag of dinsdag breng ik de auto naar de autoboer en laat het weer uitlezen en vragen naar de uitdraai. Met deze gegevens breng ik even verslag uit, het helpt voor anderen die met hetzelfde probleem zit.

    Wordt vervolgd,

    groet,

    Daudt

  • vw monteurke

    Nog even over dat ABS lampje.

    Wat doet dat lampje nu eigenlijk ?

    In je eerste bericht schrijf je namelijk: ABS lamp bleef continu branden

    Terwijl je in je 2e bericht schrijft: het lampje licht niet meer op tijdens het rijden

    Ben ook benieuwd naar de uitslag van het uitlezen van het storingsgeheugen.

    Hou rekening met het volgende:

    Een ABS systeem heeft een minimale spanning nodig om te kunnen werken.

    Bij een defecte of een lege accu wordt die minimale spanning niet bereikt en ook in dat geval zal het abs lampje dus blijven branden.

  • daudt

    vw monteurke Schreef:

    ——————————————————-

    > Nog even over dat ABS lampje.

    > Wat doet dat lampje nu eigenlijk ?

    > In je eerste bericht schrijf je namelijk: ABS lamp

    > bleef continu branden

    > Terwijl je in je 2e bericht schrijft: het lampje

    > licht niet meer op tijdens het rijden

    >

    > Ben ook benieuwd naar de uitslag van het uitlezen

    > van het storingsgeheugen.

    >

    > Hou rekening met het volgende:

    > Een ABS systeem heeft een minimale spanning nodig

    > om te kunnen werken.

    > Bij een defecte of een lege accu wordt die

    > minimale spanning niet bereikt en ook in dat geval

    > zal het abs lampje dus blijven branden.

    vw monteurke,

    1 ste bericht ABS lamp continu branden, inderdaad. Dit is een voorval voordat ik bij de monteur bent langsgegaan.

    Na de eerste check waarbij de accu, kabels van en naar andere stroomvoorzieningspunten is ontkoppeld, schoongemaakt corrosievrij en opnieuw gemonteerd. Daarna lichtte m'n controle ABS lampje niet meer.

    Ik kom zowiezo op terug met de resultaten van de monteur, dus:

    1. het uitlezen;

    2. ABS check en stroringscode uitprinten;

    3. Accu testen.

    Op de resultaten kom ik op terug,

    Daudt

  • vw monteurke

    Als je abs lampje na het schoonmaken van de contacten niet meer oplichtte tijdens het rijden mag je aannemen dat het abs systeem in orde is.

    je hebt overigens dat abs systeem de afgelopen weken goed kunnen uitproberen.

    Bij remmen op een gladde weg voel je het abs systeem meteen ingrijpen. (als het goed is)

  • daudt

    vw monteurke Schreef:

    ——————————————————-

    > Als je abs lampje na het schoonmaken van de

    > contacten niet meer oplichtte tijdens het rijden

    > mag je aannemen dat het abs systeem in orde is.

    > je hebt overigens dat abs systeem de afgelopen

    > weken goed kunnen uitproberen.

    > Bij remmen op een gladde weg voel je het abs

    > systeem meteen ingrijpen. (als het goed is)

    vw monteurke,

    inderdaad, merkbaar dus voelbaar, moest er weer aan wennen wat het was, ben benieuwd naar de volgende bevindingen van de monteur.

    Wordt vervolgd

  • daudt

    vw monteurke,

    het is net als het weer, het blijft kwakkelen met het weer en de Golf.

    Maandagmorgen voordat ik naar het werk ging even proberen te starten, vergeet het maar, helemaal geen reactie, ik hoorde 1-klein klikje en dat is het.

    Hulpkabel erbij zoals de keren daarvoor. Motor sloeg meteen aan.

    Naar de autoboer gereden, 32 Km verderop met hetzelfde verhaal.

    Dus weer een dag laten staan om te checken. Wel nadrukkelijk gevraagd om coderingen voor mij uit te printen, helaas niet gebeurd.

    Eind van de dag auto opgehaald, ze konden niet duidelijk een oorzaak vinden en vroeg mij ieder keer of ik alles wel goed afsluit zoals, deuren, achterklep en alles dat eventueel geen lekstroom kan maken.

    Dus weggereden zonder problemen, behalve de aanjager deed het niet, ik wou terug rijden, maar het bedrijf was al gesloten.

    1. Waarschijnlijk een kapotte zekering? Waar zit het?

    2. ABS begon na ong. 1km te piepen en branden, jammer.

    Na 32Km thuis gekomen, geparkeerd en alles goed afgegrendeld zoals altijd.

    De volgende ochtend, sleutel erin, omdraaien, starten en hoe is het mogelijk een wonder, de motor slaat meteen aan en rijden maar.

    Auto heeft 9 uur stilgestaan en toen de ultime test, weer opgestart zonder problemen. Ik krijg het gevoel dat het aan de “aanjager” ligt, bespottelijke gedachte, maar je weet het maar nooit.

    Tot zover mijn bevindingen. Denk dat woensdag toch maar weer naar de dezelfde autoboer gaat om de storingscode uit laten printen, dat was gisteren ook de afspraak.

    VRAAG:

    1. waar kan ik de zekering van de aanjager vinden?

    2. Als het ABS-lampje blijft branden, kan dit een ABS-pomp probleem zijn? En wat is de typecodering van deze pomp?

    Heb een pomp kunnen verkrijgen voor eenzelfde type Golf als die van mij.

    Is het verstandig dit aan te kopen en de ABS-pomp te vervangen?

    Wordt vervolgd

    Daudt

  • vw monteurke

    Vraag:

    1. waar kan ik de zekering van de aanjager vinden?

    Antwoord:

    Zie zekeringoverzicht: http://wiki.tdiclub.nl/images/f/fb/Zekeringschema-golf4.gif

    Vraag:

    2. Als het ABS-lampje blijft branden, kan dit een ABS-pomp probleem zijn? En wat is de typecodering van deze pomp?

    Heb een pomp kunnen verkrijgen voor eenzelfde type Golf als die van mij.

    Antwoord:

    ABS storing kan van alles zijn. Zolang je de storingscode niet weet blijft het gokken

    Vraag:

    Is het verstandig dit aan te kopen en de ABS-pomp te vervangen?

    Antwoord:

    Het zou verstandig zijn om eindelijk eens wat storingscodes te laten zien

    Als je van gokken houdt zou je in het wilde weg allerlei onderdelen kunnen aanschaffen …………………….

  • daudt

    vw monteurke,

    bedankt voor de reactie. Natuurlijk vraag ik morgen om een een uitgelezen verhaal plus de bij behorende storingscode.

    Ben op z'n zachtst gezegd een beetje “zat” van alle onzekerheden.

    Dus plan van aanpak:

    1. zoals garage beloofd uitlezen plus storingscode uitprinten;

    2. dan verder op prikbord communiceren;

    groet,

    Daudt