Ik was al een beetje bang dat het niet aan de warmtewisselaar zou liggen.
Bij een lekke warmtewisselaar zie je eigenlijk altijd olie bij de koelvloeistof en dat was er bij jou niet.
Maar ja, je weet nooit, dus beginnen met afpersen was het beste wat je op dat moment kon doen
Ik vrees ook dat je na uitbouwen van het carter niet veel zult zien.
Ja, misschien zie je ergens koelvloeistof uit het blok druppelen, maar dan weet je nog niet waar dat vandaan komt.
Bovendien, je hebt al gemerkt dat zo'n carter er zo maar niet eventjes onderuit te halen is.
Je moet de motorsteunen losmaken, de motor een stuk optakelen en vaak ook nog de subframebouten losmaken zodat het subframe wat kan zakken.
Vooral omdat de motor voordat je eraan begon ook al koelvloeistof bij de olie had geeft al aan dat een montagefout bij het monteren van de kop of iets dergelijks niet waarschijnlijk is. (het defect was er immers voorheen ook al)
Je zou nog kunnen kijken of de koppakking goed ligt (juiste kant boven, alle olie en waterkanalen corresponderen met openingen in het blok)
Ik neem aan dat je ook ALLE olie en oude koelvloeistof uit de kopboutgaten hebt geblazen voor je de kop weer monteerde ?
Olie in een kopboutgat gaat, bij het aandraaien van de kopbout, als een hydraulische pers werken en er kunnen dan zelfs stukken uit het blok breken.
De AFN motor heeft geen losse cilinderbussen, dus lekke O-ringen onderaan de cilinderbussen kan niet. (moet je ook gezien hebben toen de kop eraf was)
Op VW-internetforums lees je vaak dat een lekke koppakking altijd leidt tot koelvloeistof bij de olie.
Ik heb eigenlijk nooit begrepen hoe men daarbij komt. Zal wel een kwestie zijn van elkaar klakkeloos napraten of iets dergelijks
Als bij een VW een koppakking lekt is dat in 90% van de gevallen tussen de compressieruimte en een koelwaterkanaal.
Het gevolg is dan dat er compressiedruk in het koelsysteem komt, de waterslangen worden als het ware “opgepompt” en de koelvloeistof wordt via de overdruk-vuldop uit het systeem geperst.
In de andere 10% van de koppakkinglekkages betreft het een simpele uitwendige lekkage. Olie of koelvloeistof lekt via de koppakking naar buiten.
Bij dit soort lekkages zie je duidelijke lekkage-sporen op het motorblok.
Wat nu:
Ik zou beginnen met de kop weer uit te bouwen.
Je kunt dan de kop laten afpersen en als die dicht is kan het alleen nog maar het blok zelf zijn.
Gezien de mate waarin er koelvloeistof het carter in loopt, moet dat lek niet moeilijk te vinden zijn.
Al bij al geen goeie vooruitzichten en dit gaat zowiezo nogal wat extra kosten met zich meebrengen.
Succes.