Koppakking AFN motor

• vw monteurke

Kan me je teleurstelling indenken.

Nu eerst koelsysteem afpersen is een goed plan.

Als er zo snel zo veel koelvloeistof bij de olie komt moet er bij afpersen ook koelvloeistof verdwijnen.

Ik hoop voor je dat het de warmtewisselaar van de olie is, maar vind het wel vreemd dat er geen olie bij de koelvloeistof kwam.

De motor heeft dermate kort gedraaid dat het koelsysteem nog niet of slechts heel weinig onder druk heeft gestaan.

De oliedruk had het in zo'n situatie helemaal moeten “winnen” van de ontbrekende of zeer lage koelvloeistofdruk.

• Klaas de B

Update: Beste Monteurke en uiteraard andere forumbezoekers. Het blijkt niet de oliekoeler te zijn. Het koelsysteem is niet zo maar een beetje lek, maar gewoon erg lek. Gedurende de afgelopen dagen is al de koelvloeistof vanzelf uit het reservoir gezakt en in het carter gelopen. Bij het aftappen van het carter kwam er eerst een liter of 5 mooi schone koelvloeistof uit, daarna een paar liter mix, en vervolgens een liter of 3 mooi schone motorolie. :D We zijn gelukkig wel zo slim geweest de motor hier niet op te laten draaien, dan zou hij met koelvl. “gesmeerd” zijn.

Systeem met een speciaal afperspompje voor leidingwerk (toevallig bij de hand gehad) onder druk gezet. Bij 0,1 bar hoor je een duidelijk sissen in de carterruimte via het olieterugloopkanaal in de kop. We wilden even snel het carter er onderweg schroeven maar liepen vast. De lichtmetalen U vorm die tegen het koppelingshuis en tot de helft onder het carter loopt loopt vast tegen het subframe. Moet de motor gelicht worden uit de steunen om deze er onderdoor te krijgen?

Verder zijn we natuurlijk geïnteresserd waar een mogelijk defect zich zou kunnen bevinden. Een gescheurde kop is onwaarschijnlijk in onze ogen. Het bedrijf dat de kop gevlakt heeft, heeft er geen melding van gemaakt, kop is weliswaar niet afgeperst, naar een lek van dit kaliber moet toch makkelijk zichtbaar zijn.

Zoals je weet zit ik ook regelamtig aan diesels van grotere formaten te sleutelen, sommigen hebben natte bussen, de O-ring onderom wil wel eens kapot gaan. Dat is bij deze motoren toch niet aan de orde? Of zou het gewoon een ordinair gat zijn wat door welke oorzaak dan ook door gevreten is? Het verwijderen van het carter zou uitkomst kunnen bieden, maar ja , die U-vorm hé ………..(td)

Hoe complex kan een ogenschijnlijk redelijk simpel probleem worden, of zien we iets gigantisch over het hoofd?

• vw monteurke

Ik was al een beetje bang dat het niet aan de warmtewisselaar zou liggen.

Bij een lekke warmtewisselaar zie je eigenlijk altijd olie bij de koelvloeistof en dat was er bij jou niet.

Maar ja, je weet nooit, dus beginnen met afpersen was het beste wat je op dat moment kon doen

Ik vrees ook dat je na uitbouwen van het carter niet veel zult zien.

Ja, misschien zie je ergens koelvloeistof uit het blok druppelen, maar dan weet je nog niet waar dat vandaan komt.

Bovendien, je hebt al gemerkt dat zo'n carter er zo maar niet eventjes onderuit te halen is.

Je moet de motorsteunen losmaken, de motor een stuk optakelen en vaak ook nog de subframebouten losmaken zodat het subframe wat kan zakken.

Vooral omdat de motor voordat je eraan begon ook al koelvloeistof bij de olie had geeft al aan dat een montagefout bij het monteren van de kop of iets dergelijks niet waarschijnlijk is. (het defect was er immers voorheen ook al)

Je zou nog kunnen kijken of de koppakking goed ligt (juiste kant boven, alle olie en waterkanalen corresponderen met openingen in het blok)

Ik neem aan dat je ook ALLE olie en oude koelvloeistof uit de kopboutgaten hebt geblazen voor je de kop weer monteerde ?

Olie in een kopboutgat gaat, bij het aandraaien van de kopbout, als een hydraulische pers werken en er kunnen dan zelfs stukken uit het blok breken.

De AFN motor heeft geen losse cilinderbussen, dus lekke O-ringen onderaan de cilinderbussen kan niet. (moet je ook gezien hebben toen de kop eraf was)

Op VW-internetforums lees je vaak dat een lekke koppakking altijd leidt tot koelvloeistof bij de olie.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen hoe men daarbij komt. Zal wel een kwestie zijn van elkaar klakkeloos napraten of iets dergelijks

Als bij een VW een koppakking lekt is dat in 90% van de gevallen tussen de compressieruimte en een koelwaterkanaal.

Het gevolg is dan dat er compressiedruk in het koelsysteem komt, de waterslangen worden als het ware “opgepompt” en de koelvloeistof wordt via de overdruk-vuldop uit het systeem geperst.

In de andere 10% van de koppakkinglekkages betreft het een simpele uitwendige lekkage. Olie of koelvloeistof lekt via de koppakking naar buiten.

Bij dit soort lekkages zie je duidelijke lekkage-sporen op het motorblok.

Wat nu:

Ik zou beginnen met de kop weer uit te bouwen.

Je kunt dan de kop laten afpersen en als die dicht is kan het alleen nog maar het blok zelf zijn.

Gezien de mate waarin er koelvloeistof het carter in loopt, moet dat lek niet moeilijk te vinden zijn.

Al bij al geen goeie vooruitzichten en dit gaat zowiezo nogal wat extra kosten met zich meebrengen.

Succes.

• Klaas de B

Bedankt voor de reactie Monteurke. Het ligt aan de eigenaar wat nu te doen. Koppakking is niet het probleem en ook nooit geweest kunnen we concluderen. Of kop kapot, dus andere kop, of het blok is kapot, dus andere motor. A4 van 97 of 98. Mooie degelijke auto hoor….. maar ja……. Ik bedoel te zeggen dat het een moeilijke overweging is wat te doen. Ik laat wel weer wat weten.

• Klaas de B

Het is al een tijdje geleden, maar ik wil toch nog even laten weten hoe e.e.a. verlopen is. De eigenaar van de Audi heeft besloten de wagen naar een bevriend garagebedrijf te brengen. Daar is in de minder drukke tijden de kop weer afgehaald, gevlakt en afgeperst. Kop bleek goed. Men beweerde een waterspoor te kunnen ontdekken. Vervolgens is alles weer met een nieuwe koppakking gemonteerd.

Op aandringen van de eigenaar heeft één van de monteurs de auto een paar dagen gebruikt om van en naar zijn werk te rijden. De eerste dag/dagen leek dit goed te gaan, daarna kwam het aloude probleem weer naar voren. Het garage bedrijf heeft deze kosten voor eigen rekening genomen (tu) omdat zij het echte probleem ook niet hebben verholpen. Hierna is besloten er een andere motor in te bouwen met 120k minder op de teller. Probleem opgelost.

Het garagebedrijf zou in de verloren uurtjes het oude blok openmaken en onderzoeken op de werkelijke oorzaak. Heb hiervan nog niet weer gehoord. Ben zelf ook benieuwd.

• vw monteurke

Bedankt voor het melden van de afloop.

Zo zie je maar. Je denkt met een koppakking klaar te zijn en je eindigt met een andere motor.

• Klaas de B

Ik had het zelf eigenlijk niet voor mogelijk gehouden, maar het onderblok bleek gescheurd. Tja….. dan houdt het natuurlijk op.