Koppakking AFN motor

• Klaas de B

Beste forumleden. Een 1.9 tdi van een Audi A4 motorcode AFN heeft een lekke kop. Koelvloeistof zakt steeds, oliepeil stijgt. De kop wordt losgehaald en na vlakken weer gemonteerd. Een paar vragen: De dikte van de koppakking heeft toch alleen te maken met de hoogte van de zuiger boven het onderblok of ook met de dikte van de kop na vlakken? En wat zijn de aanhaalmomenten c.q. hoekverdraaing van de kopbouten voor deze motor? Bij voorbaat dank.

• vw monteurke

Bij het bepalen van de koppakkingdikte is inderdaad alleen de hoogte die de zuigers boven het blok uitsteken van belang.

Bij een koppakkingvervanging of een andersoortige kop-reparatie verandert er niks aan die hoogte.

Je kunt dus gewoon een koppakking monteren met hetzelfde aantal inkepingen (of gaatjes) als er in zat.

Aanhaalmoment kopbouten:

Let op: ALTIJD nieuwe kopbouten gebruiken !

— Stap1: 40 NM

— Stap2: 60 NM

— Stap3: Met starre sleutel 90 graden verder draaien.

— Stap4: Met starre sleutel 90 graden verder draaien.

Natrekken van kopbouten na 1000 km is niet nodig

• Klaas de B

Ik had het net al afgestruind en was deze aanhaalkoppels al tegengekomen voor een andere 1.9 diesel. Had min of meer verwacht dat die momenten ook wel voor de AFN zouden gelden, maar was er toch niet helemaal gerust op. Nu heb ik zekerheid. Weer vele malen dank Monteurke! (tu)

• Klaas de B

Nog even checken. Nokkenasriemwiel op 80 Nm? (Vind geen gegevens over de AFN, maar dit vond ik bij andere 1.9 tdi's)

• vw monteurke

80 NM ::o Waar heb je dat vandaan ? Van een motor van een Daf Truck ?

Nokkenastandwiel ————- 45 NM

Spanrol —————————- 20 NM

Omlooprol ———————— 25 NM

De 4 inbusboutjes van de trillingsdemper (krukaspoelie) kunnen 8.8 of 10.9 boutjes zijn.

8.8 inbusboutjes 25 NM

10.9 inbusboutjes 35 NM

• Klaas de B

Nee, dat is niet van een DAF truck :) ik had het gezien op een Belgische site, 45 Nm lijkt voor mijn gevoel een beetje weinig, maar als dat de specificatie is zet ik hem op 45.

Even off topic: Toevallig heb ik ook nog een machine met een DAF 615 industrie notor, ( 6,15 ltr. slagvolume, 140 pk. Ja, tegenwoordig hebben ze aan 1500 cc ook voldoende om er ook 140 pk uit te halen). Deze motoren hebben geen riem maar nog een laagliggende nokkenas met een tandwielen distributie. Aanhaalmoment van het nokkenastandwiel 340 Nm !!! :D

Bedankt voor de info Monteurke!

• vw monteurke

Die Daf motor van jou zal wel een paar toertjes minder nodig hebben om datzelfde vermogen te produceren als die moderne motor. :D

Overigens, die 45 NM lijkt weinig, maar je moet je realiseren dat dat nokkenastandwiel op een conisch nokkenas-einde zit.

Dat klemt zich echt wel vast.

Als je de nokkenastandwielbout te vast draait, draai je het tandwiel te ver op de conische nokkenas en dan kan het tandwiel openbarsten.

Vandaar ………………………………………..

Succes met verder opbouwen.

• vw monteurke

Klaas de B Schreef: (in een ander topic)

——————————————————-

Ja, nog niet helemaal opgelost met die AFN eigenlijk, deels door tijdgebrek. Kop is gevlakt en weer gemonteerd, spruitstukken en wat kabel en leidingwerk moeten er nog aan.

Het probleem is dat we niet echt een waterspoor hebben kunnen ontdekken, (td) dit baart me een beetje zorgen.

Tweede optie lees ik op het net, de warmtewisselaar van de olie. Schijnt weinig voor te komen maar je zult maar “geluk” hebben.

Auto is van '97 dacht ik, met over de 3 ton. Zit een pakking van dunne metaalplaatjes op.

Zou het mogelijk zijn dat het waterspoor tussen de plaatjes door is gegaan (door corrosie) zonder dat je aan de kop/blok iets ziet?

Op het eerste oog lijkt het me sterk.

Die warmtewisselaars bij het oliefilter gaan zelden kapot.

En als ze dan al lekken zit er meestal olie in de koelvloeistof.

De oliedruk is namelijk hoger dan de druk in het koelsysteem.

Als het een automaat is zou je eens naar de warmtewisselaar op de bak moeten kijken.

Als die lekt zit de versnellingsbak vol met een mengsel van ATF olie en koelvloeistof (een gelige smurrie) en je snapt wel dat dat niet zo lekker smeert

Dat je geen water- of lekkagesporen hebt kunnen ontdekken bij die metalen koppakking is best mogelijk.

Vroeger, met die “zachte” koppakkingen kon je aan de koppakking veel beter zien waar die was doorgeslagen.

Bovendien was dan op die plaats, door inwerking van verbrandingsgassen en koelvloeistof , ook vaak de kop of het blok wat ingevreten.

Aan die metalen koppakkingen zie je vaak helemaal niks. Ook niet aan het blok of de kop.

• Klaas de B

Zaterdag zullen we er even weer naar kijken, dit verhaal geeft de burger weer moed. Nee het is geen automaat en inderdaad aan het drukverschil tussen olie en koelwater had ik zo niet gedacht. Kan dus nog meevallen (tu)

• Klaas de B

Vandaag samen met de kennis waar de auto van is alles weer in elkaar geschroefd. Positief gestemd als we zijn maar ook een beetje voorzichtig koelsysteem af gevuld met water en de motor met een goedkope derderangs motorolie. Na de verstuiverleidingen te hebben ontlucht begint bij de tweede startpoging de Audi rustig te nagelen. Heerlijk om dat geluid te horen nadat je zo'n ingreep hebt gedaan. Hier doe je het eigenlijk allemaal voor, voor dit moment. (tu)

Na een beetje warmdraaien blijft voor ons gevoel het koelwater mooi op peil. We zijn tevreden, mooi gedaan toch? ??????

Tijd om de derderangs motorolie te vervangen door iets fatsoenlijks en water eraf en koelvloeistof erin. Motorolie is wel een beetje grijs, ach…. resten koelvloeistof zeker. Schone olie erin, G12 koelvloeistof erop, klaar is kees.

Na een tijdje oliepeil controleren, tikkie aan de hoge kant, iets teveel ingedaan zeker dus tappen we maar even een driekwart liter af. Het eerste wat eruit komt is… gloeiende gloeiende……… allemaal rode koelvloeistof :X:X:X

Dus alsjeblieft niet te veel gedoe aan mijn hoofd dit weekend,:D want mijn stemming is tot ver onder het absolute nulpunt gedaald.

Het heeft er nu toch alle schijn van dat het de oliekoeler zal zijn. Op naar plan B. De bedoeling is om het koelsysteem onder druk te zetten terwijl het olifilter verwijderd is. Dan zal volgens mij, mocht de koeler defect zijn, dit op die manier zichtbaar worden. Dinsdag is de planning. Reactie's, op- en aanmerkingen meer dan welkom.