Klaas de B Schreef: (in een ander topic)
——————————————————-
Ja, nog niet helemaal opgelost met die AFN eigenlijk, deels door tijdgebrek. Kop is gevlakt en weer gemonteerd, spruitstukken en wat kabel en leidingwerk moeten er nog aan.
Het probleem is dat we niet echt een waterspoor hebben kunnen ontdekken, (td) dit baart me een beetje zorgen.
Tweede optie lees ik op het net, de warmtewisselaar van de olie. Schijnt weinig voor te komen maar je zult maar “geluk” hebben.
Auto is van '97 dacht ik, met over de 3 ton. Zit een pakking van dunne metaalplaatjes op.
Zou het mogelijk zijn dat het waterspoor tussen de plaatjes door is gegaan (door corrosie) zonder dat je aan de kop/blok iets ziet?
Op het eerste oog lijkt het me sterk.
Die warmtewisselaars bij het oliefilter gaan zelden kapot.
En als ze dan al lekken zit er meestal olie in de koelvloeistof.
De oliedruk is namelijk hoger dan de druk in het koelsysteem.
Als het een automaat is zou je eens naar de warmtewisselaar op de bak moeten kijken.
Als die lekt zit de versnellingsbak vol met een mengsel van ATF olie en koelvloeistof (een gelige smurrie) en je snapt wel dat dat niet zo lekker smeert
Dat je geen water- of lekkagesporen hebt kunnen ontdekken bij die metalen koppakking is best mogelijk.
Vroeger, met die “zachte” koppakkingen kon je aan de koppakking veel beter zien waar die was doorgeslagen.
Bovendien was dan op die plaats, door inwerking van verbrandingsgassen en koelvloeistof , ook vaak de kop of het blok wat ingevreten.
Aan die metalen koppakkingen zie je vaak helemaal niks. Ook niet aan het blok of de kop.