dynamo vervangen polo 6n

• Boertjuh

goededag, ik heb een vw polo 1.9 sdi uit 97. Nu is de poelie van de dynamo stuk en zal de dynamo eraf gehaald moeten worden. Nu lijkt op het eerste oog dat de gehele voorkant eraf moet. Onderlangs lukt iig niet.

Zoja, hoe haal ik de voorkant er het makkelijkst af?

Alvast bedankt

• vw monteurke

De dynamo van een Polo diesel is inderdaad niet een van de fijnste om uit te bouwen.

Geluk bij een ongeluk is dat het loshalen van de voorbumper en het voorfront bij zo'n auto meevalt.

In het montage-overzicht hieronder zie je waar alle bouten zitten.

Het front gaat er compleet met radiateur en koplampen uit. Wel even koelvloeistof aftappen dus.

Vergeet ook niet de motorkapslotkabel los te haken en de koplampstekkers los te maken.

• Boertjuh

voorkant is los maar nu zit de spanrol in de weg om 1 van de 2 bouten eruit te halen. Moet je dan spanrol loshalen of kan je deze ergen ontspannen?

• Boertjuh

Ondertussen al beetje aan het rommelen geweest. Spanrol krijg ik wel omhoog maar net niet ver genoeg om de 2e bout van de dynamo eruit te krijgen…

Graag een oplossing :)

• vw monteurke

Dan moet de spanrol los.

Kan op 2 manieren.

Boutje aan de voorkant losmaken of de 2 boutjes van het ronde huisje waar de veer in zit aan de achterkant.

Als dat huisje los is kun je de spanrol wat verder wegdraaien

• Nutthead

Waarschijnlijk ben je er nu wel achter, maar: die hoeft er niet helemaal uit. Tegen de chassisbalk eruit halen en dan omhoog met de dynamo