differentieel

• johan

Hoi weet iemand toevallig of differentieel problemen een typische caddy(2005 105 pk) kwaal is?Het volgende is gebeurt,een half jaar geleden waren beide homokineten defect(stofhoezen waren kapot,daardoor vuil in gekomen).Heb ik bij een garage laten maken.Maar een week geleden hoorde ik weer dat typische (heb inmiddels een getraind oor) defecte homokineet geratel.Weer naar diezelfde garage gebracht (had vlakdaarvoor wel gezien dat er een slangklem van een stofhoes los zat).Nu echter kwamen ze met een wat vaag verhaal dat het de differentieel was en dat ze wat vloeistoffen vernieuwd hadden en erger nog dat ik me ooit moest voorbereiden op een prijzige revisie.Het geratel is bijna verdwenen…Maar nu vraag ik me af of de garage destijds niet gewoon . vergeten is olie bij tevullen (schijnt olie verloren tegaan bij vervangen homokineten) en willen ze niet opdraaien voor de kosten van die fout.Weet iemand iets van deze “typische ”caddy kwaal ? Johan

• Ad

Hallo Johan,

De aandrijfassen zitten tegen een flens geschroefd aan de bak/differentieel zijde, dus er word niets uit de bak getrokken, zoals bij andere merken, aan de schokdemperzijde zit de aandrijfas met een centrale bout/moer constructie vast.

Misschien met een te laag olieniveau gereden.

Is het differentieel/bak met speciale olie van VW gevuld, anders kun je nog wel eens voor hoge kosten komen te staan!

Met vriendelijke groet,

Ad

• johan

Hoi Ad bedankt voor je uitleg ,maar is een (bijna) defecte differentieel een typische caddy kwaal (zoals de garage mij wil doen geloven)?En gaat er olie verloren bij het vervangen van de homkineet?En moet er uberhaupt wel eens differentieel olie bijgevuld worden en zoja hoe vaak?m.v.g Johan

• vw monteurke

Versnellingsbak en differentieel zijn samengebouwd

Bij vervanging van homokineten gaat geen versnellingsbakolie verloren.

Handgeschakelde versnellingsbakken hebben een levensduurvulling.

Er hoeft dus niet periodiek olie ververst te worden.

Controleren van versnellingsbakoliepeil is onderdeel van een onderhoudsbeurt.

In de praktijk is bijvullen alleen nodig als er een olielekkage is, of is geweest. (en dat bijvullen doe je dan natuurlijk met de voorgeschreven olie)

• johan

Hoi monteurke bedankt voor je heldere uitleg,dan is het waarschijnlijk toch gewoon een typische Caddy kwaal.M.v.g Johan