strtmotor vervangen

• Adriaan

Ik heb een oude VW-Golf van 1984 met 1300 motor en hij heeft 230.000 km gelopen. Bij -9 graden wilde de motor 's morgens niet meer starten omdat de startmotor na enige pogingen de motor niet meer rond krijgt. De accu zat er al drie jaar in en die heb ik vervangen. Ik heb een extra zwaar type genomen van 55 Ah. De dynamo is pas ook vervangen en de accu wordt goed bijgeladen. Echter, de motor wil nu nog niet starten als het erg koud is. Als ik de oude en de nieuwe accu parallel zet en er ook nog een acculader opzet zodat de spanning meer dan 14 V is dan start de motor wel. Ik denk dat de startmotor aan het einde van zijn leven is.

Ik kan een ruilstartmotor kopen maar ik moet de oude startmotor inleveren. De startmotor zit aan de achterkant van de motor onder het inlaatspruitstuk. Kan iemand zeggen hoe de startmotor vervangen kan worden? Moet de auto op een brug staan om dit van onderen af te doen of kan het van boven af. Als het van boven af kan wat moet dan verwijderd worden om de startmotor te kunnen verwijderen?

• vw monteurke

De startmotor zit met 3 lange M8 bouten aan het versnellingsbakhuis bevestigd. Bij die bouten kun je zo bij.

De + kabel en de stekker van de klem 50 aansluiting op de startmotor kun je het best langs onder losmaken.

Of het ook langs boven kan ? Geen idee. Als je een hefbrug tot je beschikking hebt ga je dat natuurlijk niet proberen. :D

Je zou dat zelf even moeten proberen. Kun je er niet bij en wil je het toch langs boven doen, dan zul je het inlaatspruitstuk moeten uitbouwen

• Huub

Hallo Adriaan,

Ik heb ook die startmotor vanaf boven langs verwijderd bij mijn Golf 1300 en mag ik je een tip geven de as van deze startmotor zit gelagerd in het versnellingbak huis met een bronzen lagerbusje dat lagerbusje slijt wel eens waardoor er speling op de startmotor as komt en dat kan mogelijk ook startproblemen geven.

Ik heb nog diverse startmotor onderdelen voor een Golf 1300 startmotor zoals :nieuw koolborstel set,startrelais voor dit type startmotor,nieuw bronzen lagerbus voor in het versn.bakhuis.

Met vriendelijke groet,Huub