Vraag aan VW-Monteurke

  • Reem

    Een vriend van me heeft een '96 Transporter 2.5 TDI waarvan de stuurbekrachtiging niet altijd naar behoren werkt. Soms valt de stuurbekrachtiging weg als hij naar rechts wil sturen en dan staat het stuur nagenoeg vast, hetgeen v.d. week bijna tot een botsing met een medeweggebruiker leidde. Naar links sturen heeft vreemd genoeg vooralsnog geen problemen opgeleverd.

    Wat kan hier het probleem zijn? Stuurbekrachtigingspomp defect?

    M.v.g. Remy

  • vw monteurke

    Zit er voldoende stuurbekrachtigingsolie in ?

    Let op ! bijvullen met de juiste olie.

  • Reem

    Zal ‘m eens doorgeven daar nog eens naar te kijken, maar volgens hem zat er genoeg vloeistof in toen ik ’m dat vorige week vertelde.

    M.v.g. Remy

  • raymond

    hallo ik heb een probleem met mijn golf 4 bj98 1.6 comfortline

    ik heb sinds een paar dagen problemen met de dynamo hij laad 14.8 volt zonder dat ik verbruikers aan heb om de 2 a 3 dagen gaat de abs lampje aan en het uitroep teken naar en paar seconden begint hij te piepen en de verlichting gaat uit

    (geen stroom meer) dan begint hij te stoteren en in een keer weer volop stroom nu heb ik hem door gemeten blijkt de dynamo kapot deze heb ik vervangen door een nieuwe maar die geeft (14.8volt)maar mijn plusdraad van de dynamo naar de accu wordt zeer heet kun je niet vast houden en de problemen zij nog niet opgelost ik heb de massa kabel naar gekeken van de accu naar frame onder de accu bak van weer naar het blok zijn oke.nu las ik net dat er ook een dikke massa kabel bij de versnellings bak zit klopt dit en zou dit een oorzaak kunnen zijn of heeft u nog ideeen

    vrgr raymond

  • vw monteurke

    Als je D+ kabel warm wordt kun je beter die + kabel controleren in plaats van de massa …………………………

    Kijk naar slechte (geoxydeerde, gedeeltelijk gebroken of slecht vastzittende) verbindingen

    Kijk ook in die zekeringkast bovenop de accu, daar zitten ook D+ verbindingen.

    Dan nog iets over doormeten van een dynamo.

    Je hebt het steeds over de afgeregelde spanning, maar in feite is de laadstroom veel belangrijker.

    Op de dynamo zit altijd een sticker waar de maximale laadstroom op staat die die dynamo kan leveren.

    Als daar bijvoorbeeld 90A op staat, MOET die dynamo ook 90 Ampere kunnen leveren.

    Hoe meet je dat: Bij voorkeur met een inductie-amperemeter. Een inductiemeter kan hoge stroomsterktes meten.

    Dat hobby-multimetertje van de Gamma kan dat niet.

    Zet tijdens het meten van de laadstroom alle grote stroomverbruikers aan zodat de dynamo gedwongen wordt om ook veel stroom te leveren.

    Dus grootlicht, ruitenwisser, achterruitverwarming, aanjager enz. enz.

    Meet je bij die 90A dynamo maar maximaal 60 ampere, ( 2/3 van de capaciteit) dan werkt 1 van de 3 fases in de dynamo niet meer.

    Waarschijnlijk is er dan een diode kapot.

    Meet je maar 30 ampere, dan ben je 2 fases kwijt.

    Let op !! In zo'n geval kun je nog steeds een goeie afgeregelde spanning van om en nabij de 14 Volt meten.

    Het alleen maar meten van de afgeregelde spanning (zoals jij doet) zegt dus niet zoveel.