Lekstroom maar waar???

  • Dennis

    Goedeavond allemaal,

    ik heb sinds enige tijd een vervelend probleem en dat is dat er ergens in mijn auto stroom weglekt.

    het gaat om een bora variant v5 uit 2002.

    ik heb al alles wat er niet af fabriek in de auto zit losgekoppelt van stroom,maar steeds als ik een dag niet met de auto rijdt

    dan is de volgende dag mijn accu leeg.

    wel is er begin van het jaar een nieuwe comfortmodule door de dealer geplaats omdat de oude een niet oplosbare storing had.

    dus mijn vraag is kan het aan de comfortmodule liggen en weet er toevallig iemand op welke zekering deze module draait?

    zodat ik eens een nacht deze zekering er uit kan halen en kan zien of de volgende dag nog steeds de accu leeggetrokken is.

    ik hoop dat iemand me hierbij behulpzaam kan zijn,andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

    Mvg Dennis

  • vw monteurke

    Is je accu niet gewoon kapot of versleten ?

    Maak, als je de auto stilzet, de - pool van de accu eens los.

    Je weet dan zeker dat er geen lekstroom meer kan zijn.

    Is je accu dan na een dag toch weer “leeg”, dan is je accu gewoon kapot.

    V.w.b. lekstroom, die kun je meten.

    Zet een amperemeter tussen de losgekoppelde min pool van de accu en de massa. (Let op ! deuren dicht zodat binnenverlichting uit is)

    Als er dan een lekstroom is trek je een voor een de zekeringen er uit tot je lekstroom verdwijnt en dan heb je de dader gevonden.

    Systematisch meten en storingzoeken is een betere methode dan op de gok zomaar wat zekeringen los halen in de hoop dat de goeie er bij zit.

    Meten = weten nietwaar ?

  • Dennis

    Als het goed is is mijn accu niet kapot,zit namelijk pas een paar maanden een nieuwe in.

    kan ik ook een multimeter gebruiken? en welke stand moet ik dan hebben?

    of moet dit echt een amperemeter zijn?

    in ieder geval bedankt voor het advies,zodra ik meer weet zal ik dit ff posten.

    Grtzz Dennis

  • vw monteurke

    Dennis schrijft: >>> Als het goed is is mijn accu niet kapot,zit namelijk pas een paar maanden een nieuwe in. <<<

    Nooit dingen “zomaar” aannemen. Ook een nieuwe accu kan (hoewel dit maar sporadisch voorkomt) kapot zijn. Toch even uittesten dus.

    Dennis schrijft: >>> kan ik ook een multimeter gebruiken ? <<<

    Ja

    Dennis schrijft: >>> en welke stand moet ik dan hebben ? <<<

    Wat dacht je van de ampere-stand ? (gelijkstroom)

    Begin de meting met de meter zo hoog mogelijk te zetten. Zie je dat er weinig lekstroom is, regel dan de meter terug tot het juiste bereik.

    Mijn persoonlijke mening:

    Als je niet weet hoe je een multimeter (of een amperemeter) moet gebruiken, begin er dan niet aan en laat het meten aan een vakman over.

    De kans dat je iets verkeerd doet en daarbij een of meerdere electronische componenten “opblaast” is aanwezig.

    Nou heeft de Golf 4 (gelukkig voor jou) nog niet zoveel electronica, maar toch ………………………….