Hoelang gaan jouw gloeibougies mee ?

• Tim

Na het gloeien start en loopt de auto goed, maar na een minuut gaat hij bonkend lopen

met veel rook. Na een paar minuten loopt hij weer goed.

Ik heb de gloeistiften gechekt en ze werden alle 4 roodgloeiend op een acculader.

Iemand zei dat ik dit op de accu moet doen.

Maar een gloeistift doet het toch of doet het niet ? Of bestaat daar iets tussenin ?

( accu =goed )

De originele gloeistiften gingen 1 ton mee. De 2e set zit er nu al 2.5 ton in.

Hoelang gaan gloeistiften eigenlijk gemiddelt mee ?

• vw monteurke

Tim schrijft: Maar een gloeistift doet het toch of doet het niet ? Of bestaat daar iets tussenin ?

Bij bepaalde oudere types gloeibougie (zoals gebruikt in de Golf 2 en 3) is er inderdaad “iets er tussenin”.

Tegen het einde van hun levensduur begonnen die ergens halverwege de stift te gloeien.

De gloeibougie gloeide dus nog wel, maar de ervaring leerde dat dit niet lang meer zo zou zijn.

Een gloeibougie die goed is begint vooraan op het puntje te gloeien.

Tim schrijft: Hoelang gaan gloeistiften eigenlijk gemiddeld mee ?

Is niet zozeer afhankelijk van het aantal km, het aantal starts is belangrijker.

Overigens, als je een defecte gloeibougie hebt en alle gloeibougie's zijn even oud, vervang ze dan maar gerust allemaal want de andere komen dan ook binnenkort aan de beurt.

Dan nog wat. Voorgloeistoringen kunnen ook een andere oorzaak hebben dan kapotte gloeibougie's.

Denk dan bv aan een doorgebrande voorgloeizekering, een defect voorgloeirelais of een defecte temperatuursensor.

Ik verwacht trouwens dat dit onderwerp eind deze week weer populair gaat worden. :D

Ik hoor op het weerbericht dat er siberische temperaturen aankomen.

• Tim

Bedankt Monteurke,

Dat van het aantal km's leek mij ook, maar die 1e ton reed ik in 3 jaar en die latere 2.5 ton

in 15 jaar, veel meer starts t.a.v. het aantal kilometers dus.

Overigens zijn dit stiften van Bosch.

Maar het gaat dus om een oude type gloeibougie die het half kan doen,

ik ga ze maar s vervangen.

Ik vrees ook dat dit weer een populair item gaat worden de komende dagen.

(daar heeft sinterklaas nou weer geen last van !) >:D<

Vr Gr Tim