Eerste dingen waar je bij zo'n verhaal aan denkt zijn koppakking of waterpomp. (schoepjes van waterpompasje los of afgebroken)
Kan ook zijn dat de koelvin niet of niet op tijd aanslaat waardoor koelvloeistof gaat koken.
Of dat je thermostaat kapot is (dicht blijft staan)
Hieronder wat simpele controles die je eventueel zelf kunt doen.
Laat de definitieve diagnose echter door een vakman stellen
Controle koelvin:
Draai de dop van het expansietankje, start de motor en kijk wat er het eerst gebeurt.
Of je koelvin slaat (op tijd) aan of je koelvloeistof gaat koken.
Je koelvin moet aanslaan bij een temperatuur van (ongeveer) 95 graden. Da's dus voordat (bij 100 graden) je koelwater gaat koken.
Gaat als eerste je koelwater koken, dan is het duidelijk dat de koelvin niet op tijd is aangeslaan.
Contole of waterpomp defect is: Draai de dop van het expansietankje, maak het dunne slangetje op het expansietankje los en kijk of daar zowel bij stationair draaiende motor als bij een hoger toerental koelvloeistof uit komt. (slangetje boven vulopening van expansietankje houden)
Zo niet, dan is er geen koelvloeistofcirculatie en verdient de waterpomp nadere aandacht.
Als er geen (of onvoldoende) koelvloeistofcirculatie is wordt vaak ook de kachel niet goed warm
Koppakking controle:
Als er compressiedruk in je koelsysteem komt wordt hierdoor de koelvloeistof weggedrukt.
Je kunt dit meestal voelen aan de waterslangen, die worden dan ook “opgepompt” en zullen keihard aanvoelen.
Begin met een drukloos koelsysteem, draai de vuldop even los en weer vast. Start dan de motor en geef een aantal keren gas.
Bij een lekke koppakking voel je dan de waterslangen “hard” worden.
Let op ! waterslangen kunnen ook “hard” aanvoelen door andere oorzaken zoals een kokend koelsysteem wegens defecte waterpomp, omdat de koelvin niet op tijd aanslaat of omdat de thermostaat dicht blijft.
Trek dus niet te snel (verkeerde) conclusie's als bij een (te) warme motor die al bezig is om er alles uit te gooien ook de slangen hard aanvoelen.