koelvloeistof wordt uit het reservoir geperst

  • dirk

    Beste Prikkers,

    Heb een passat 2.0 tdt (bmp motor) met een automaatje, rijd er a lruim 250000 km fantastisch mee. Sinds enige tijd gooit ie met regelmaat echter koelvloeistof eruit via het bijvulreservoir. Waarschijnlijk door overdruk. Soms kan ik 2000 km rijden voordat het waarschuwingslampje gaat branden en soms brand het al weer na een 200 km. na bijvullen

    Systeem afgeperst en dit bleek perfect in orde. Auto rijd , accelereert 100% perfect. Geen rook, of water in olie of andersom. Kortom NIETS te merken behalver dat ie op geregede tijden koelvloeistof eruit gooit.

    .Ze hebben toen een egr pijpje vervangen en toen was het over. Nu zijn we weer een 3000 km verder en het begint weer.

    Heeft iemand daar ervaring mee?

    Groet Dirk

  • vw monteurke

    Eerste dingen waar je bij zo'n verhaal aan denkt zijn koppakking of waterpomp. (schoepjes van waterpompasje los of afgebroken)

    Kan ook zijn dat de koelvin niet of niet op tijd aanslaat waardoor koelvloeistof gaat koken.

    Of dat je thermostaat kapot is (dicht blijft staan)

    Hieronder wat simpele controles die je eventueel zelf kunt doen.

    Laat de definitieve diagnose echter door een vakman stellen

    Controle koelvin:

    Draai de dop van het expansietankje, start de motor en kijk wat er het eerst gebeurt.

    Of je koelvin slaat (op tijd) aan of je koelvloeistof gaat koken.

    Je koelvin moet aanslaan bij een temperatuur van (ongeveer) 95 graden. Da's dus voordat (bij 100 graden) je koelwater gaat koken.

    Gaat als eerste je koelwater koken, dan is het duidelijk dat de koelvin niet op tijd is aangeslaan.

    Contole of waterpomp defect is: Draai de dop van het expansietankje, maak het dunne slangetje op het expansietankje los en kijk of daar zowel bij stationair draaiende motor als bij een hoger toerental koelvloeistof uit komt. (slangetje boven vulopening van expansietankje houden)

    Zo niet, dan is er geen koelvloeistofcirculatie en verdient de waterpomp nadere aandacht.

    Als er geen (of onvoldoende) koelvloeistofcirculatie is wordt vaak ook de kachel niet goed warm

    Koppakking controle:

    Als er compressiedruk in je koelsysteem komt wordt hierdoor de koelvloeistof weggedrukt.

    Je kunt dit meestal voelen aan de waterslangen, die worden dan ook “opgepompt” en zullen keihard aanvoelen.

    Begin met een drukloos koelsysteem, draai de vuldop even los en weer vast. Start dan de motor en geef een aantal keren gas.

    Bij een lekke koppakking voel je dan de waterslangen “hard” worden.

    Let op ! waterslangen kunnen ook “hard” aanvoelen door andere oorzaken zoals een kokend koelsysteem wegens defecte waterpomp, omdat de koelvin niet op tijd aanslaat of omdat de thermostaat dicht blijft.

    Trek dus niet te snel (verkeerde) conclusie's als bij een (te) warme motor die al bezig is om er alles uit te gooien ook de slangen hard aanvoelen.

  • Ad

    Hallo vw monteurke,

    Je kan dan als je het vermoeden zou kunnen hebben van een lekke koppakking, toch een CO test doen van het koelsysteem.

    Als de compressie in het koelsysteem gedrukt word, dan is er CO in het koelsysteem aanwezig.

    Vaak kan het gebeuren dat de dunne overloop/ontlucht slang gaat borrelen, een aanduiding van uitlaatgassen in het koelsysteem.

    Nu kan dit borrelen ook het kookgas dat vrijkomt bij een defecte pomp net wat u ook al hebt beschreven, echter een ding verschilt dan nog, de reuk van de verbrande gassen uit de verbrandingsruimte ( s).

    Maar dan dient men wel over een goed reukorgaan te beschikken.

    Een test met de CO tester is dan het beste middel om dit te kunnen onderscheiden.

    Dat net deze 2 problemen zoveel op elkaar lijken, een lekke koppakking en een defecte pompschoepenrad.

    Ik wens u een heel fijn weekend toe.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • vw monteurke

    Ad,

    Ik vrees dat je 2 belangrijke zinnen in mijn bericht gemist hebt.

    1e zin: >>>> Hieronder wat simpele controles die je eventueel zelf kunt doen. <<<

    2e zin: >>>> Laat de definitieve diagnose echter door een vakman stellen <<<

    Motivatie van mijn bericht:

    De beschreven controles zijn zonder speciaal gereedschap uit te voeren. (Ik ga er vanuit dat een particulier geen co-snuffelaar heeft )

    De beschreven controles geven inderdaad geen 100% zekerheid, maar maken het wel mogelijk een aantal dingen uit te sluiten.

    Daarna kan een vakman, met professioneel testgereedschap, de definitieve diagnose stellen

  • Ad

    Hallo vw monteurke,

    Nee, ik heb het goed gelezen, maar ik geef enkel een aanvulling hier toe.

    Dat men allemaal een dergelijk set om CO te testen niet heeft dat spreekt als vanzelf.

    Jij bent dagelijks bezig met VW, ik ben een uit de kluiten gewassen hobbyïst.

    Ben ook werkzaam geweest in de garage, enkel van andere merken, en ook ietsje groter de 50 tonners en grondverzet materieel.

    Maar de basis is gelijk, enkel wat groter en zwaarder.

    Heb veel vrienden die een garagebedrijf hebben, dus voor mij is het niet moeilijk.

    Geen tekort aan goed gereedschap, als ik het zelf nog niet zou hebben.

    Heb goede kennissen werken bij VW/Audi.

    Al zijn sommigen over gegaan naar andere merken en pensioen, helaas.

    maar net wat je al aangaf, heb je geen kennis van dergelijke zaken, ga naar de vakman, dat is gewoon juist.

    Als de kennis ontbreekt, dan kan je soms meer vernielen dan maken!

    Ik wens u in elk geval een heel fijn weekend toe.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • dirk

    Bedankt voor de reacties,

    Heb enige tijd geleden, toen ik het pas ontdekte, de auto laten snel controleren bij de vw dealer (met vermelding van bovenstaand verhaal) Zij hebben koelsysteem check gedaanen allerlei testjes en dachten niet dat de koppakking kapot was. Sterker , ze konden op dat moment zo snel niets ontdekken . Dan moest ik een afspraak maken en de auto een dag in de garage laten staan voor een uitgebreid onderzoek. maar ze hadden het idee dat er niets aan de hand was.

    de temperatuur meter blijft altijd precies op 90 graden. Als de koeling niet goed is moet die toch omhoog gaan.?

    vandaag in totaal 250 km gereden. . van de laatste stop naar huis ,(eerst een stukje file, daarna snelweg). +/- 30 km . blaast ie ineens het hele reservoir leeg. Bij thuiskomst binnenscherm rechter spatbord, rechter zijportier voor en achter onder een spray van koelvloeisof. Onderkant rechts helemaal tot achter nat van koelvloeistof. Daarna weer bijgevuld en weer ongeveer 40 km gereden en niets aan de hand. Ik zou zeggen schiet mij maar lek. (ha ,ha. )

    Komt iemand dit bekend voor??

  • sander

    Is de waterpomp niet lek? Of een slang poreus

  • Klaas de B

    Als er OPEENS het hele reservoir wordt leeggepers betekend dat dat ergens in het systeem de temperatuur tot boven het kookpunt is gestegen, er ontstaan dampbellen die fors meer volume vragen. Op de plaats van de temperatuurvoeler is het dus mooi 90 graden. Je zou zeggen geen circulatie. Ik ga voor een van de optie's van Monteurke: waterpomp.