rubber hoes achterremklauw Sharan/Galaxy/Alhambra

• L. de Ruiter

Betreft Galaxy 1.9tdi 115pk nov 2002 16" wielen.

Bij het vervangen van de achterremblokken bleek de stofhoes van de remklauw gescheurd. Ik heb een pakkingsetje gekocht, maar krijg de hoes niet in de groef van de cilinder (met zuiger helemaal terug gesteld). Hoe vervang ik die hoes? Moet de cilinder eruit? Gewoon op remdruk eruit drukken? Wie heeft er advies voor me? Alvast hartelijk dank. L. de Ruiter.

• erik43

cilinder moet er geheel uitgedraaid worden, maar als je geen monteur bent zou ik dit niet zelf gaan doen je sloopt snel meer dan je maakt

• L. de Ruiter

Dank je Erik,

Ik heb gekkere dingen uit elkaar gehaald, maar snap wel dat je moet weten wat je doet. Vandaar de vraag. Dat uitdraaien, hoe werkt dat? Dank je. Leo de Ruiter

• vw monteurke

Ben het met Erik eens. Niet aan beginnen

Zo'n hoesje lijkt een simpel dingetje, maar het feit dat de remzuiger er uit moet om 'm goed te monteren maakt het gecompliceerd.

Achter en in die remzuiger zit bijvoorbeeld het zelfstellende handremmechanisme en als je dat spul verkeerd uit elkaar haalt en/of in elkaar zet kost het je zomaar een nieuwe remklauw.

Dan noem ik nog even de kans dat tijdens zo'n reparatie je remvloeistofreservoir leegloopt en dat je 'm niet meer ontlucht krijgt.

Als er eenmaal lucht in een abs systeem zit moet je namelijk op een speciale manier, met speciaal gereedschap en de VAS tester ontluchten.

(ik ga die manier niet omschrijven, want dat kost te veel tijd)

Met Erik zeg ik dus: bezin eer gij begint.

• L. de Ruiter

Mannen, bedankt voor jullie tijd en goede raad.

L. de Ruiter