benzinemeter vw polo 6n werkt niet

  • frank

    Hallo,

    we hebben een Vw Polo 6n 1.6 type 1997-1999

    hebben zojuist getankt maar de brandstofmeter slaat niet meer uit,

    heb alle zekeringen gecontroleerd en de stekker op de tankvlotter een paar keer los/vast gemaakt

    waar zou ik verder naar moeten zoeken ????

  • vw monteurke

    Werkt je temperatuurmeter wel ?

    Als de temperatuurmeter ook niks doet is de spanningsstabilisator kapot.

    De sp.st. zit achterop de instrumentenpaneelprintplaat en voorziet beide meters van een gestabiliseerde spanning.

    Als de temperatuurmeter wel werkt is de sp.st. in orde.

    Om storingen in het benzinemetercircuit te localiseren gebruikt de VW dealer een verstelbare variabele weerstand.

    Deze weerstand wordt op de signaaldraad van de benzinemeter aangesloten en bij het verstellen van de weerstand moet de benzinemeter uitslaan.

    Als de benzinemeter met die variabele weerstand wel uitslaat weet de monteur dat de tankzender defect is.

    Doet de benzinemeter ook met die variabele weerstand niks dan zit het in de bedrading of in de meter zelf

    Ook bij deze storing geldt dus weer: Meten = weten

  • frank

    Hoi vw monteurke,

    bedankt voor je reactie mijn temperatuurmeter werkt wel, ook brand het benzine lampje wel even,

    maar de meter loopt niet op ( wel getankt hoor )…

    hoe kan ik zelf meten of kijken /testen wat er aan de hand is?

    moet er bv spanning op de stekker zitten die op de vlotter zit onder de achterbank.

    heb alle zekeringen ook al getest,en heb heel even spanning op een draad v/d stekker die op de vlotter zit,tot het benz lampje uit is??

    wat zou ik nog kunnen proberen?

    groet frank

  • vw monteurke

    Op de stekker onder de achterbank zitten 4 draden.

    De 2 dikste draden zijn de plus en de min voor de electrische benzinepomp (daar hoef je dus niet aan te komen)

    De dunste 2 zijn de plus en min van de vlotter.

    De juiste (en beste) testmethode is in het vorige bericht beschreven.

    Hieronder de “beunhaas”methode:

    Trek de stekker los en zet het contact aan.

    Als je nu met een paperclipje de 2 dunne draadjes even doorverbind moet de meter oplopen naar vol. (paperclip lostrekken voor de meter volstand bereikt)

    Als de meter inderdaad naar “vol” loopt weet je dat de meter en de bedrading in orde is en dat je tankvlotter defect is.

    Blijft de meter op “leeg” staan dan is er iets fout in de bedrading of in de meter zelf

  • frank

    Hoi monteurke,

    bedankt voor je uitleg,ik heb de tweedunne draadjes doorverbonden,maar de meter loopt niet op.

    kan er ook een relais of zekering kapot zijn en waar vind ik deze in de zekering kast?

    of kan ik makkeleijk testen of er een draad breuk zit?

    de auto heeft nl een forse aanrijding aan de linkerzijde gehad,misschien is de kabelboom beschadigd of kan er een relais kapot zijn door de klap.

    verder werkt echt alles normaal aan de auto.

    alvast bedankt voor je goede tips

    groet frank

  • vw monteurke

    Er zit geen relais in het circuit van de benzinemeter.

    Als er een zekering kapot zou zijn zouden er meerdere dingen in je instrumentenpaneel niet werken.

    Als je wil gaan meten of er een draadbreuk is zul je een stroomloopschema moeten hebben, anders weet je niet waar de draden beginnen en eindigen.

    Ga naar je dealer en vraag of ze een schema voor je uitprinten.

    Neem je chassisnummer en de motorcode mee, want er zijn nogal wat verschillende stroomloopschema's.

    Je kunt ook gewoon de bekleding losmaken en de bedrading visueel controleren.

    Als de bedrading inderdaad onderbroken is als gevolg van die aanrijding moet je zo'n onderbreking ook zo wel kunnen vinden.

  • frank

    Hoi vw monteurke,

    super bedankt voor al je tips,ga eerst zelf nog even kijken of ik iets aan de bedrading kan zien,

    en anders ga ik kijken om een en ander door te laten meten,ben in ieder geval een heel eind verder met mijn zoektocht.

    nogmaals bedankt ,

    groet frank

  • vw monteurke

    Graag gedaan.

    Succes met zoeken

  • george

    De benzine meter van onze polo bj 99 doet het niet goed geeft de ene keer vol aan dan valt hij uit naar leeg of halfvol.

    En het reservelampje van de tank doet het ook niet.

    Wat kan hier de oorzaak van zijn.

    mvg George

  • vw monteurke

    Misschien slim om eerst eens alle vorige berichten in dit topic te lezen …………………………….