Het bevriezen van de verdamper van een aircosysteem kan liggen aan een niet goed functionerende temperatuursensor die de luchttemperatuur na de verdamper meet. Deze sensor wordt ook wel anti-ijssensor genoemd.
Om de werking van die sensor te begrijpen even een stukje theorie:
Wat doet, en waarvoor dient, een aircoverdamper.
Een verdamper is een soort van radiateur. In de verdamper verdampt het koudemiddel.
Voor verdamping is warmte nodig en deze warmte wordt onttrokken aan het verdamperhuis. De verdamper wordt dus koud.
Als je dan lucht door de lamellen van die verdamper blaast wordt die lucht afgekoeld. Da's eigenlijk het hele principe van de werking van een airco.
Er komt nog iets bij. De lucht die door de verdamper stroomt bevat vocht. Dit vocht slaat als condens neer op het koude verdamperhuis.
Belangrijk voor een goede werking is dat de verdamper niet kouder wordt dan een graad of 4.
Als de verdamper te koud wordt bevriest het condenswater en deze ijslaag blokkeert de luchtstroom.
Als je dan de auto even stilzet of de airco even uit zet kan dat ijs weer ontdooien en dan werkt alles weer normaal.
Hoe voorkomt men ijsvorming op de verdamper:
Bij (of vlak na) de verdamper zit een temperatuursensor, de anti-ijssensor.
Deze sensor meet de temperatuur van de verdamper en als de verdamper te koud dreigt te worden zorgt deze sensor er voor dat de airco tijdelijk wordt uitgeschakeld.
Deze sensor zou bij u defect kunnen zijn.
De werking van deze sensor kan gemakkelijk worden gecontroleerd met het testapparaat zoals de VW dealer gebruikt.
Mijn advies aan u is dan ook, laat als eerste die sensor eens goed controleren.
Noot:
Een vergelijkbaar probleem als bij u is op dit prikbord overigens eerder aan de orde geweest.
lees dat hele topic maar eens door: http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/12427511/vraag-aan-vw-monteurke-(klimaatcontrole)#msg-12427511
(u zult zien dat ik een deel van mijn antwoord in dat topic heb gekopieerd/geplakt in mijn antwoord hierboven aan u)