aankoop VW Sharan 2.8 V6

  • Ad

    Een vraag aan het VW monteurke,

    Een V6 VW Sharan met de 2.8 motor 24 klepper, geeft deze motor problemen ergens mee.

    Gelukkig heeft deze een ketting, i.p.v een aantal snaren zoals een V6 blok diesel van Audi/VW.

    Ik las niets anders dan ellende over die leuke AFb en de eerste AKE motoren, er zijn er trouwens nog een paar meer.

    En, de eerste nokkenas problemen met de rol construktie zijn ook al een feit, erg jammer vind ik.

    Is dit bij deze V6 benzine ook een mogelijkheid.

    Ik ga nu eerst even bekijken wat en hoe, want de diesel ga ik verkopen, ik maak er nog te weinig km's mee.

    Ben in de wao gesukkeld door een aantal mislukte operaties, dus die km's bedragen nu nog slechts een goede 10.000 km/jaar basis.

    Dan is een diesel toch echt te duur voor een mens die te weinig rijd.

    Ik wil dus overgaan van A6 diesel naar een Sharan benzine met V6, mag er iets meer mee trekken, alhoewel ik het beperk tot 1600 kg.

    Dan heb ik toch nog behoorlijk over wat het trekken betreft.

    Al;vast mijn hartelijke dank, en ik weet dat ik op uw woord kan vertrouwen, die ervaring bezit ik al enige tijd.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • vw monteurke

    Ad,

    Bij Audi kent men, naast natuurlijk de gewone lijnmotoren, de V motoren.

    VW heeft naast lijn en V motoren ook nog de zogenaamde VR motoren.

    VR staat voor V-Reie. (Reie is Duits voor lijn) De VR motor is een kruising tussen een V motor en een lijnmotor.

    De VR motor is een V motor met een dusdanig kleine blokhoek dat er met 1 cilinderkop kan worden volstaan.

    Omdat je het over een motor met ketting hebt denk ik dat je het over een VR motor hebt.

    Helaas moet ik je enthousiasme over de distributieketting bij deze VR motoren ietwat temperen.

    Die distributiekettingconstructie is namelijk een stuk minder onderhoudsvrij dan jij denkt.

    In de praktijk blijkt dat bij ongeveer 150.000 km deze kettingen bijgeluiden gaan maken.

    Meestal is dan sprake van versleten kettingspanners. Soms van versleten tandwielen.

    De inbouwplaats van deze ketting is aan de achterzijde (de versnellingsbakzijde) van de motor en dat houdt in dat, wanneer deze ketting vervangen moet worden, de versnellingsbak moet worden uitgebouwd.

    Omdat tegen die tijd de koppeling ook niet geheel fris meer is wordt die veelal gelijk meegenomen. (de bak ligt er toch uit, nietwaar ?)

    Mede gezien de tijd die men met deze gehele reparatie kwijt is is dit een vrij dure reparatie.

    Je ziet daarom vaak dat modellen met een VR motor rond de km stand dat de distributie aan vervanging toe is te koop worden aangeboden.

    Dan de Sharan als model.

    De eerste Sharan modellen (die met de geribbelde koplampglazen) kenden nogal wat problemen.

    Na een paar jaar heeft VW dit model geheel onderhanden genomen, alle bekende problemen aangepakt, en vanaf die tijd is het eigenlijk een probleemloze auto.

    De verbeterde Sharan is herkenbaar aan de heldere koplampglazen.

    Tot slot, ik hoop dat je begrijpt dat het geven van een aankoopadvies via internet eigenlijk niet mogelijk is.

    Ik kan dus alleen in wat algemene zin over bepaalde modellen spreken.

    Een aankoopkeuring en een goeie garantie zijn bij aankoop van een gebruikte auto onontbeerlijk.

  • Ad

    Hallo beste VW monteurke,

    Het is voor mij geheel duidelijk, wat uw uitleg betreft.

    en dat het onmogelijk is een aankoop advies te kunnen geven via internet, daar heeft u gewoon helemaal gelijk in.

    Het ging mij eigenlijk meer om de eventuele euvels die voor konden komen bij deze motoren.

    Het is dus ontzettend jammer dat men weer voor een hele rare constructie heeft gekozen bij een dergelijke V6 motor.

    Het type wat ik bekeken heb, dat is van bjr. 2001, het is dus een hele mooie auto die Sharan, ik zat er al jaren naar te kijken.

    Je ziet tegenwoordig steeds meer van die rare constructies, ik vind het jammer genoeg erg jammer.

    En ga dan maar over naar een ander merk, die minder rare constructies heeft, maar die zullen ongetwijfeld ook wel hun kuren hebben.

    Eigelijk terug in de tijd gaan, een mooie oldie kopen, waarmee je ook een caravan kan trekken, je hebt dan ook weer minder last van die micro electronica.

    En je kan er belasting vrij op LPG gaan rijden, een leuke oldtimer verzekering er op, en je rijd ook.

    De storingen zijn gemakkelijker te verhelpen, daar er weinig tot geen electronica gemonteerd is, enkel dan het ontstekingsgedeelte.

    Ik heb een kennis die bij de VW dealer werkt, raar genoeg zegt hij ook, dat hij in een ouder type VW rijd, enkel door die rompslomp die eventueel kan voorkomen.

    Daar valt natuurlijk iets over te zeggen.

    Maar als klant die elke 3 jaar een nieuwe auto koopt, heb je weinig tot geen problemen, is natuurlijk ook lekker, maar wel een stukje duurder rijden, maar wel probleem loos.

    Keuzes te over, maar je moet ook naar je knip kijken.

    Ik was eerst een behoorlijke Audi fan, maar dit is bij mij behoorlijk bekoeld geraakt door de euvels en reparaties aan de V6 diesel motoren.

    De dure vernieuwing van de distributie, het nokkenas probleem, ik vind dit ontzettend jammer, bij een dergelijke auto die zo erg mooi is.

    Ik praat nu over een A6 Avant type B4C5 bjr. tussen 1997 en 2004.

    Nu rijd ik plots veel minder kilometers, en dat is gewoon zonde van je geld wat je mag aftikken bij de belastingdienst.

    Verder is het gewoon een zeer ideale en zeer goede en comfortabele reis auto, ik rijd er ook met erg veel plezier in rond.

    Maar dat deed ik in mijn vorige A6 sedan type C4 bjr. tussen 1994 en 1997, eigenlijk een veredelde Audi 100, met een zeer sterke 1Z motor de 1.9 TDI.

    Die heb ik ruim 10 jaar gehad, en er mankeerde nooit iets aan, dat was dus die “voorsprong door techniek” waar men het nu over heeft.

    De Duitse degelijkheid.

    ik ga in elk geval nog even wat nieuwe ideeën opdoen, eens even goed rond zoeken wat voor mij een goede trekauto kan zijn, het liefste zou ik bij een VAG auto blijven, maar op deze manier word de spoeling erg dun.

    Wat reparaties betreft, ben ik zelf wel wat mans, kan erg veel aan een auto, wat repareren betreft, heb ik altijd zelf gedaan.

    En aan vele merken.

    maar ik dank u in elk geval voor uw zeer glas heldere uitleg, beste VW monteurke.

    Ik ben erg blij dat u zo zeer snel hebt geantwoord, dat is een zeer snelle flits service van u.

    Nogmaals hartelijk dank voor uw zeer duidelijke uitleg, ik wist dat ik op u kon bouwen.

    De rots in de branding.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • vw monteurke

    Ad,

    Ik denk dat je je teveel focust op vage internetberichten over vermeende tekortkomingen die bepaalde auto- of motortypes zouden hebben.

    Als een paar personen hun negatieve ervaring op verschillende forums posten lijkt het er al snel op dat het een veelvoorkomend probleem is.

    In feite gaat het in veel van die gevallen om iets wat weliswaar een paar keer is voorgekomen, maar da's iets anders dan een veelvoorkomend probleem.

    Je kunt je bovendien afvragen hoeveel van die zgn “veelvoorkomende” problemen zijn ontstaan door achterstallig of ondeskundig onderhoud.

    Ook is naar mijn mening je houding tegenover moderne technieken in het algemeen en electronica in het bijzonder verkeerd.

    Die technische ontwikkelingen en de electronica hebben er voor gezorgd dat een auto zo onderhoudsarm is geworden als ie nu is.

    Weet je nog ? Vroeger moest olie iedere 5000 km ververst worden en iedere 10.000 km moest er een grote beurt plaatsvinden.

    Inclusief contactpunten en bougie's vervangen, kleppen stellen enz. Een monteur was daar een halve dag mee bezig.

    Een moderne auto heeft service-intervallen van 30.000 km (benzine) of 50.000 km (diesel) of 1 keer per 2 jaar.

    Contactpunten zijn er niet meer, bougie's gaan 60.000 km of meer mee en kleppen stellen doet men bij VW al sinds 1986 niet meer.

    Electronica vereist inderdaad een andere benadering en vakkennis dan mechanische storingen.

    Bij mechanische storingen doe je de motorkap open en je ziet of je hoort wat er versleten, afgebroken of kapot is

    Bij electronica werkt dat iets anders. Het begrip “uitlezen” moge zo onderhand bij iedereen wel bekend zijn.

    Voor wat betreft distributieriemen, ook die gaan steeds langer mee.

    Was amper 12 jaar geleden bij diesels nog sprake van vervangingstermijnen van 60.000 en 90.000 km, tegenwoordig is al sprake van 120.000 tot 150.000 km. Benzinemotortandriemen gaan vaak nog langer mee.

    Je zou je eens kunnen afvragen hoeveel km per jaar je gaat rijden.

    Stel dat dat 15.000 km per jaar is.

    Is het dan een probleem dat een distributieriem of ketting na 120.000 of 150.000 km vervangen moet worden ?

    Dat is over 10 jaar !!!!!! Waarschijnlijk heb je die auto dan al niet meer.

    Bovendien, een auto heeft nog wel meer slijtagedelen die periodiek vervangen moeten worden.

    Denk aan banden, remblokken, uitlaat enz.

    Als je er echter voor zorgt dat bij de aankoop van de auto bovenstaande delen in goede staat zijn of worden vervangen kun je er weer jarenlang tegen.

    VAG heeft inderdaad bij bepaalde constructie's wat steekjes laten vallen.

    De problemen met portiersloten en raammechanismes zijn bekende voorbeelden.

    Ook je eigen nokkenasprobleem met bepaalde 6 cil. dieselmotoren van Audi is er daar een van.

    VAG heeft echter ook, bij het bekend worden van problemen, de constructie's aangepast en/of verbeterd.

    Vaak wordt ook de garantie/coulanceperiode voor dit soort probleem-onderdelen voor een redelijke termijn verlengd.

    Ga er maar van uit dat ieder automerk dergelijke problemen kent.

    Je gedachte dat je met overstappen naar een ander merk van dergelijke problemen gevrijwaard zult blijven klopt dan ook niet.

    Ik ken de autowereld een “beetje” en VAG springt er v.w.b. zowel het aantal problemen als de manier waarop hierop wordt gereageerd positief uit.

  • Ad

    Hallo VW monteurke,

    Maar dat gaf ik al aan, dat andere merken ook hun rariteiten hebben.

    En, ik ben dan misschien ouderwets, maar die lange service intervallen, ik ben er echt niet verzot op, vaak worden deze nog verder opgerekt.

    Want met die oude service intervallen van 5000 km werden deze al opgerekt.

    Dan heb je snel een grotere kans op een auto die een beetje slechter kan zijn dan wanneer je een goed onderhouden auto hebt.

    Mijn ervaring heb ik bij deze C5 echt ondervonden, carterfilter verstopt, bij elke 100.000 km dient dit filter vernieuwd te worden.

    Was bij deze A6 niet gebeurt, wat gebeurt er, Ad had even problemen, de A6 was bij de stoplichten echt niet meer zichtbaar van de blauwe walm en stank, de mensen belden nog net de brandweer nog niet op, bah!

    Verdere schade na dit carterfilter, lekke krukaskering voorzijde, leuke klus, kost direct een nieuwe distributie, met alle omlooprollen, spanners, waterpomp, want, u kent het bekende verhaal, zo ook de thermostaat, kostenplaatje een slordige 750,00 euries, ex montage, een kerinkje van goed 5 eurootjes.

    Nu even later, olie lekkage nog aanwezig, kon echt niet zien waar dat vandaan kwam, even op de brug, warm gereden er op gezet, met wat kunst en vliegwerk, blijkt de achterste krukas kering ook lek te zijn, weer een groet kostenplaat.

    En, dat ik veel lees op het internet over de motoren problematiek, ja dat zij zo, maar dat zijn niet zomaar klachten over Audi.

    Vaak word je nog even doorverwezen naar een Duitse site, waar het nog erger leeft, het land is ook een stuk groter, en er rijden daar ook heel veel meer auto's dan hier.

    Gelukkig heb ik nog goede ervaringen met Audi, maar dan moet ik helaas terug naar de A6 type C4 met de 1Z motor, dat was een auto.

    Deze motor moest ook gemoderniseerd worden, kregen weer andere motor codes.

    Iets wat goed is, laat dat zo, maar dat is mijn mening, er zal dus wel weer een goedkopere techniek aan te pas komen of zo.

    maar betse VW monteurke, begrijp mij echt niet verkeerd a.u.b.

    Ik heb gewoon de pech dat ik het weer eens heb, dan word je heel snel achterdochtig, en dan ga je op de fora om eens te kijken wat een probleemloze auto is.

    Natuurlijk zijn die er niet, je hebt auto's die minder snel een reparatie nodig hebben, en ik tracht nu uit te vinden welke auto dat is.

    Misschien moet ik wel terug in de tijd, wie weet.

    Als je eens bekijkt, dat wat jaren geleden nog een of ander metaal was, en nu van die kunststof producten, daar zakt mijn broek echt vanaf.

    Tot zelfs in de carterpan kom je het tegen.

    En op meerdere plaatsen in het koelsyteem, gelukkig niet alleen bij VAG, een hele geruststelling trouwens.

    Ik ben er ook helemaal niet op uit, om VAG onderuit te halen, maken mooie en goede auto's, enkel er zijn van die dingen bij, waarvan ik zeg, had dat nou net even anders gedaan, maar dat blijf je toch houden, dat weet ik net zo goed als een ieder.

    Ik heb genoeg vrienden en kennissen die bij autodealers werken en zelf een garage hebben, zij vinden dat bepaalde dingen ook anders gekund hadden.

    De electronica, daar vind ik weinig aan, brengt soms leuke problemen met zich mee, en dat het uitlezen soms door die electronica ook niet uitgelezen kan worden, dat komt ook best voor, krijg je toch weer het zoeken.

    Ik ga dan ook nooit mee, als er slechts een handje vol beweringen zijn, die een merk afkraken, ik verfoei dit soort dingen die men niet kan maatstaven.

    Ik vind dat risico te groot om een auto te kopen die net tegen de grens zit met eventuele distributie problemen, en de bak er af moet.

    Had men dan niet er voor kunnen kiezen, om de distributieketting gewoon net als bij andere auto's dit gewoon aan de voorzijde van de motor te monteren, was een stuk eenvoudiger geweest toch.

    Een aantal jaren terug, dan deed ik deze reparaties nog gewoon zelf, maar door een aantal mislukte operaties, ben ik lichamelijk niet meer zo fit, dat ik deze dingen nog zelf kan uitvoeren, een distributiewissel van mijn A6 dit samen met de kering heb ik ook uit laten voeren, ik kan echt geen 2 dagen achtereen aan een dergelijke klus meer werken, daar ben ik echt 3 weken ziek van, heb een stuk of 5 buikoperaties gehad, met doorgehaalde buikspieren.

    Dus mijn hobby auto's is niet meer wat het geweest is, ik deed echt alles helemaal zelf.

    maar beste VW monteurke, mij vraag was enkel maar om te kijken of er nog wat problemen waren met die mooie V6 met die 24 kleppen waren.

    Ik ben echt een V motor gek, of het nu een V2 is of een V16 of meer, dat maakt mij echt niet uit, ik vind dit gewoon een hele mooie manier om een dergelijke brok techniek te horen draaien, ze geven nu eenmaal een zeer apart geluid, en dat is net hegeen wat mij als muziek in de oren klinkt.

    Een betere muziek is er gewoon niet.

    Ik ben u erg dankbaar voor uw zeer heldere uitleg, en wat alles betreft zitten we toch wel op dezelfde lijn, alleen kijken we er beiden iets anders tegen aan.

    U weet gewoon veel van de VAG techniek, en kent deze waarschijnlijk beter dan mij, maar ik heb in het verleden aan heel veel andere merken en grote motoren en technieken gewerkt, denk daarbij aan de 50 tonners, en aan grondverzet materieel,

    Maar uw bevindingen zal ik zeer zeker meenemen als ik een Sharan zal bekijken, en zal dan ook naar de distributie ketting luisteren, het is gewoon een plaat van een auto,. maar dat is mijn A6 ook.

    Daar kan geen 5 serie touring of een MB station tegen aan.

    nogmaals hartelijk dank, en het was van mijn zijde niet negatief bedoeld naar de VAG.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • R.

    Hoi,

    Waarom ipv een Sharan V6 niet een Sharan 1.8 Turbo? Lijkt me ook niet de meest moeilijke investering. Ik vond namelijk deze auto online.

    R.

  • vipertronic

    Beste Ad, bij sommige onderdelen slaat VW de plank mis kijk maar naar de bakken van de polo 6N enz. , de 1.4 motoren van de golf 4 en (hier heeft monteurke al genoeg over gescreven op dit forum) portier/raammechanisme daar gaat veel stuk. Echter VW heeft zoveel golfjes verkocht in de loop der tijd (1 van de meest verkochte autoos). Wat monteurke ook schreef is doe een aankoopkeuring hoe is de staat van de auto (achterstalig onderhoud enz.) Kijk ook maar eens naar andere auto merken Toyota yaris (grootste autoproducent ter wereld) met dat gaspedaal verhaal en je hoort niks anders dan terugroep acties van andere merken.

    Ik kan me u wel voorstellen een golfje 1 of 2 bijvoorbeeld waren degelijke autoos zonder al te veel electronische troep maar dit zit tegenwoordig in alles kijk maar naar je tv of pc.

    Mijn advies in deze kijk op google eens of er struktueel mankementen aan een bepaalt type auto verkomen en kijk naar eventueel een coulance regeling van de fabrikant.

    En ja ik heb een polo 6N maar mijn bak schakelt prima (doe er geen gekke dingen mee) en hoop nog lang er mee te kunnen rijden

  • Ad

    hallo beste vipertronic,

    Maar gelukkig gebeurt dit niet alleen bij VW, bij andere merken komt dit gebeuren zeer zeker ook voor.

    Kijk eens naar die Jappen, Toyota, Honda, Lexus, hebben die geen trammelant, met hun terugroep akties.

    Daar word je pas vrolijk van, als je een dergelijk merk aangekocht hebt.

    Als deze producenten nu niet in zwaar weer zitten, wie dan nog wel?

    En, wat is er allemaal van waar, vaak ook flink opgeklopte verhalen!

    Maar het ware van het verhaal, soms zegt een persoon iets over een mankement, en er zijn altijd van die kuddedieren die volgen, enkel maar om iets te zeggen te hebben, terwijl ze niet eens iets weten van dat gebeuren.

    Gewoon de negatieve aandacht trekken, nou, geloof me, zulke mensen kun je beter maar laten voor wat ze zijn, niet antwoorden.

    Ik kan ook wel verhalen over bepaalde merken vertellen, merken waar ik zelf gewerkt heb, ik begin daar niet aan.

    Ik ga er gewoon niet meer heen, als ik daar klachten over zou hebben, en er niet te praten zou zijn.

    Ik denk dat er een aantal personen op het forum zijn, die het daar ook mee eens zullen zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Ad