Vraag aan VW Monteurke (Stuurbekrachtigingspomp)

  • Wim Coster

    Hallo VW Monteurke,

    Terugkomend op het onderwerp heb je nog een antwoord op mijn vraag over het tikkende geluid, wat kan dat zijn?

    (Mooie afbeeldingen heb je me gestuurd)

    Dank , Wim.

  • vw monteurke

    Wim,

    Ik kreeg het idee dat je niet met zekerheid wist of het tikkende geluid wel van de stuurbekrachtiging kwam en dat je daarom de montageplaats van die pomp wilde weten.

    vandaar mijn afbeeldingen.

    Mijn vraag is dus eigenlijk: Weet je nu wel zeker dat het geluid uit die pomp komt ?

    Als je twijfelt, gooi dan de v-riem die de stuurbekrachtigingspomp aandrijft even los en luister of het geluid weg is.

    Als je zonder v-riem gaat rijden wel opletten, want het stuurt dan een stuk zwaarder !!

  • huub

    Geacht vw moteurke ik ben met een vw transporter bezig een 2.0 benzine uit 99 .Klacht maakt raar geluid met stuuren en op de rotonde slaat stuur soms uit de handen. Heb geluistert en stuur pomp maakt een lelijk geluid. Nieuwe pomp gemonteerd met de juiste olie (groen) gevuld maar maakt nog steeds een raar geluid en het is echt de pomp ook na div km proef rijden nog steeds een lelijk geluid. Ook nieuwe onderdelen kunnen kapot zijn of gaan dus weer een nieuwe pomp gehaald.En wat denkje nog steeds dat lelijke geluid. Nu heb ik de leidingen los gehaald van het stuurhuis en in een pot met olie gehangen (nog steeds de groenen) en de pomp maakt nog steeds dat lelijke geluid. Hoe kan dit ,En wat is de oplossing ????????????????

  • vw monteurke

    Bijgeluiden uit de stuurbekrachtigingspomp worden in 9 van de 10 gevallen veroorzaakt door te weinig olie of lucht in het systeem.

    Het effect is in beide gevallen gelijk. De pomp gaat lucht “happen” en dan begint ie te janken

    Ook de spanning van de V-riem moet goed zijn. Bij een te slappe V-riem krijg je ook bijgeluiden

    Een pomp kan bijvoorbeeld te weinig olie krijgen als er slangen dichtzitten of geknikt zijn.

    Kijk ook of de zuigleiding niet beschadigd of lek is. (een lek in de zuigleiding resulteert ook in een lucht happende pomp)

    Het na werkzaamheden ontluchten van het systeem doe je door het stuurwiel een aantal keren van volledig links naar volledig rechts te draaien.

    Tussendoor oliepeil in de gaten houden, indien nodig bijvullen.

    Pas als het oliepeil niet meer zakt is het systeem ontlucht.

    Andere aandachtspunten:

    Een nieuwe pomp moet vóór montage worden gevuld en een aantal omwentelingen met de hand worden gedraaid.

    Weet je zeker dat alle slangen / leidingen goed zitten ? (niet per ongeluk iets verwisseld o.i.d. )