Slik ? Waarom slik ? Er is toch (nog) niks afgebroken ? Je bent toch nog op tijd ?
Controleren van het inspuittijdstip gebeurt met de VAS testkast zoals de dealer gebruikt of met vag-com
En dat richten van die motorsteun is zo gebeurd, daar kun je zo bij.
Om te controleren of die onderste motorsteunbout wel vast zit hoef je ook niks los te maken. (alleen de afdekplaat onder de motor).
Controleren en afstellen van inspuittijdstip spreekt (denk ik) voor zich en behoeft geen nadere toelichting
Voor wat betreft dat motorsteunverhaal heb ik een paar afbeeldingen om e.e.a. duidelijk te maken.
Het gaat om deze motorsteun, naast de distributiekap.
Die steun bestaat uit 2 delen. Een deel (met daarin het rubber) zit vast op de chassisbalk en het andere (massief aluminium) aan het motorblok
Om de tandriem te vervangen moet men niet alleen het deel op de chassisbalk, maar ook het gedeelte dat aan het blok vast zit losmaken. (nr. 9 op afbeelding)
Dit motorsteun-deel zit met een aantal bouten aan het motorblok vast (er is hier maar 1 bout afgebeeld)
Bij het monteren vergeet men wel eens de onderste bout vast te draaien. Die onderste bout staat niet op de afbeelding.
Dan het uitrichten van de motorsteun
Motorophangrubbers moeten motortrillingen absorberen en dempen.
Een motorophangrubber dat onder spanning is gemonteerd verliest een deel van z'n dempende werking en hierdoor worden motortrillingen en geluiden versterkt overgebracht op de carrosserie.
Als zo'n motorsteun is losgeweest is het dus van belang om 'm goed uitgericht terug te monteren.
Dat uitrichten zie je op onderstaande tekening. De tekst naast de tekening spreekt voor zich