motor klinkt zwaarder

  • Cihan

    Na de distributieriem met alle toebehoren (spanrollen, multiriem, waterpomp) vervangen te laten hebben klinkt de motor opeens niet “zuiver” meer maar een klein beetje zwaarder. Dit is voor een buitenstaander moeilijk te horen maar voor iemand die dag in dag uit in dezelfde auto rijdt wel hoorbaar.

    Kan dit aan de distributieriem liggen of aan iets anders ?

    VW BORA 1.9 tdi 90 pk 344000 km

  • vw monteurke

    Een paar mogelijkheden:

    —> Het inspuittijdstip staat niet goed afgesteld.

    —> Het motorophangrubber aan de distributiezijde is niet goed spanningsvrij gemonteerd waardoor motorgeluiden en/of motortrillingen gemakkelijker aan de carrosserie worden overgedragen.

    Men vergeet ook wel eens om de onderste bout van die ophangsteun vast te draaien.

    In eerste instantie geeft dit hetzelfde effect als een verkeerd gemonteerd ophangrubber, (meer geluid, meer trillingen).

    Op termijn kan hierdoor een stuk van je motorblok afbreken.

  • Cihan

    Slik, dit klinkt niet fijn…

    Ik neem aan dat je dan het hele blok opnieuw moeten openen …?

  • vw monteurke

    Slik ? Waarom slik ? Er is toch (nog) niks afgebroken ? Je bent toch nog op tijd ?

    Controleren van het inspuittijdstip gebeurt met de VAS testkast zoals de dealer gebruikt of met vag-com

    En dat richten van die motorsteun is zo gebeurd, daar kun je zo bij.

    Om te controleren of die onderste motorsteunbout wel vast zit hoef je ook niks los te maken. (alleen de afdekplaat onder de motor).

    Controleren en afstellen van inspuittijdstip spreekt (denk ik) voor zich en behoeft geen nadere toelichting

    Voor wat betreft dat motorsteunverhaal heb ik een paar afbeeldingen om e.e.a. duidelijk te maken.

    Het gaat om deze motorsteun, naast de distributiekap.

    Die steun bestaat uit 2 delen. Een deel (met daarin het rubber) zit vast op de chassisbalk en het andere (massief aluminium) aan het motorblok

    Om de tandriem te vervangen moet men niet alleen het deel op de chassisbalk, maar ook het gedeelte dat aan het blok vast zit losmaken. (nr. 9 op afbeelding)

    Dit motorsteun-deel zit met een aantal bouten aan het motorblok vast (er is hier maar 1 bout afgebeeld)

    Bij het monteren vergeet men wel eens de onderste bout vast te draaien. Die onderste bout staat niet op de afbeelding.

    Dan het uitrichten van de motorsteun

    Motorophangrubbers moeten motortrillingen absorberen en dempen.

    Een motorophangrubber dat onder spanning is gemonteerd verliest een deel van z'n dempende werking en hierdoor worden motortrillingen en geluiden versterkt overgebracht op de carrosserie.

    Als zo'n motorsteun is losgeweest is het dus van belang om 'm goed uitgericht terug te monteren.

    Dat uitrichten zie je op onderstaande tekening. De tekst naast de tekening spreekt voor zich

  • Hans

    Ik heb zo'n zelfde geluid, lijkt meer op lagers moet ik zeggen.

    Bij het vernieuwen vd distributie is ook de motorsteun verwijderd en na afloop weer gemonteerd uiteraard, echter zonder uit te lijnen.

    De belasting op de assen en de wiellagers is dus anders.

    Ik begrijp nu dus dat de steun spanningsvrij gemonteerd dient te zijn, maar gelden deze specificaties van 14 en 10 mm ook voor een Passat 3c van aug 2005 1.9TDI 105pk met een BKCmotor (kmstand 215.00 km)?

  • vw monteurke

    Kan geen maten vinden van Passat 3C. Pin je ook niet te veel vast op maten. Belangrijkste is het spanningsvrij monteren van die rubbers.

    Bij 215.000 km kan er ook best een versleten rubber aanwezig zijn.

    Kijk vooral aan de onderzijde naar de pendelsteun nr. 20. da's meestal de eerste die het leven laat …………………………..

  • Hans

    Bedankt voor je info en je hulp.

    Duik het weekend onder de kap en trek het even na.

    mvg

    Hans