bekleding foam laat los

  • vipertronic

    van mijn polo 6N is de rechterfoam van de bestuurdersstoel (zit onder de bekleding) los geschoten , je voelt nu de ijzeren stang zitten. hoe kan ik dit er weer netjes inkrijgen/drukken ? van onder kan ik met mijn handen er niet bij om de foam weer in de stoel te drukken nl. wie heeft een tip ?

  • vw monteurke

    Ik vrees dat je foam stoelvulling gewoon kapot is en venieuwd moet worden.

    Een nieuwe stoelvulling/zitkussen zit ook weer gelijk een stuk beter

    Zo'n stoelvulling vernieuwen valt best mee.

    Stoel uitbouwen.

    Stoelleuning compleet losmaken van de zitting. (bouten bij scharnierpunten losdraaien)

    Zittingbekleding aan onderzijde stoelframe losmaken en terugklappen.

    Haakjes waarmee de spandraad van de bekleding losmaken van het zitkussen.

  • vipertronic

    Beste monteurke

    Het zitgedeelte bedoel ik niet.

    Ik bedoel de rechterlendensteun (t.h.v. je nieren). De leuning eraf gehaalt de 2 ijzerdraadjes los en zag dat de foam gescheurd was, zo goed en kwaad als het kon de foam weer teruggedrukt in de ijzeren stang.

    Wil ik dit dus helemaal goed krijgen zal ik een 2e hands (milestone uitvoering met die gekleurde blokjes) stoel moeten zoeken en ja voor een 13 jaar oude auto brengt dat zijn geld ook niet meer op. Zitvlak van de stoel is verder goed.

    Toch bedankt monteurke voor uw snelle respons

  • vw monteurke

    O, sorry. Uit je 1e bericht bleek niet duidelijk dat het de rugleuning betrof en ik nam automatisch aan dat het om het meestvoorkomende, het zitkussen dus, ging.

    Bij dat rugleuning-foam is het eigenlijk hetzelfde als bij het zitkussen.

    Als het foam loskomt uit het frame, is het foam versleten en moet het vervangen worden. (Terugduwen helpt slechts tijdelijk)

    Je moet toch eens informeren hoe duur zo'n nieuwe vulling kost. Ik dacht dat dat best meeviel. (en anders een goeie van de sloop)

    Als je doorrijdt met kapot foam zal op den duur de bekleding kapotschuren op het stalen leuningframe en dan ziet het er helemaal niet meer uit.

    Het vervangen van rugleuningvulling is nog gemakkelijker dan het zitkussen.

    De stoel hoeft er niet uit en de rugleuning hoeft ook niet van de stoel af.

    Aleen de bekleding losmaken, terugklappen, hoofdsteunpijpjes er uit, bekleding helemaal wegnemen en je kunt de vulling van het frame halen.

    Als je zo ver bent, post dan maar een berichtje en dan plaats ik wel wat duidelijke afbeeldingen

  • vipertronic

    bedankt monteurke voor uw uitleg !

    echter nu ik toch bezig ben : hoe kan ik mijn deuren/slot afstellen van mijn polo 6N ? ik moet nl alletwee de deuren flink dichttrekken of gooien (nouja gooien) om de deuren dicht te krijgen. lijkt mij niet bevorderlijk voor het deurrubber.

  • vw monteurke

    Heb je een 2 drs of een 4 drs ?

    Bij een 2drs gaan de deuren, vanwege de grootte, altijd wat moeilijker dicht dan bij een 4 drs.

    Heeft te maken met luchtverplaatsing en zo.

    Draai maar eens een raampje open. Je zult zien dat sluiten dan een stuk gemakkelijker gaat.

    Afstellen:

    Er zijn diverse stelmogelijkheden aan een portier.

    Voor je gaat stellen eerst controleren of je portier afhangt. (schuin in de sponning zit)

    Als je portier wel afhangt, nagaan of er speling op de scharnierpennen zit. (meestvoorkomende reden van afhangen)

    Zit daar speling op, dan helpt afstellen niet, dan moet je eerst de scharnieren vervangen.

    Hangt het portier mooi recht in de sponning en heb je nergens speling dan hoeft alleen de slotvanger afgesteld te worden.

    Teken eerst de oude stand van de slotvanger af ! (als je de bouten te ver los draait en de vanger valt naar beneden kun je altijd de oude stand terugvinden)

    Draai de bouten (6) een klein beetje los zodat slotvanger (5) wat zwaar te verschuiven is.

    Schuif of tik met een hamertje de slotvanger wat naar binnen of naar buiten. (niet omhoog of omlaag verschuiven, want dat staat meestal wel goed)

    Als het portier dicht is moet het in lijn liggen met de rest van de carrosserie en het portier moet “lekker” sluiten

    Staat het portier aan de slotkant te ver naar binnen en sluit ie te zwaar, dan stel je de slotvanger wat naar buiten.

    Staat het portier te ver naar buiten en rammelt het slot in de slotvanger, dan stel je de slotvanger wat naar binnen.

    Kwestie van uitproberen. Je ziet en je voelt zelf wel wanneer ie goed staat

  • vipertronic

    prima daar ga ik dan morgen eens mee aan de slag (als het niet regent)

    nogmaals bedankt voor uw info.