VW Passat Station,maar welke ?

  • Rob

    Hallo Forummers.

    Ik ben al zo'n 5 maanden in bezit van een heerlijke VW Golf V TDI 66 KW.Het is een Sportline met een leder interieur en stoelverwarming.Een heerlijke auto waar ik veel plezier aan beleef.Echter,deze auto heeft ook zijn beperkingen.Beperkingen waar ik 5 maanden geleden niet aan gedacht heb,omdat ik er niet eerder mee te maken kreeg.

    Naar de bouwmarkt gaan en grote spullen erinschuiven is ronduit zonde.Net als de auto volgooien met rotzooi en naar de vuilnisbelt rijden.Deze problemen zijn op te lossen met het kopen van een trekhaak en een aanhanger (koop of huur).

    De grootste beperking is dat ik in deze auto mijn honden niet kan meenemen in de auto.Laatst moest ik hals over kop naar de dierenarts,en een Duitse Dog in de kofferbak van een Golf 5 proppen gaat niet goed !

    Als ik bij visites mijn honden kan meenemen,ben ik ook niet aan tijd gebonden.

    Ik begin zo langzaamaan aan een Passat Stationwagon te denken.Maar welke ?

    Ik heb een leuke V5 uit 2000 gezien met LPG-G3 installatie (onderbouw) op Marktplaats.Een V5-motor heeft een distributieketting en is dus slijtvaster.Echter,het vervangen kan een probleem zijn en in de papieren lopen.Bij een Golf V5 moet bv de versnellingsbak eruit (heb ik alhier gelezen).Maar bij een Golf ligt de motor dwars en bij een Passat in de lengte-richting.Hoeveel werk is dat dan.En wat zijn de zwakheden van een V5-motor.

    Mijn zus heeft echter met een Passat 2.5 V6 TDI 4-motion automaat gereden.Dat rijdt heerlijk:zegt ze.

    “Een automaat past goed bij het karakter van de auto.De ruimte in de kofferbak is groot genoeg voor de honden.De auto rijdt,met jouw beheerste rijstijl,nog knap zuinig ook.Met veelvuldig gebruik van de Cruise-control is 1 op 16 echt mogelijk.”

    Ik heb al gekeken en er zijn er genoeg op de tweedehands markt te vinden.

    Maar een 2.5 TDI V6 4-motion automaat weegt wel 1700 Kg !! Da's 144 euro per maand aan houderschapsbelasting.De V5 op LPG weegt 1405 Kg,en kost 89 euro per maand houderschapsbelasting.Dat klinkt echt vriendelijker…….

    Maar wat is wijsheid.Een V5 benzinemotor met LPG-G3 installatie of een 2.5 V6 TDI motor.Welke is storingsgevoeliger/onderhoudsvriendelijker…….Ik ben er zelf nog niet uit.

  • vw monteurke

    Rob schrijft: >> Naar de bouwmarkt gaan en grote spullen erinschuiven is ronduit zonde.Net als de auto volgooien met rotzooi en naar de vuilnisbelt rijden. <<

    Antwoord: Wat is het verschil met de Passat ? Wil je daar wel een “vuilnisbak” van gaan maken ?

    Rob schrijft: >>> Bij een Golf V5 moet bv de versnellingsbak eruit (heb ik alhier gelezen).Maar bij een Golf ligt de motor dwars en bij een Passat in de lengte-richting.Hoeveel werk is dat dan. <<<

    Antwoord: Net zoveel als bij de Golf. De motor is (bijna) hetzelfde, alleen de plaatsing is anders. Bij beiden moet de versnellingsbak eruit.

    Rob schrijft: >> Maar wat is wijsheid.Een V5 benzinemotor met LPG-G3 installatie of een 2.5 V6 TDI motor <<

    Dat mag je zelf uitmaken.

    Bedenk echter dat diesels en lpg auto's nieuw vrijwel uitsluitend verkocht worden aan (veelal zakelijke) km vreters.

    Voorbeeld: Veel leasecontracten lopen 3 jaar en/of 180.000 km. Na 3 jaar zit zo'n auto dus al bijna op 200.000km.

    Nu wil jij er een kopen van 10 jaar oud (!). Je mag je afvragen wat dan de totale km stand van die auto is.

    Let wel: Begrippen als storingsgevoeligheid en onderhoudsvriendelijkheid worden bij hoge km standen overschaduwd door het begrip slijtage.

    Het moeten laten vervangen van versleten componenten is vaak vele malen duurder dan een onderhoudsbeurtje

    PS: Bij het doornemen van je eerdere posts zie ik dat je nogal regelmatig van auto wisselt of in ieder geval plannen daarvoor maakt

    In aug 2009 wil je een Lupo 3L kopen. (of dat is doorgegaan is niet duidelijk) http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/read.php?3252,9693920,9693920#msg-9693920

    Op 5 maart 2010 vertel je dat “je morgen je nieuwe Golf 5 uit 2005 gaat ophalen”. http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/10925330/paar-aanpassingenreparaties-golf-5#msg-10925330

    Op 28 maart echter blijk je dan ineens weer een Golf 4 uit 2001 te hebben ??? http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/read.php?3252,8635720,11069012#msg-11069012

    En nu wil je weer een Golf uit 2005 omruilen voor een Passat die 5 jaar ouder is………………………………………………………

  • Rob

    Hallo VW-monteurke:

    Ik heb in Maart 2008 een VW Golf TDI uit 2001 gekocht bij de dealer (of moet ik achteraf zeggen “stealer”).Dit is puur frustratie geweest omdat destijds mijn Opel Astra Station het begeven had.Opeltje ingeruild..Mijn inmiddels overleden moeder reed destijds een VW Golf 1.4 FSI uit 2005.Ik kon daar veel over beschikken,maar vond de auto ondergemotoriseerd.Dat zou de mijne dus nooit worden.Intussen veel plezier gehad van mijn Golfje.Ondertussen begon het een beetje te kriebelen.De Dieselprijs was in Maart 2008 1 euro 16.In de zomer van 2008 was die 1 euro 47 !!

    Dat was balen ! Dus ben ik gaan rondkijken naar een zuiniger alternatief.Een Lupo 3 Liter kwam in beeld.Echter door zijn,door jou omschreven, “typische rijstijl”,ben ik gaan rondneuzen.Ook op fora gelezen dat deze auto typische mankementen kan vertonen met de versnellingsbak,en de dure reparaties eraan.Dus van de Lupo heb ik afgezien.Ook mede door de achterlijke prijzen die ervoor moeten worden betaald (een 3 Liter Lupo uit 2000 met 2 ton op de klok voor net geen 7 mille,zie marktplaats).Inmiddels zijn deze auto's houderschapsbelastingvrij.

    Ondertussen de economie flink afgekoeld en de Dieselprijs gezakt,maar het knaagt wel.De auto van mijn overleden moeder heb ik gewoon verkocht.Zowel mijn zus als ik hadden er geen binding mee.Maar de Golf 5 knaagde wel op de achtergrond.

    In maart van dit jaar kon ik er een kopen via marktplaats.De auto stond al een tijdje te koop.Ik weed dat aan de foto's.Op de foto leek de auto mosterd-kleurig terwijl de auto Red-spice rood is.Het leder interieur leek vaal en versleten,terwijl het echtjes is in de auto.De eigenaar had de auto bemachtigd door hem top-om te ruilen met een BMW 840 Ci.Dagelijks rijden met zijn hobby-auto,de 840 Ci,leek hem geen zalig idee gezien de benzinerekeningen.Hij ging voor een Volvo of een Saab.

    Tijden het ophalen/overschrijven van de Golf 5 raakten we dieper in gesprek.Hij had een baan waarbij hij 50.000 km per jaar reed,en vanwege de bijtelling geen lease-auto wilde.Wat deed hij ? Hij kocht om het half jaar een andere auto,reed zijn km's ermee,en verkocht hem voor de aanschafprijs of met een paar honderd euro verlies.“Als is dat verreken met de reiskostenvergoeding,spring ik er beter uit.Ik moet niet denken aan een lease-auto !” Ik dacht:da's een slimmerik.

    Ondertussen heb ik de Golf 5 al weer 5 maanden.Als ik hem tegen redelijke prijs te koop zet,spring ik er ook zo uit.

    En waarom zou ik dat niet doen?

    Mijn situatie is nu anders.Ik heb een huis gekocht en ben het aan het opknappen.Ik had eerst 1 hond,nu is die van mijn moeder er ook bijgekomen.Als ik ergens op bezoek ga,zijn de honden altijd welkom.

    En dan het commentaar van mijn zus.“Je bent gek.Dat jij geen LPG-G3 auto koopt.Weet je nog dat wij samen stonden te tanken ? Jij tegen 1 euro 47 en ik voor 63 cent ? Ik had voor 25 euro de tank vol en jij moest 76 euro afrekenen.En dan de houderschapsbelasting nog.Ja broer,je valt me tegen.JIJ was degene die mij een LPG-installatie aanraadde,en ik heb er nog geen minuut spijt van gehad.Zoek een LPG-G3 Volkswagen.Als het straks met de economie beter gaat,en de vrachtwagens gaan rijden,gaat de Diesel naar 2 euro per liter.Zoek een Passat Station op LPG-G3 onderbouw,zoals ik in mijn Golf heb.Kunnen de honden ook een keer meekomen,en ben je niet aan tijd gebonden.”

    En weet je wat VW-monteurke.Ze heeft nog gelijk ook !! Maar één ding doe ik niet meer.Een auto bij de dealer kopen.Op die Golf 4 heb ik in 2 jaar tijd 5 mille (ja,je leest het goed.5000 euro !!) afgeschreven.Op de Golf 5 zal dat ongeveer 500 euro zijn…….Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk geen Diesel,maar een Stationwagon met een LPG-G3 onderbouw.

    En daar ben ik nu naar toe aan het werken….

  • vw monteurke

    Rob,

    Bedankt voor je uitgebreide toelichting op mijn vragen.

    Ik probeer zo goed mogelijk te antwoorden op vragen op dit prikbord, maar de samenhang, of de achtergrond ontgaat me nogal eens.

    Soms, bij een bekende naam kijk ik dan eens even terug naar oudere berichten en vaak wordt het dan wat duidelijker.

    Jouw “aankoopbeleid” maakte me nieuwsgierig. Vandaar.

    Nu begrijp ik je echter wat beter.

    Nog een opmerking over de vergelijking diesel - lpg.

    Hou je, naast het verschil in brandstofprijs ook rekening met het verbruik ?

    Het verbruik van een Golf diesel ken je inmiddels. Bij de (zwaardere) diesel-Passat zal dat wat hoger liggen.

    Het verbruik op lpg zal echter flink hoger liggen.

    Door o.a de lagere calorische waarde van lpg moet je rekening houden met een meerverbruik van 20% ten opzichte van benzine.

    Een bepaalde auto die op benzine 1:10 rijdt, zal dus op lpg een verbruik van 1:8 hebben.