Hallo Forummers.
Ik ben al zo'n 5 maanden in bezit van een heerlijke VW Golf V TDI 66 KW.Het is een Sportline met een leder interieur en stoelverwarming.Een heerlijke auto waar ik veel plezier aan beleef.Echter,deze auto heeft ook zijn beperkingen.Beperkingen waar ik 5 maanden geleden niet aan gedacht heb,omdat ik er niet eerder mee te maken kreeg.
Naar de bouwmarkt gaan en grote spullen erinschuiven is ronduit zonde.Net als de auto volgooien met rotzooi en naar de vuilnisbelt rijden.Deze problemen zijn op te lossen met het kopen van een trekhaak en een aanhanger (koop of huur).
De grootste beperking is dat ik in deze auto mijn honden niet kan meenemen in de auto.Laatst moest ik hals over kop naar de dierenarts,en een Duitse Dog in de kofferbak van een Golf 5 proppen gaat niet goed !
Als ik bij visites mijn honden kan meenemen,ben ik ook niet aan tijd gebonden.
Ik begin zo langzaamaan aan een Passat Stationwagon te denken.Maar welke ?
Ik heb een leuke V5 uit 2000 gezien met LPG-G3 installatie (onderbouw) op Marktplaats.Een V5-motor heeft een distributieketting en is dus slijtvaster.Echter,het vervangen kan een probleem zijn en in de papieren lopen.Bij een Golf V5 moet bv de versnellingsbak eruit (heb ik alhier gelezen).Maar bij een Golf ligt de motor dwars en bij een Passat in de lengte-richting.Hoeveel werk is dat dan.En wat zijn de zwakheden van een V5-motor.
Mijn zus heeft echter met een Passat 2.5 V6 TDI 4-motion automaat gereden.Dat rijdt heerlijk:zegt ze.
“Een automaat past goed bij het karakter van de auto.De ruimte in de kofferbak is groot genoeg voor de honden.De auto rijdt,met jouw beheerste rijstijl,nog knap zuinig ook.Met veelvuldig gebruik van de Cruise-control is 1 op 16 echt mogelijk.”
Ik heb al gekeken en er zijn er genoeg op de tweedehands markt te vinden.
Maar een 2.5 TDI V6 4-motion automaat weegt wel 1700 Kg !! Da's 144 euro per maand aan houderschapsbelasting.De V5 op LPG weegt 1405 Kg,en kost 89 euro per maand houderschapsbelasting.Dat klinkt echt vriendelijker…….
Maar wat is wijsheid.Een V5 benzinemotor met LPG-G3 installatie of een 2.5 V6 TDI motor.Welke is storingsgevoeliger/onderhoudsvriendelijker…….Ik ben er zelf nog niet uit.