Sleutelherkenning bij auto's werkt ongeveer hetzelfde als een chip die bij huisdieren onderhuids wordt ingebracht.
Met een scanner kan men het nummer van de chip lezen en zo de identiteit van het dier bepalen.
Bij auto's is het eigenlijk net zo.
Een leesspoel bovenaan het contactslot leest (scant) de code van de sleuteltransponder en het regelapparaat wegrijblokkering “kijkt” of het deze transponder herkent.
Als de transponder wordt herkend zal het regelapparaat wegrijblokkering het motorregelapparaat vrijschakelen en kan de motor worden gestart.
Er kunnen een aantal dingen fout of defect gaan bij dit systeem.
Als je meerdere sleutels hebt zou je eens kunnen beginnen met het gebruiken van een andere sleutel.
Een te zwak transpondersignaal van 1 bepaalde sleutel is op die manier feilloos te achterhalen.
Blijft de storing bij alle sleutels bestaan, dan zit het probleem waarschijnlijk ergens anders.
Het beste is dan om verder storingzoeken te beginnen met het (laten) uitlezen van storingsgeheugens.
Je weet dan in ieder geval in welke richting je moet gaan zoeken.