sleutelherkenning werkt af en toe niet

• werner dooms

Pas een golf 4 aangeschaft

Nu doet af en toe de sleutelherkenning het niet.(althans ik denk dat hij de sleutel dan niet herkent)

Motor slaat aan maar ook direct weer af

Het gaat soms 5 keer achter elkaar dat hij terug uitvalt en dan ineens doet hij het weer.

Ligt dit in de sleutel of in het contactslot

Wie kan mij verder helpen?

groeten

Werner

• vw monteurke

Sleutelherkenning bij auto's werkt ongeveer hetzelfde als een chip die bij huisdieren onderhuids wordt ingebracht.

Met een scanner kan men het nummer van de chip lezen en zo de identiteit van het dier bepalen.

Bij auto's is het eigenlijk net zo.

Een leesspoel bovenaan het contactslot leest (scant) de code van de sleuteltransponder en het regelapparaat wegrijblokkering “kijkt” of het deze transponder herkent.

Als de transponder wordt herkend zal het regelapparaat wegrijblokkering het motorregelapparaat vrijschakelen en kan de motor worden gestart.

Er kunnen een aantal dingen fout of defect gaan bij dit systeem.

Als je meerdere sleutels hebt zou je eens kunnen beginnen met het gebruiken van een andere sleutel.

Een te zwak transpondersignaal van 1 bepaalde sleutel is op die manier feilloos te achterhalen.

Blijft de storing bij alle sleutels bestaan, dan zit het probleem waarschijnlijk ergens anders.

Het beste is dan om verder storingzoeken te beginnen met het (laten) uitlezen van storingsgeheugens.

Je weet dan in ieder geval in welke richting je moet gaan zoeken.

• b-brinkhoff

Hoi Werner,

Ik heb dit probleem ook eens gehad, bij mij was het snel te verhelpen het kwam doordat de transponder los in de sleutel was geraakt deze zit er gewoon ingelijmd en dan doet hij het soms wel en soms niet, bij mij was het een kwestie opnieuw vast zetten. sleutel kun je makkelijk zelf open maken jet ziet dan een klein glazen staafje zitten dat is de transponder deze hoort in een vakje vast te zitten ter hoogte en naast de sleutel baard.

Gr bart.