kachelradiateur lek Golf 2

  • Huub

    Hallo ,

    Onze Golf type 2 1300I BJ 1990 heeft een lekke kachelradiateur en moet vernieuwt worden is dit een grote klus?

    De garage vraagt 400 euro en zegt dat het hele dashboard er uit moet maar volgens ingewijde moet alleen het middenconsole verwijderd worden?

    Graag jullie mening of adviezen.

    Met vriendelijke groet, Huub

  • vw monteurke

    Officieel, en volgens de reparatiehandleiding moet het gehele dashboard worden uitgebouwd.

    Maar …………………………………

    Als je een beetje handig bent kan het ook als je alleen de middenconsole uitbouwt.

    Bouw de radio uit

    Bouw het dashboardkastje uit.

    Maak het bedieningspaneel los van het dashboard, maar laat de kabels vastzitten (kachelhuis en bedieningspaneel worden straks compleet uitgebouwd)

    Bouw de middenconsole uit.

    Bouw alle luchtkanalen uit die aan het kachelhuis zitten.

    Bouw ook de onderste en bovenste uitblaaskanalen uit.

    Bouw het luchtrooster onder de paravan uit.

    Bouw het kachelmotortje uit.

    Maak in de motorruimte de kachelslangen bij de kachelradiateur los.

    Maak in de motorruimte achter de schutbordbekleding de moeren van het kachelhuis los. (let op dat het tapeind niet meedraait !! Kruipolie gebruiken)

    Je kunt nu het complete kachelhuis onder het dashboard uitfrommelen

    Let op: Op de afbeelding staat dat je het luchtkanaal waar het motortje aan hangt moet losmaken van het kachelhuis.

    Dat hoeft niet. Het kachelhuis kan compleet met dit luchtkanaal er aan worden uitgebouwd

  • Huub

    Hallo VW monteurke,

    Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg en bijlagen met tekening voor het demonteren van de kachelradiateur

    daar kunnen wij wat mee.

    groeten Huub

  • peter bakkum

    in geval van nood dat wanneer je radiator van de kachel onderweg ploft,kun je de 2 slangen tegen je schutbord los koppelen dan je koelsysteem bijvullen tot dat de lucht uit de omhooggetrokken slangen eruit is,de 2 slangen afstoppen met 2 m20 bouten(zorgen dat je die altijd bij je hebt inc.2 slangklemmen) en vastzetten met 2 slangklemmen en kun je onbezorgd nog zo ver rijden als je wilt zonder kachel maar wel met werkende ventilator.

    even opletten dat de koppakking niet lek is wat de oorzaak kan zijn dat het zwakste punt in het circuit gaat lekken door de druk van de lekkende cilinder in dit geval de kachelradiator.