Hallo,
Ik heb een golf op het oog, en deze golf heeft een avu motor. Zijn er bekende problemen met dit motortype voor zover dat bekend is?
Alvast bedankt voor de reacties.
De AVU is een 1,6 ltr 75kw motor met een Simos MPI injectiesysteem
Deze motor kent geen specifieke problemen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nu die auto blindelings kunt kopen.
Iedere gebruikte auto heeft een voorgeschiedenis.
—> Hoe is er omgegaan met de auto. (bijvoorbeeld, een auto vol krasjes/deukjes en een uitgeleefd, doorrookt interieur zegt in deze al genoeg denk ik.)
—> Hoe is de onderhoudshistorie. (neem het chassisnr. mee naar een VW dealer en vraag of de dealer dit even voor je opzoekt)
—> Wat is de km stand en klopt die. (hoe hoger de km stand hoe groter de kans op toekomstige problemen)
—> Kloppen de papieren
—> Laat een aankoopkeuring verrichten
Bedankt voor de info,
Ik zou hem inderdaad niet nu ineens blindelings kopen.
Het gaat om een golf automaat. Hij ziet er op het eerste gezicht prima uit, eigenlijk geen noemenswaardige krassen en deuken, het interieur is eigenlijk perfect, alleen kan dat natuurlijk gereinigd zijn, maar zeker niet versleten in ieder geval.
De auto heeft 136000 gelopen en de vraagprijs is € 5999, ik vraag me alleen af of deze km stand klopt. De datum eerste afgifte Nederland staat op 12-06-2007, de auto zelf is van 2001. Hij is ingevoerd neem ik aan dan. Is de km stand dan nog goed te checken?
De onderhoudshistorie is die ten alle tijde bekend bij alle dealers of is de vw dealer de enige? Krijg je dan een uitdraai krijgen met de gegevens of iets dergelijks?
Wat zou ik precies aan de papieren moeten controleren dan, de gegevens van de motor, gewicht etc?
Dan nog de keuring, de anwb is niet echt in de buurt voor mij, dus dekra zou nog kunnen op locatie. Is de vw dealer een optie?
Alvast bedankt.
Km stand is te checken via NAP (nationale autopas) en onderhoudshistorie bij VW organisatie.
Beide hebben hun beperkingen. Hou daar rekening mee
NAP werkt alleen 100% bij auto's die nieuw zijn verkocht in NL.
Bij ieder bezoek aan een bij NAP aangesloten autobedrijf (Bovag) wordt de km stand geregistreerd en zo krijg je een logische opbouw van km standen.
Bij auto's die gebruikt vanuit het buitenland zijn ingevoerd begint de registratie pas bij het 1e bovag-garagebezoek in NL
Als de km stand is teruggedraaid voor dat 1e garagebezoek in NL wordt dit terugdraaien niet opgemerkt en zal NAP geen “alarm” slaan.
De km registratie van de VW organisatie werkt wel Europees.
Bij ieder bezoek aan een VW dealer wordt geregistreerd wat er aan de auto is gedaan en wat de km stand was.
Een VW dealer heeft inzage in die databank en kan die gegevens opvragen en voor je uitprinten
De beperking van dit systeem is dat een bezoek aan algemene autobedrijven niet in de VW databank geregistreerd wordt.
In het algemeen echter zal een nieuwe auto de eerste jaren zowiezo bij de VW dealerorganisatie in onderhoud zijn.
Ik denk dat je, als je de uitdraaien van beide systemen naast elkaar legt, je een aardig beeld krijgt van de km opbouw.
Bij controle van de papieren moet je denken aan controle chassisnummer, kenteken e.d.
Een aankoopkeuring kan inderdaad bij Dekra, bij een VW dealer of bij een autobedrijf dat veel VW's repareert.
Zorg er in ieder geval voor dat er een uitdraai wordt gemaakt van de storingsgeheugens van alle electronische systemen in de auto.
Reparatie's aan electronica kunnen aardig in de papieren lopen en mankementen (vooral sporadisch optredende) aan electronische componenten zijn niet altijd merkbaar of zichtbaar.
Dergelijke storingen (ook de sporadische) worden echter wel opgeslagen in een storingsgeheugen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?