vraag aan vw monteurke (storende motorgeluiden)

  • barelsky

    Hallo,

    Ben ik weer, inmiddels terug van vakantie en airco heeft zich prima gehouden!

    Inmiddels zit ik met een ander probleem, althans dat vermoed ik. Ik vind dat de motor tijdens

    het stationair lopen nogal lawaaiig is geworden. Eerder klonk de motor ook altijd al wat rauw, maar

    dit lijkt erger te zijn geworden. Ik meen ook een beetje een gepingel (metaal achtig geluid) te horen.

    Ik weet is een beetje een vage klacht, maar ik heb wel mijn twijfels of hier mee verder moet rijden.

    Daarnaast lijkt de motor ook meer te joelen (wat hoge brom geluiden) indien ik boven de 3000 toeren

    kom. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar ook dit lijkt tijdens mijn vakantie te zijn ontstaan.

    De vakantie is een rit naar Italie geweest.

    Ik bezit een Touran met een 1.4 TSI motor.

    Enig idee waar dit op kan duiden?

  • vw monteurke

    Moeilijk om een oordeel te geven over geluiden die ik niet zelf gehoord heb.

    De omschrijving die je geeft over de geluiden doet bij mij ook geen belletje rinkelen

    Ik vrees dat ik je dus deze keer niet kan helpen.

    Toch nog wat algemene aanwijzingen:

    Hoe is het oliepeil ? Olie smeert niet alleen, olie werkt ook geluiddempend. Een te laag oliepeil geeft dus automatisch meer motorgeluid.

    Is de olie toevallig (bijna) aan verversen toe. Oude olie werkt ook minder geluiddempend.

    Weet je zeker dat het geluid uit het inwendige van het motorblok komt ?

    De motorruimte van een moderne auto zit vol kunststof.

    Kunststof klepjes en afdekplaatjes kunnen aardig resoneren en gemene brommende geluiden maken.

    Op de plaats waar 2 (losgeraakte) kunststof delen over elkaar schuiven vind je nogal eens een wit/grijsachtig poeder.

    Kijk bv eens naar dat grote VW embleem midden op de motorafdekplaat. Dat ding zit nogal eens los en dan zit heel de omgeving van dat embleem onder wit poeder.

    Ook de accubak en klep boven de accu zijn berucht vanwege resonantie (stukje schuimrubber tussen accu en accubak is al afdoende om er vanaf te komen)

    Ook de hitteschilden van het uitlaatsysteem (een dun, blikkerig metaal) kan aardig resoneren en rammelen of brommen.

    Veel van bovenstaande dingen kun je zelf zonder veel moeite en technische kennis controleren.

    Succes met zoeken en sorry dat ik geen echt specifieke oplossing heb.