Vervangen van de dashbord lampje polo 6n uit 1997

• Petra

Hallo Vw monteurke

Ik heb sinds vandaag een polo 1.9 sdi uit 1997, hiervan is zowel de kachelverlichting defect als een lampje boven de toeren teller. Nu heb ik hiervoor een golf 3 gehad met hetzelfde probleem en dat heb ik met behulp van jouw advies keurig kunnen verhelpen. Ik heb nu twee nachtdiensten gebruikt om een soortegelijke uitbouw instructie voor de polo te vinden maar helaas. Vandaar de vraag hoe bouw ik dat netjes uitbouwen zodat ik erbij kan. De kachelverlichting weet ik ondertussen, de vacuumslang methode.

Alvast bedankt

• vw monteurke

Niet het bouwjaar is belangrijk, maar het modeljaar.

Een Polo van 97 kan ook modeljaar 98 zijn en er zit nogal verschil in de instrumentenpanelen van beide modellen.

Kijk eens naar het chassisnummer op je kentekenbewijs.

De eerste 9 positie's van dat chassisnummer zijn waarschijnlijk WVWZZZ6NZ

De letter die daarna komt (de 10e positie dus) geeft het modeljaar aan.

Een V is model 97, een W is model 98

Als je dat dus even opzoekt zorg ik voor duidelijke afbeeldingen

• Petra

Allereerst bdankt voor je snelle reactie,

Volgens het kenteken bewijs is de 10 de positie een v en dus een model 97.

Verder nog een vraag als de auto stationair draait, is die best lawaaig en vibreert de gehele auto. De monteur/garage houder waar ik m gekocht heb geeft aan dat dat nu een keer zo is. Je voelt m al aankomen is dat ook zo? Want ik hoor en lees hier heel veel verschillende dingen over, van het vervangen van de ophang rubbers tot dat de huidige diesel te weinig zwavel zou hebben en dat dan de oorzaak is van het lawaai en de trilling.

Groetjes Petra

• vw monteurke

Tja, een dieselmotor loopt nou eenmaal minder rustig en stil dan een benzinemotor.

De interieur-isolatie van een Polo is bovendien een stuk minder dan die van een Passat

Dus …………. Binnenin de Polo hoor je de motorgeluiden beter dan in de Passat

Dat zwavelverhaal is onzin.

Versleten ophangrubbers zou kunnen, maar dat kan ik van hieraf natuurlijk niet beoordelen.

Voor wat betreft je instrumentenpaneelverlichting heb je geluk. Bij een 97 Polo is dat een makkie

Het stuurwiel hoeft niet gedemonteerd te worden.

Is je stuurkolom verstelbaar, trek ‘m dan helemaal uit zet ’m in de onderste stand vast. (Dan heb je iets meer ruimte om te werken)

Schroef de 2 schroefjes van de afdekkap los (bovenste afbeelding) en trek de kap los.

Dan de 2 schroefjes van het instrumentenpaneel losdraaien (onderste afbeelding) en dan kun je het instrumentenpaneel uit het dashboard nemen.

Laat de stekker nog even aangesloten en zet de verlichting aan, je ziet dan welke lampjes voor de verlichting zijn.

Zet de verlichting uit, draai de fitting van de lampjes die je wil vervangen ¼ slag linksom en haal de fitting uit het instr. paneel

Lampje en fitting vormen een geheel en worden compleet vervangen.

• Petra

He dank je wel

Ga maandag meteen even aan de slag dan is de dealer hier nl ook open en kan ik daar de lampjes halen. '

Durf het bijna niet meer te vragen maar hoe maak ik de binnenpanelen van de deuren los, kwam er vandaag namelijk met het inbouwen van de radio er achter dat de speakers links of aan gort zijn of dat er mogelijk iets mis is met de bedrading. Die is namelijk voor een deel orgineel maar voor een deel ook niet. Er hebben ook speakers in de hoedenplank gezeten. En ik heb als ik de “nieuwe” bedrading bekijk niet veel vertrouwen in de deskundigheid van de vorige eigenaar.

Kun jij in het kort opnoemen welke kleuren draden de speakers in het dashbord hebben en welke in de deur, kan ik m namelijk weer zoveel mogelijk orgineel maken.

• vw monteurke

Portierbekleding:

Raamslinger 2 losmaken —> Zie afbeelding –> Afstandsring 1 in pijlrichting schuiven (hiermee wordt de borgklem ontgrendeld)

Afdekking 3 losklikken

Vergrendelingsknopje 8 losdraaien

Afdekking 15 losklikken

Parkers 14 losdraaien

Spiegelverstelknop lostrekken (bij mechanische verstelling) of spiegelschakelaar loswippen (bij electrische verstelling) en parker 18 losdraaien

De bekleding kan nu van het portier worden losgetrokken.

Speakerbedrading:

Origineel heeft deze Polo maar 2 speakers. —> R2 (linksvoor) en R3 (rechtsvoor) —–> Zie afbeelding.

De originele speakerbedrading heeft de volgende kleuren:

R2 Blauw = + …………….. Bruin/blauw = -

R3 Rood = + ……………….. Bruin/rood = -

De positie's in de stekker zie je op de afbeelding….. T8 = de radiostekker met o.a. de plus en min draden …… T8a = luidsprekerstekker

• Petra

Hallo Monteurke

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, de garage houder waar ik de auto gekocht heb had nog 2 sloop polo's staan waarvan ik de deurpanelen heb mogen afhalen incl de orginele speaker bekabeling. Dus alles ziet er weer mooi en netjes uit.

• vw monteurke

Oké, netjes opgelost.

Bedankt voor je feedback