Vraag aan VW monteurke mbt tot Golf 6

• peter

Beste VW Monteurke,

Ik heb een Golf 6, 2.0 TDI 6 bak.

Na +/- 14.000KM begon de versnellingsbak in de 4e versnelling te zingen/gieren. De garage heeft de olie van de bak bekeken, en er een nieuwe versnellingsbak ondergezet.

Helaas is het probleem binnen de 15.000 KM weer terug, maar dan voornamelijk in 1e en 2e versnelling.

Auto ingeleverd bij de VW dealer, deze heeft Massa/vliegwiel vervangen en distributieriem, spanrollen en de waterpomp. Hierna was het probleem weer over.

Maar na 3 weken begon het zingen/gieren weer in de 2e versnelling, en in mindere maten in 4e en 5e versnelling. Het merkwaardige is ook als de bak/auto koud is, is het probleem er niet.

Het probleem komt pas na +/- 20 min rijden, en hoe langer je rijdt hoe meer geluid er komt in de 2e versnelling. Het geluid onstaat als je hem laat uitrollen in 2e versnelling. Het geluid is er niet als je gas geeft in 2e versnelling.

Wat zou het probleem kunnen zijn ?

Hoor graag.

Peter

• vw monteurke

Geen idee.

Dat klinkt misschien bot, maar zo is het niet bedoeld.

Een oordeel geven over een (bij)geluid terwijl ik het geluid niet heb gehoord en de auto niet ken gaat te veel op gokken lijken.

Ik denk dat u daar weinig mee opschiet.

Het lijkt me echter dat dit een garantiekwestie is die uw dealer maar moet oplossen.

Als het al geen fabrieksgarantie is, dan is het in ieder geval garantie op de onlangs uitgevoerde reparatie.

U bracht de auto naar uw dealer om van dat bijgeluid verlost te zijn en uw dealer heeft toen een diagnose gesteld en bepaalde delen vervangen.

U kunt nu stellen dat OF zijn diagnose verkeerd was OF de reparatie verkeerd is uitgevoerd.

In ieder geval is het nu zijn pakkie-an

• peter

Beste Monteurke,

Dank voor je antwoord.

Ik kan begrijpen dat je zonder het te horen moelijk een diagnose kunt geven.

Maar dit is mijn 3e golf, eerst een golf 4 toen 5 en nu 6. Alleen heb ik nog nooit meegemaakt dat een versnellings bak binnen 15.000 kapot gaat / geluid gaat maken. Ik vroeg me zo af of als er b.v. een weer een nieuwe bak ingaat, over 15000km het zelfde euvel weer terug komt. Zou er bv een kromme aandrijf as of iets in kunnen zitten wat dit probleem veroorzaakt ?

• vw monteurke

Als het geluid inderdaad duidelijk uit de versnellingsbak komt vraag ik me af waarom uw dealer distributieriem,spanrol en waterpomp heeft vervangen.

Deze delen hebben totaal niks met de versnellingsbak te maken.

Een tweemassavliegwiel heeft daar slecht zijdelings mee te maken. (zo'n defect vliegwiel rammelt en trilt ook meer dan dat het zingt en giert)

Dus ………….. waarom is dit allemaal vervangen ?

Versnellingsbakgeluiden zijn over het algemeen niet echt moeilijk te localiseren.

Als het geluid er alleen is bij warme motor, zorg dan ook dat de motor goed warm is voor de auto op de brug gaat

Auto op de brug, wielen vrij, motor starten en dan in de versnelling die het meeste geluid maakt het spul laten draaien.

Met een stethoscoop is dan goed te horen waar het geluid vandaan komt.

Is er inderdaad sprake van een versnellingsbakbijgeluid, tap dan de olie af. Vaak bevat die olie dan ook metaalgruis.

Ook een kromme aandrijfas zie je zo als je de auto op de hefbrug zet en de wielen laat draaien.

Bovendien veroorzaakt een kromme aandrijfas trillingen in de auto (alsof je wielen sterke onbalans hebben)

U schrijft niks over trillingen, dus ik geloof niet zo dat er een as krom is.

Ik begrijp het wantrouwen waarmee u momenteel tegen Golf versnellingsbakken aankijkt.

Ik denk echter dat u eerst eens moet (laten) uitzoeken waar het bijgeluid nu werkelijk vandaan komt.

Gezien het allegaartje aan onderdelen dat tot op heden is vervangen denk ik dat uw dealer het bijgeluid ook niet goed heeft kunnen localiseren.

• rielof

ik wil zelf de olie verversen van mijn golf 6 gti, hoeveel liter moet erin?

bvd voor uw antwoord, grt. rielof