Rijstijl zal in theorie misschien enige invloed hebben, maar in de praktijk is dat niet merkbaar.
Origineel zijn inderdaad riemen van Contitech gemonteerd en een VW dealer monteert die ook bij riemvervanging. (ook na de 120.000 km ! )
Vervanging van waterpomp is geen fabrieksvoorschrift.
Als je bij riemvervanging ziet dat de pomp 100% lekvrij en spelingvrij is kan die best 1X blijven zitten. Vooral bij een riem-vervangingstermijn van 60.000 km.
Of je 'm 2X laat zitten is een beetje een kwestie van risico-calculatie.
Zo duur is een waterpompje niet en als ie naderhand gaat lekken moet weer heel de riem los met alle daaraan verbonden arbeidskosten.
Met andere woorden, ook dan hoeft de pomp eigenlijk niet vervangen te worden, maar of dat verstandig is ?????
De spanrol MOET bij iedere riemvervanging worden meevervangen. Punt - uit - klaar. Geen discussie mogelijk !
De omlooprolletjes moeten om de andere riemvervanging worden meevervangen. Dus 1e keer niet, 2e keer wel, 3e keer niet, 4e keer wel, enz.
Omlooprolletjes gaan vrijwel nooit kapot, maar ook hier geldt hetzelfde als bij de waterpomp.
Je zou ze een keertje extra kunnen laten zitten, maar je wint er financieel weinig mee terwijl je wel (iets) meer risico loopt op vroegtijdige tussentijdse reparatie's.
Waar u niet aan denkt, en wat toch wel belangrijk is bij wat hogere km standen, is de controle op olielekkages tijdens riemvervanging.
De kans dat er ergens een pakking of een oliekeerring lekt stijgt naarmate een auto meer km heeft gelopen.
Als de riem toch los ligt is het verstandig om lekkende pakkingen en/of keerringen te vervangen.
Doe je dat niet en wordt de lekkage erger dan moet tussentijds de riem nog een keer vervangen worden, want distributieriemen kunnen niet tegen olie.