Distributieriem 1.9tdi PD/AUY 115pk

  • L. de Ruiter

    Bij mijn Galaxy ( 1.9 tdi AUY 115pk bj eind 2002 236000km) moet volgens alle beschikbare lijstjes de distributieriem bij 60000km vervangen worden. Vanaf 2003 wordt bij de Sharan en Alhambra 90000km opgegeven, terwijl de motorcode dezelfde blijft. Is er een technisch verschil aan de motor of de slijtdelen, of is het een organisatorische/ aansprakelijkheidskwestie? M.a.w., is het technisch te onderbouwen de termijn van 60k naar 90k te verschuiven of juist niet?

    Ik heb de oude discussies van een jaar geleden gelezen, maar die gaan dus over de info op lijstjes, een technisch verhaal ben ik niet tegen gekomen. Wie weet hier iets over? alvast bedankt.

    Groet, L. de Ruiter

  • vw monteurke

    Algemene factoren:

    Vervangingstermijnen van tandriemen zijn van een aantal algemene factoren afhankelijk.

    Trekbelasting. Deze is onder meer afhankelijk van de constructie van dieselpomp/pompverstuivers en inspuitdruk.

    Knikbelasting. Over hoeveel tandwielen en rollen loopt de riem en maakt de riem hierbij scherpe bochten.

    Temperatuurbelasting. Plaatsing van de motor en inbouwwijze van de tandriem kan er voor zorgen dat de riem bij de ene motor warmer wordt dan bij de andere.

    Verduring. De laatste jaren houdt men ook rekening met het feit dat een riem verduurd.

    Daarom zie je tegenwoordig bij steeds meer motoren niet alleen een termijn in km, maar ook een maximale termijn in jaren.

    Specifiek voor pompverstuivermotoren:

    Een tandriem kent ook piekbelastingen. Op het moment van inspuiten wordt de riem, door de hoge inspuitdrukken, even extra belast.

    VW is bij een aantal pompverstuivermotoren geleidelijk overgegaan tot montage van verbeterde krukaspoelietandwielen.

    Dit nieuwe tandwiel moet de piekbelasting verminderen. ( de piekbelasting wordt als het ware “gladgestreken” )

    Ter informatie: Dit nieuwe tandwiel kan niet op oudere motoren worden gemonteerd.

    Het zelf gaan morrelen aan door de fabriek vastgestelde vervangingstermijnen is riskant en af te raden.

    Bij breken van de tandriem komen de kleppen tegen de zuigers, vaak slaan ze dwars door de zuigers heen en is de motor niet meer, of alleen tegen hoge kosten, te repareren.

  • L. de Ruiter

    Beste VWMonteurke,

    Dank u wel voor uw trouwe en rake antwoorden! Laat wat mij betreft dat “-ke” maar weg en expert komt dichter in de buurt.

    Heeft mijn rijstijl (tussen 1:16 en 1:18) daar nog invloed op? Verder zit er een Conti setje in. En tot slot, volgens mij gaat hetzelfde setje in 60k t/m 120k km beurten, of zie ik dat fout? Kan ik 1 60k beurt de rollen en pomp laten zitten of is dat stom?

    Alvast bedankt.

  • vw monteurke

    Rijstijl zal in theorie misschien enige invloed hebben, maar in de praktijk is dat niet merkbaar.

    Origineel zijn inderdaad riemen van Contitech gemonteerd en een VW dealer monteert die ook bij riemvervanging. (ook na de 120.000 km ! )

    Vervanging van waterpomp is geen fabrieksvoorschrift.

    Als je bij riemvervanging ziet dat de pomp 100% lekvrij en spelingvrij is kan die best 1X blijven zitten. Vooral bij een riem-vervangingstermijn van 60.000 km.

    Of je 'm 2X laat zitten is een beetje een kwestie van risico-calculatie.

    Zo duur is een waterpompje niet en als ie naderhand gaat lekken moet weer heel de riem los met alle daaraan verbonden arbeidskosten.

    Met andere woorden, ook dan hoeft de pomp eigenlijk niet vervangen te worden, maar of dat verstandig is ?????

    De spanrol MOET bij iedere riemvervanging worden meevervangen. Punt - uit - klaar. Geen discussie mogelijk !

    De omlooprolletjes moeten om de andere riemvervanging worden meevervangen. Dus 1e keer niet, 2e keer wel, 3e keer niet, 4e keer wel, enz.

    Omlooprolletjes gaan vrijwel nooit kapot, maar ook hier geldt hetzelfde als bij de waterpomp.

    Je zou ze een keertje extra kunnen laten zitten, maar je wint er financieel weinig mee terwijl je wel (iets) meer risico loopt op vroegtijdige tussentijdse reparatie's.

    Waar u niet aan denkt, en wat toch wel belangrijk is bij wat hogere km standen, is de controle op olielekkages tijdens riemvervanging.

    De kans dat er ergens een pakking of een oliekeerring lekt stijgt naarmate een auto meer km heeft gelopen.

    Als de riem toch los ligt is het verstandig om lekkende pakkingen en/of keerringen te vervangen.

    Doe je dat niet en wordt de lekkage erger dan moet tussentijds de riem nog een keer vervangen worden, want distributieriemen kunnen niet tegen olie.

  • L. de Ruiter

    Bedankt voor het college! Ik neem de les ter harte.

    L. de Ruiter