vraag aan vw monteurke (klimaatcontrole)

  • barelsky

    Hallo,

    Ik ben in bezit van een VW Touran TSI. Ik heb vage problemen met de klimaatcontrole.

    Gisteren tijdens een lange rit houdt de airco op met een correcte werking. In het begin van de rit

    lijkt er niets aan de hand, maar na een kilometer of 60-80 wordt het alsmaar warmer in de auto.

    Een collega afgezet, auto een kwartiertje stilgestaan, vervolgens tijdesn de rest van de rit (zo'n 40 km)

    alles weer ok.

    Op het moment dat de airco het niet niet meer lijkt te doen, wordt er nauwelijks lucht in de auto

    geblazen. Als ik dan handmatig de ventilator op volle toeren laat draaien maakt hij wel veel lawaai

    (dus hij lijkt het te doen) maar er wordt nauwelijks lucht in de auto geblazen. Na het stoppen heb

    ik nog even onder de motorkap gekeken en staat er wel een ijslaag op de aircoleiding. De airco is

    2 weken geleden geserviced en opnieuw afgevuld.

    Afgelopen winter had ik tijdens een soortgelijke rit een vergelijkbaar probleem, maar kreeg ik het niet

    meer warm in de auto. In het begin niks aan de hand maar later toch wel koud in de auto. Probleem

    ook aangegeven bij de garage, die hebben ook alles uitgelezen, maar konden niets vinden.

    Een eerste volgende stap die ze voorstelden om te doen was het vervangen van de thermostaat (of

    beide thermostaten (er schijnen er 2 in te zitten)). Deze actie kost dan zo'n 300 Euro, maar zij konden

    me geen garantie geven dat dit de oplossing was…Ik heb dit dus nog maar niet gedaan.

    Heeft U een idee hoe ik er nu achter kan komen, wat hier aan de hand is?

  • vw monteurke

    Vooral door uw opmerking dat, als de airco stopt met koelen er bijna geen lucht meer in de auto wordt geblazen, denk ik dat de verdamper van het aircosysteem bevriest.

    Even een stukje theorie. Wat doet die verdamper:

    Een verdamper is een soort van radiateur. In de verdamper verdampt het koudemiddel.

    Voor verdamping is warmte nodig en deze warmte wordt onttrokken aan het verdamperhuis. De verdamper wordt dus koud.

    Als je dan lucht door de lamellen van die verdamper blaast wordt die lucht afgekoeld. Da's eigenlijk het hele principe van de werking van een airco.

    Er komt nog iets bij. De lucht die door de verdamper stroomt bevat vocht. Dit vocht slaat als condens neer op het koude verdamperhuis.

    Belangrijk voor een goede werking is dat de verdamper niet kouder wordt dan een graad of 4.

    Als de verdamper te koud wordt bevriest het condenswater en deze ijslaag blokkeert de luchtstroom.

    Als je dan de auto even stilzet of de airco even uit zet kan dat ijs weer ontdooien en dan werkt alles weer normaal.

    Hoe voorkom je ijsvorning:

    Bij de verdamper zit een anti-ijssensor.

    Deze sensor meet de temperatuur van de verdamper en als de verdamper te koud dreigt te worden zorgt deze sensor er voor dat de airco tijdelijk wordt uitgeschakeld.

    Deze sensor zou bij u defect kunnen zijn.

    IJsvorming ontstaat echter ook als men het aircosysteem vult met meer koudemiddel dan is voorgeschreven.

    Omdat uw aircosysteem pas is bijgevuld zou het best eens kunnen zijn dat dit bij u de oorzaak is van uw problemen.

    Begin daarom eens met het laten controleren van de vulhoeveelheid.

    Het is ook beter om niet de maximaal toegestane hoeveelheid te vullen. Iets minder is beter.

  • barelsky

    Hallo,

    Nou bedankt voor uw toch wel heel snelle reactie. Ik ga morgen naar de garage met de auto en ik zal dit verhaal meenemen.

    Verhaal is duidelijk en klinkt logisch. Zou dus een gevolg kunnen zijn van juist gedane service, waarbij er wellicht teveel vloeistof is afgevuld.

    Enige wat mij nog een beetje dwars zit is het probleem dat ik dus afgelopen winter had, waarbij ik juist geen warme lucht de auto in kreeg.

    De door u genoemde mogelijke verklaringen zitten in het bevriezen van de verdamper, dan wel dat de ijssensor defect is. Ik zou verwachten,

    maar dit kan een denkfout zijn, dat bij het verwarmen dit bevriezingsprobleem er niet zou kunnen zijn. Of kan bij het verwarmen genoemd

    bevriezingsprobleem wel degelijk optreden? Het was toen waarschijnlijk wel koud buiten, maar ook hier was ik alweer een tijdje onderweg,

    dus ik zou zeggen dat de omgevingsfactoren niet zo van invloed zijn op dit probleem.

    Het kan natuurlijk ook zijn dat dit een geheel ander probleem is, maar ik vond het effect enigszinds vergelijkbaar met elkaar.

  • vw monteurke

    Het in de winter niet warm worden is een heel ander probleem en heeft niks met het bevriezen van de verdamper te maken.

    Om eerst nog even terug te komen op die (eventueel) bevroren verdamper.

    In mijn antwoord (te veel koudemiddel in het systeem) ben ik er vanuit gegaan dat uw problemen ontstaan zijn NA het vullen van het aircosysteem.

    Als u deze problemen al eerder had moet gedacht worden aan een defecte anti-ijssensor.

    Nu het (niet) warm worden.

    De verwarming in een auto wordt verzorgd door lucht te leiden via een kachelradiateurtje waar (warme) koelvloeistof door stroomt.

    De temperatuurregeling gebeurt door een luchtverdeelklep die een bepaald percentage lucht door en een bepaald percentage lucht naast die radiateur leidt.

    90% lucht door en 10% naast de radiateur geeft dus een hogere luchttemperatuur dan 10% door en 90% naast de radiateur.

    Er zijn een aantal zaken van belang voor een goede kachelwerking.

    Het belangrijkste: De koelvloeistoftemperatuur van de motor.

    De motor moet goed en binnen korte tijd op temperatuur komen.

    Als de motor niet op temperatuur komt, of het duurt te lang voor de motor op temperatuur is, zal de kachelradiateur natuurlijk ook nooit warm kunnen worden

    In zo'n geval is meestal sprake van een defecte thermostaat.

    Ook een goede werking van de temperatuurregelklep van de kachel, de klep dus die bepaalt hoeveel % lucht er door de kachelradiateur stroomt, is belangrijk.

    Deze temperatuurregelklep wordt bediend door een klein electromotortje en het komt wel eens voor dat of de klep of het motortje blijft “plakken” en dat de klep in 1 stand blijft staan.

    De testkast van de VW dealer heeft een functie waarmee alle kachelkleppen kunnen worden aangestuurd. Men noemt dit de actuatortest

    De kleppen maken tijdens deze test (als het goed is) de volle uitslag.

    Als de monteur dan onder het dashboard duikt kan ie zo zien of de kleppen lekker soepel op en neer flapperen en niet ergens halverwege blijven hangen.

    Een klep die blijft “plakken” is vaak weer goed gangbaar te krijgen door een paar keer achter elkaar zo'n actuatortest uit te voeren.

    ( dus niet meteen vanalles gaan vervangen, eerst proberen om zo het spul weer gangbaar te krijgen !!! )

    Belangrijk is dat hierna een zogenaamde basisafstelling wordt uitgevoerd.

    Ook dit gebeurt met de testkast.

    Alle kachelkleppen worden hierbij in een voor het kachel-regelapparaat herkenbare beginstand gezet.

    het uitvoeren van een actuatortest en basisafstelling duurt bij elkaar niet langer dan 5 minuten en zal je dus de kop niet kosten

  • barelsky

    Nou wederom bedankt voor uw antwoord. Ik zal het hele verhaal meenemen naar de garage en ik laat nog weten

    hoe het afloopt.

  • barelsky

    Ben inmiddels naar de garage geweest en bleek de temperatuursensor na de verdamper te zijn. Ik denk dat dit dezelfde

    sensor is die u bedoelde (de antiijsensor) Deze gaf een temperatuur aan van 17 graden terwijl overige sensoren (er zijn er blijkbaar meer)

    allemaal 8 graden aangaven. Hieruit concludeerde de monteur het defect.

    ik heb nog geen grote afstand gereden, maar ik denk dat het is opgelost.

    Bijzonder bedank voor uw hulp!!

  • vw monteurke

    Klopt. Andere naam voor hetzelfde ding.

    Die sensor meet de luchttemperatuur vlak na de verdamper en als die sensor een verkeerde (te hoge) waarde doorgeeft kan de verdamper bevriezen.

    Bedankt voor het melden van de oplossing.