KOELVIN

• willem

Van onze VW touran van 2003 blijft

de koelvin (volgens mij van de airco, van bovenaf de linkse ) blijft continu doorlopen

Ook als de auto uit is, wat gevolg is dat de accu na een tijdje leeg is.

Wie weet wat dit kan zijn?

Ik heb de polen al los gehaald.

• vw monteurke

Bij een aantal koelvintypes van de Touran zit het regelapparaat voor beide koelvinmotortjes in de linkse koelvinmotor.

Dit regelapparaat wilde, vooral bij de eerste types Touran, nog wel eens defect gaan

Bij een defect in dit regelapparaat blijft dan meestal de rechtse koelvin constant draaien.

Bij uitlezen van het storingsgeheugen wordt deze storing meestal duidelijk aangegeven.

Oplossing bij deze storing: Beide koelvinnen (compleet met motortjes, regelapparaat en behuizing) vervangen.

Je krijgt dan een gemodificeerd (verbeterd) type.

• willem

bedankt voor de snelle reactie.

het linker motortje blijft lopen, maar dat maakt niet veel uit begrijp ik.

Weet jij ook of dit een dure reparatie is?

Gr Willem

• vw monteurke

Om misverstanden te voorkomen:

In de autotechniek worden links en rechts bepaald gezeten vanachter het stuur.

Is het dan nog steeds de linker motor die blijft lopen ?

• willem

Bekeken vanuit de bestuurdersplaats is het de rechter

• vw monteurke

Oké.

Dan geldt mijn eerste bericht dus nog steeds.

Begin maar eens met het laten uitlezen van het storingsgeheugen.

Als dan verwezen wordt naar dat regelapparaat weet je genoeg, dan worden het waarschijnlijk 2 nieuwe koelvinnen.

Je vroeg nog naar kosten maar over prijzen weet ik niks

• Gijs de Haan

Beste vw monteurke, Ik heb een Tiquan tsi 4×4 , de ventilator gaat ongeveer na een kwartier aan , bij langdurig aan staan is de accu leeg. Als we er bij blijven staan, doen we de chauffeursdeur open dan gaat hij uit.Ook bij het op slot zetten of niet op slot, maar wel bij gesloten deuren is dat het geval.Andere deuren openen gaat hij niet uit ,allen bij de L V deur.De ventilator staat op zijn hoogste vermogen,na 1of twee uur is de accu leeg.Reparatie uitgevoerd 2 relais vernieuwd plus de accu.en geüpdate en nog steeds propleem. Ongeacht km, kout of warm. Wie kan mijn helpen, hij is bij Autopon in Z.O Amsterdam in onder houdt en is 3 jaar out .Met vriendelijke groet. G.de Haan.