Nee, daar klopt niet veel van.
Jij gaat er in jouw redenering van uit dat een koppakking lekt tussen een olie- en een waterkanaal.
In de praktijk komt dit (bij VAG) vrijwel nooit voor.
Koppakkingen lekken meestal tussen een koelwaterkanaal en de compressieruimte.
Bij een lekkage komt er dan door de compressiedruk lucht in je koelsysteem.
Lucht koelt ten eerste niet zo fijn en ten tweede drukt die lucht je koelvloeistof weg.
Hierdoor raakt je motor oververhit, gaat koken, met alle nare gevolgen van dien.
Meest bekende verschijnselen van een lekke koppakking zijn:
—- Harde, “opgepompte” waterslangen (door de compressiedruk)
—- Verdwijnende koelvloeistof via de overdrukdop van het expansietankje (compressiedruk drukt de koelvloeistof uit het koelsysteem)
—- Bij koude motor een flinke witte rookpluim uit de uitlaat (da's koelvloeistof die 's nachts in de compressieruimte is gesijpeld)
—- Bij een flinke koppakkinglekkage loopt de motor onregelmatig