Vraag aan VW-Monteurke

  • Reem

    Hallo VW-Monteurke,

    Ik heb er een 1997 Golf 1.8i 55kw variant bij gekocht met defecte motor. Nu kan ik een 2001 2.0ltr motor met bak en toebehoren kopen, echter zonder contactslot met sleutel, leesspoel en regelapparaat wegrijblokkering, waardoor bij mij de vraag speelt hoe we die motor eenmaal ingebouwd aan de praat krijgen.

    Volgens de monteur die mij bij voor mij moeilijke klusjes helpt kon dat nog wel eens een probleem vormen.

    Is die 2.0ltr techniek lopend te krijgen en hoe zouden we dat het beste kunnen doen?

    M.v.g. Reem.

  • vw monteurke

    Een '97 Golf heeft ook al startblokkering.

    Sleutel(s) met transponder, leesspoel en regelapparaat startblokkering zijn dus al aanwezig.

    Bij het vernieuwen van een motorregelapparaat moet dit motorregelapparaat softwarematig worden aangepast (ingeleerd) op het bestaande regelapparaat van de startblokkering zodat beide regelapparaten elkaar “herkennen”.

    Als jij de motor, kabelboom en motorregelapparaat vervangt zou dat andere 2.0 ltr regelapparaat dus ook aangepast moeten worden.

    Maar …………………………………. Er zit een klein addertje onder het gras

    Het probleem bij jou kan zitten in het verschil in bouwjaren. Auto = '97, regelapparaat = 2001

    Jongere auto's hebben startblokkeringssystemen van een andere generatie.

    Onderdelen van oude en nieuwere systemen door elkaar gebruiken lukt niet altijd

    Dat 2 ltr motorregelapparaat uit 2001 kan dus best eens niet aan te passen zijn aan het (oudere) regelapparaat startblokkering.

    Durf er eigenlijk niks van te zeggen. Zelf nooit geprobeerd.

    Ik schets alleen de problemen die je tegen zou KUNNEN komen

  • Reem

    Dank voor de deskundige respons VW-monteurke,

    Als ik een ander contactslot met sleutel met transponder, leesspoel en regelapparaat startblokkering zou kunnen kopen bij een autodemontagebedrijf uit een, laten we zeggen 1999-2003 VW en dat in de '97 variant monteer zouden we de 2.0ltr motor dus aan de praat moeten krijgen (?)

    Het lijkt me sowiezo zinvol die motor met bak en alle toebehoren te kopen, want ik hoef er maar 200 euro voor te geven en heb er de plek voor het weg te zetten.

    Subframe met complete voorpoten met nieuwe remschijven/remklauwen zijn er ook bij. Uitlaat spruitstuk en katalysator zit er ook nog aan.

    Men heeft gewoon de voorkant over het complete voortrein getrokken en de boel op een pallet gelegd.

    M.v.g. Reem

  • vw monteurke

    Als je dat kunt kopen stijgen je kansen op succes aanmerkelijk.

    Koop dan wel spullen van een Golf 3 Variant en niet van een Golf 4 want dat kan ook weer anders zijn.

    Blijf met je spullen bij voorkeur zo dicht mogelijk bij het bouwjaar van de 2.0 ltr motor.

    Als je spul koopt van een paar jaar jonger (of ouder) is de kans aanwezig dat er softwarematig weer iets anders is.

    Ja, ja, bij VW wijzigt er wel eens iets …………………. :)

  • Reem

    Zal wel ff zoeken worden om dat van een ‘99 Golf 3 te vinden, maar voor het geld dat ik betaalde voor de techniek (waarbij ik ook nog ’ns 2 voorpoten kado kreeg) ga ik net zo graag op zoek naar een Golf 4 benzine 2.0 of 1.6 met defecte motor, waar ik het spulletje in kan hangen.

    Dat loont misschien meer de moeite dan het te hangen in een type 3 variant van '97.

    Wederom bedankt voor de adviezen VW-Monteurke.