Elektro storing deur radio Jetta 5

• Erik

Geachte allenen monteurke,

Ik heb een vreemde klacht met mijn Jetta V uit 2008.

Heb de auto gebruikt gekocht bij VW dealer met een enkele dins radio cd speler. Heb een (eerlijke) RCD 510 , dus niet de populaire en vaak gejatte RNS navi, door de dealer laten monteren, omdat ik wist dat er een ander gateway versie in moest. Anders loopt de accu leeg (wat ik natuurlijk ook gehad heb voordat de gateway erin zat) Nu heeft alles een tijd perfect gewerkt. totdat …

Ineens op een dag mn accu leeg was. via startkabel gestart en naar een garage gegaan. accu was niet stuk etc. toen zag ik ineens op het display dat de deu openstond van de bijrijder. en dat de binnenverlichting bleef branden. vandaar ook dat de accu leeg was. Nu denk je, deursensor defect vervangen en klaar. Echter…

Gister ineens sloeg mn cd speler meerdere keren over. ging spontaan van ene naar volgende nummer. maar het lampje in het display ging uit van de deur. en is nu al 24 uur goed. Dus de deursensor werkt weer en binnenverlichting etc. Dit is toch raar ? heeft de radio invloed op de deur.

Ik weet zeker als ik hiermee naar de VW dealer gaat, ik geen stap verder kom. Iemand hier een idee / suggestie ?

Groeten,

Erik

• vw monteurke

De relatie slot - radio zie ik niet zo 1-2-3.

Het is wel zo dat je tegenwoordig heel erg uit moet kijken met startkabel-gebruik.

Bij de huidige generatie auto's die vol elektronica zitten is hiermee grote voorzichtigheid geboden.

Het verdient de voorkeur de lege accu buiten de auto op te laden.

Aansluiten van startkabels geeft een stroomstoot in het elektrisch systeem waar bepaalde elektronica erg slecht tegen kan.

Bovendien kan bij een leeggeraakte accu (onderspanning) de programmering van sommige regelorganen verloren zijn gegaan, zodat een ‘reset’ nodig is.

Is dat portierslot trouwens al gerepareerd ? Zo niet, dan zou je dat eerst eens moeten laten doen.

Een portierslotschakelaar die (ook al is dat maar af en toe) contact maakt kan 's nachts het can-bussysteem “wakker” houden.

En een can-bus systeem dat niet in de slaapmodus gaat verbruikt stroom.

Laat ook alle storingsgeheugens uitlezen en als er verder (buiten dat portierslot) geen gekke storingen in zitten, alles resetten

• Erik

HAllo,

Deur sensor vervangen en alles leek goed. totdat…

Ineens in de ochtend de deur zogenaand weer open stond en de binnenverlichting weer bleef branden. dit ging na ee nminuut weer over en bleef zo een paar dagen goed. Nu vandaag tijdens het rijden steeds in het scher dat de bijrijders deur open is en steeds een piepje en knipperende binnenverlichting.

wat mij wel opviel is dat de RCD -510 als de storing er niet is 's avonds / in t donker normal helder is en als de storing er is het scherm donkerder wordt. klik ik dan de binnenverlichting op auto of op aan (hij staat uit veiligheid op uit anders accu leeg, mocht de storing terugkomen) dan wordt het scherm weer helder.

Vaag toch ??

• vw monteurke

Nou, er blijkt nog steeds (of alweer) een storing in je bijrijdersportierslot te zitten.

Die storing is dus nog steeds niet afdoende verholpen.

Laat dat alsnog doen.

PS: Staar je niet te veel blind op alleen het portierslot.

De storing kan ook in de bedrading naar dat portier zitten.

En laat ook even kijken of alle stekkers in het regelapparaat goed in de vergrendeling vastgeklikt zitten

Hint: Met de vas-tester kan men zien of het comfort-regelapparaat verbinding heeft met het portier.

Als dan tijdens het rommelen met de bedrading of de stekkers de verbinding wegvalt weet je genoeg.

Tot slot: Sporadisch optredende storingen zijn het moeilijkst te vinden.

Vaak is tijdens het meten toevallig alles net goed

Gun je garage dus wat (extra) tijd om de storing op te sporen.

• erik

Hallo,

Er is door de dealer een ander gateway ingezet, dit omdat mn accu leegliep doordat de rcd te nieuw was voor de auto (eind 2007) toen een nieuwere versie gateway door de dealer gemonteerd.

Zit deze rechtsvoor bij de bijrijders stoel ? mischien dat het hier wat mee te maken heeft ? het valt me wel op dat het tapijt hier niet mooi vast meer zit. Dit is wel door de VW dealer gedaan, dus geen zelf geknoei.

Ik ga er ook zeker mee heen, maar met dit verhaal erbij is het voor hun ook wat makkelijker om te zoeken

• Erik

geachte VW monteurke,

Het schijnt de comfort module te zijn ? kosten ong. €. 400 !!!

waar zit deze precies gemonteerd ? ik heb ze n.l. al veel goedkoper gezien (uit nieuwe schade auto's) is dit een plug and play onderdeel, of moet deze inegeleerd worden ?

Groeten,

Erik

• vw monteurke

Waar zit ie ? Even uit m'n hoofd …….. ik dacht achter het dashboardkastje.

Inleren ? Ja, daar moet wel e.e.a. ingeleerd worden.