ECC sharan blijft niet warm

  • Rutger

    een vraag: Mijn sharan 2,0l benzine, 2002, 200.000 km heeft een probleem met de regulatie van de temperatuur in de auto. Probleem doet zich eigenlijk alleen bij lange ritten voor (+75 km). De auto wordt te koud van binnen. Na de ECC een graadje hoger in te stellen krijg je weer warme aangename lucht. Na 10 minuten krijg je het weer koud, weer een graadje er bij op, weer warme lucht, 10 min later weer koud etc etc. Nu ben ik echt geen koukleum en dan zou je tocht verwachetn dat met 25 graden op het display alle truien uit moeten, maar het blijft weer te koud worden. ECC is uitgelezen bij universeel bedrijf, niks te vinden op elektronisch gebied.

    is er iemand bekend met dit probleem? En weet die ook een oplossing?

    Bedankt vast voor jullie reacties!

  • vw monteurke

    Wat doet je koelwatertemperatuur ?

    Hoe staat je temperatuurmeter ?

    Staat je koelvloeistof op peil ? Ook bij koude motor ?

    Komt de motor goed op temperatuur ?

    Komt de motor ook snel genoeg op temperatuur of duurt dat (veel) langer dan vroeger ?

    Wat voor ecc heb je ? Een met 3 draaiknoppen of een met een digitaal display ?

  • Rutger

    ecc met digitaal display, gescheiden regelin tussen voor en achterkant van de auto.

    Temp van de motor komt binnen normale snelhei dop de 90 graden en blijft hier stabiel op hangen. koelvloeistof staat op normaal peil, geen bijzonderheden koelsysteem verder.

  • vw monteurke

    Probleem is blijkbaar niet urgent.

    De vraag is al een maand geleden gesteld.

    Maar oké, kijk hier eens naar: (kun je zelf)

    In het regelpaneel van je climatronic zit een klein roostertje.

    Daarachter zit een temperatuurvoelertje en een klein ventilatortje dat interieurlucht langs dat voelertje blaast.

    Dat voelertje meet de temperatuur van de interieurlucht (net als de kamerthermostaat in je huiskamer).

    Als het roostertje dicht zit door stof, vuil e.d. komt er geen interieurlucht meer bij dat voelertje en wordt de temperatuur niet meer geregeld.

    Maak dat roostertje eens goed schoon. (stofzuiger)

    Blaas ook de ruimte daarachter (zo goed als mogelijk is) schoon.

    Kijk of het ventilatortje achter dat roostertje draait

    Blaas bv wat sigarettenrook bij dat roostertje, wordt dat weggezogen, dan draait het ventilatortje.

    Andere mogelijkheid:

    Een of meerdere kleppen in het kachelhuis blijven “plakken”.

    Deze kleppen worden door kleine electromotortjes bediend.

    Als die kleppen lang in dezelfde stand staan, willen ze wel eens blijven plakken.

    Meestal kun je ze zelf weer gangbaar maken door ze flink te laten werken.

    Bedien de temperatuur verschillende keren van hoog naar laag en van laag naar hoog.

    Bedien ook de andere knoppen.

    gebruik alle standen.

    Als dit geen resultaat geeft moet je naar je dealer om het storingsgeheugen uit te laten lezen.

    Afhankelijk van de uitslag hiervan kan dan verdere actie worden ondernomen.