trillen van de stuur

  • Cihan

    2 Verschillende punten bij mijn auto.

    - De auto trilt lichtelijk sinds kort. Dit komt voor bij een snelheid van rond de 130 km p/u, voornamelijk bij het gas geven. Laat ik gas los is er geen trilling te voelen.

    - Ook slaat hij moeilijk aan bij het starten bij een warme motor, s 'ochtends als ik hem voor de eerste keer start komt er bij het starten een dikke blauwe rookwolk uit de uitlaat.

    Bougies en accu zijn laatst vervangen.

    Graag jullie meningen…

    Betreft Bora '99 TDI 326000 km

  • vw monteurke

    Trillen wordt in 95% van de gevallen veroorzaakt door onbalans van een of meerdere wielen.

    Voel je het trillen in je stuur, dan is de kans groot dat het in de voorwielen zit.

    Voel je het trillen ook in je stoelzitting, laat dan ook de achterwielen balanceren.

    De andere 5% van onbalans wordt veroorzaakt door een kromme velg, een velg waar veel modder of zand aan is blijven hangen of een gecupte band of een band met karkasschade.

    Startproblemen bij koude motor zou ik in eerste instantie in de werking van de gloeibougie's zoeken.

    Dat je nieuwe gloeibougie's hebt wil niet zeggen dat ze ook werken.

    De voorgloeizekering kan kapot zijn, het voorgloeirelais kan defect zijn of de temperatuursensor kan een verkeerde temperatuurwaarde afgeven.

    Meten = Weten !!

    Problemen met aanslaan van een warme dieselmotor worden meestal veroorzaakt door een te laag starttoerental.

    De programmering van het motorregelapparaat is zodanig dat er pas brandstof wordt ingespoten als de startmotor de motor voldoende snel rondstart.

    Als dat minimum starttoerental niet wordt gehaald zal de motor dus niet (of zeer moeilijk) aanslaan.

    Oorzaken van een te laag starttoerental:

    Accucapaciteit aan de lage kant.

    Startmotor versleten of defect (meestvoorkomend)

    Ook hier weer: Meten = Weten.

    Bij een hoge km stand zou je ook de compressie eens kunnen laten meten.

    Slechte compressie kan namelijk ook een oorzaak zijn van slecht starten

    (maar bij slechte compressie had je deze winter ook problemen moeten hebben, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn)

  • Cihan

    Bij de uitlezing kwamen de volgende storingen naar voren:

    P0605 ECU

    P1550 Turbodrukregelverschil

    Zegt je dit wat…?

  • vw monteurke

    Ja, dat zegt me wel wat.

    P1550 betekent precies wat er staat.

    Er ontstaat een (te groot) regelverschil, m.a.w. de geleverde turbodruk voldoet niet aan datgene wat gevraagd wordt. De geleverde laaddruk kan te hoog, maar ook te laag zijn.

    Merk je iets van vermogensverlies of van noodloop ?

    Of is die storing de vorige keer ontstaan toen je problemen had met je turbodruk en is die storing toen niet gewist ?

    P0605 betekent eigenlijk dat er een defect motorregelapparaat aanwezig is.

    Deze storing zie je niet vaak. Eigenlijk alleen als er ondeskundig gerepareerd is en bijvoorbeeld kortluiting is ontstaan of iets dergelijks.

  • Cihan

    Toen destijds heb ik het slangetje en de turbodrukregelklep laten vervangen.

    Sindsdien geen vermogensverlies of noodloop… Oh ja ongeveer 3 maandjes terug even een keertje op de snelweg even vermogensverlies… maar toen ik hem opnieuw startte deed ie gewoon weer normaal. Daarna alle storingen eruit gehaald.

    Ik wil de auto eens even goed na laten kijken, wil met de zomervakantie met een goed gevoel met de auto op vakantie… Ken jij goede monteurs in omgeving heerenveen…?