Trillen wordt in 95% van de gevallen veroorzaakt door onbalans van een of meerdere wielen.
Voel je het trillen in je stuur, dan is de kans groot dat het in de voorwielen zit.
Voel je het trillen ook in je stoelzitting, laat dan ook de achterwielen balanceren.
De andere 5% van onbalans wordt veroorzaakt door een kromme velg, een velg waar veel modder of zand aan is blijven hangen of een gecupte band of een band met karkasschade.
Startproblemen bij koude motor zou ik in eerste instantie in de werking van de gloeibougie's zoeken.
Dat je nieuwe gloeibougie's hebt wil niet zeggen dat ze ook werken.
De voorgloeizekering kan kapot zijn, het voorgloeirelais kan defect zijn of de temperatuursensor kan een verkeerde temperatuurwaarde afgeven.
Meten = Weten !!
Problemen met aanslaan van een warme dieselmotor worden meestal veroorzaakt door een te laag starttoerental.
De programmering van het motorregelapparaat is zodanig dat er pas brandstof wordt ingespoten als de startmotor de motor voldoende snel rondstart.
Als dat minimum starttoerental niet wordt gehaald zal de motor dus niet (of zeer moeilijk) aanslaan.
Oorzaken van een te laag starttoerental:
Accucapaciteit aan de lage kant.
Startmotor versleten of defect (meestvoorkomend)
Ook hier weer: Meten = Weten.
Bij een hoge km stand zou je ook de compressie eens kunnen laten meten.
Slechte compressie kan namelijk ook een oorzaak zijn van slecht starten
(maar bij slechte compressie had je deze winter ook problemen moeten hebben, dus dat zal het waarschijnlijk niet zijn)