Temperatuurmeter dashboard

• Rogier

Mijn Golf 4 (bouwjaar 2001, diesel, longlife, variant, 260k op de teller, 90pk) heeft een vreemd verschijnsel.

Vanmorgen zag ik ineens toen ik voor het stoplicht stond dat de meter voor de koelvloeistof helemaal naar links stond (alsof de vloeistof nog niet warm was). Dit was na ongeveer 20km rijden. Even daarvoor stond de meter nog netjes op 90 graden.

Even nadat ik weer optrok stond mijn metertje polotseling (binnen een seconde) weer op 90 graden en bleef daar de rest van de rit (40km).

Vanmiddag zag ik het weer twee keer gebeuren, ditmaal toen ik nog maar net aan m'n ritje was begonnen, maar de koelvloeistof al wel warm was.

Ik heb de auto geprobeerd uit te lezen met vag-com, maar kan niets vinden. Het koelvloeistof niveau lijkt nog voldoende te zijn.

Mijn eigen gedachten zijn:

- Stekker sensor zit los (ik weet niet waar de desbetreffende sensor zit).

- Sensor kapot.

- …..

Wie kan me op de juiste weg helpen met zoeken?

• vw monteurke

De oorzaak van een heen en weer zwalkende temperatuurmeter terwijl de motortemperatuur goed is moet meestal in de temperatuursensor worden gezocht.

Dat kan een losse stekkerverbinding zijn, niet goed klemmende stekkertjes, een gebroken draad (vaak net achter de stekker) of een defecte temperatuursensor.

De temperatuursensor zit in een flens op het motorblok aan de kant van de versnellingsbak (zie 1e afbeelding)

Het kan zijn dat de flens, die op de afbeelding van aluminium is, bij jou van kunststof is maar de plaats is hetzelfde.

Op de 2e afbeelding zie je een losse sensor met bijbehorende pakkingring.

Als je de sensor moet vervangen, doe dat dan bij koude motor, laat de druk van het koelsysteem en hou de nieuwe sensor bij de hand.

Als je snel bent loopt er maar weinig koelvloeistof uit.

Let op: De oude pakkingring blijft vaak in het gat achter. Peuter die eerst met je vinger uit het gat voor je de nieuwe sensor + pakkingring monteert

• Rogier

Zo, dat is nog eens een goed gedocumenteerd antwoord, bedankt!

Kan het kwaad om er enkele weken (+- 1500km) mee rond te blijven rijden (er van uit gaande dat de motortemperatuur netjes op peil blijft)?

De auto moet 7 mei voor groot onderhoud naar de garage namelijk, en het zou zonde zijn om er nu nog een keer extra voor naar de garage te moeten.

• vw monteurke

Als je zeker weet dat je temperatuur in orde is zou dat kunnen.

Alleen ………………………… met een onbetrouwbare meteraanwijzing weet je natuurlijk niet echt zeker dat de temperatuur ook inderdaad goed is.

• Leo

Zal ik een sensor met 2 of met 4 aansluitcontacten kopen?