koppeling kraakt golf 5

• mika

Hallo,

Ik heb een golf 5 1.6 105 pk benzine uit eind 2007 met 59000 k op de teller. Als ik stil sta en trap de koppeling hoor ik van buiten een krakend geluid. Nu heb ik ook het gevoel dat hij wat moeilijker schakelt en soms in de versnelling bonkt. Ook als ik achteruit rij en de koppeling op laat komen, gaat hij niet geleidelijk maar pakt ineens met een soort bonk. Is er ook iets eenvoudigs te dooen aan dat kraken of is er al sprake van slijtage ?!! IK rijd overigens nooit met voet op pedaal en heb met vorige auto meer dan 2 ton gerden zonder ooit een koppelingsprobleem (golf 4)

graag hulp

• vw monteurke

Zie eerst eens uit te vogelen waar het geluid precies vandaan komt.

Laat bv eens een vakman luisteren en proefrijden.

Komt het echt van de koppeling, dan zal de bak er af moeten om de koppeling te controleren cq te vervangen.

Voor wat betreft dat bonken, dat kan van de koppeling komen maar het kan ook een defecte of losgelopen motor- of versnellingsbakophangsteun zijn.

Laat ook hier even goed naar kijken / luisteren door een vakman

• mika

het geluid komt echt alleen als ik het pedaal intrap ook als de motor uit is. net of er iets stroe loopt. een knarsend geluid. Net een stroeve kabel. maar ik geloof dat er tegenwoordig geen kabel meer inzit ? Het bonken bedoel ik met als ik de auto schakel. dus in zn achteruit of in zn 1, 2, 3 etc. net alsof hij niet goed ontkoppelt is. alleen als ik de koppeling vol intrap gaat het redelijk soepel. kun je een koppelinspedaal stellen / gangbaar maken ?

• vw monteurke

Ik begrijp je verhaal wel.

Ik vind het alleen altijd moeilijk om iets te zeggen over geluiden die ik zelf niet gehoord heb.

En aan kulverhalen of gegok van “het zou dit of dat kunnen zijn” heeft niemand iets.

Vandaar het advies, laat eens een vakman luisteren.

Antwoord op je andere vragen:

Koppelingsbediening bij jouw auto is hydraulisch. (dus inderdaad geen kabel)

Een hydraulisch bediende koppeling is zelfstellend. Je kunt er zelf niks aan stellen.

Voor je zelf aan de gang gaat, laat eerst de oorzaak van het geluid opsporen, anders werk je voor niks of je raakt van de wal in de sloot

• mika

hallo,

bedankt voor de info. zelf ga ik er niet aan knooien. wel kul bij zo een jonge auto en net geen garantie meer. zal wel weer duur grapje worden.