raam touran

• rien boterman

Kan iemand mij helpen met een beschrijving hoe je de bevestiging van het raam van de achterdeur van een touran (handmatige bediening) kunt losmaken?

Ik ben inmiddels zover dat ik onder het rubberdopje middenonder in de deurplaat een wit kunstof houder zie waarin ook de kabels van de het raammechanisme bevestigd zijn. Maar het is mij niet duidelijk hoe je hier de klem van het raam losmaakt.

• vw monteurke

Het portierraam is bevestigd met een dubbele ronde borgpen (nr 2 en 3)

De kleinste binnenste pen zorgt voor spreiding en borging van de grotere buiten-pen.

Om de borgpennen te verwijderen moet je eerst de kleine binnen-pen (nr 3) met een passende doorslag uit de buiten-pen tikken.

Nu is de spanning van de grote pen (nr 2) en kun je deze grote borgpen uit het raam drukken.

Bij het eruit drukken vallen beide pennen onderin het portier. Vergeet ze niet daaruit te rapen als het portier helemaal open ligt.

Het weer monteren is gemakkelijker.

Je monteert eerst de beide pennen in het raam terwijl het raammechanisme nog is uitgebouwd.

Uiteraard monteer je eerst de dikke en daarna de dunne pen.

Dan plak je met plakband het raam in dichte toestand vast aan de bovenste raamstijl.

Nu monteer je het raammechanisme.

Laat het raam naar beneden totdat het op het mechanisme rust.

In uitgebouwde toestand heb je kunnen zien dat de bovenkant van het raammechanisme-deel waar de pen in valt (nr 1) trechtervormig is uitgevoerd

Met een ferme tik van de muis van je hand druk je het raam, door die trechtervorm heen, op z'n plek.