aircopomp Golf 4 maakt plotseling veel lawaai

  • Rien

    Goedenavond,

    de aircocompressor van m'n Golf 4 Tdi 110pk 2001 maakt plotseling veel lawaai, zowel in- als uitgeschakeld. Het plaatje achter de centrale moer zit los en draait los t.o.v. de as van de pomp. Het lijkt mij dat dit plaatje vast met de as verbonden

    hoort te zijn met splains of iets dergelijks?

    Is dit (zelf) te reparareren of moet de pomp vervangen worden, mede omdat de as nu meedraait met de moer en niet tegen te houden is. Ik wilde de moer losdraaien om het plaatje te demonteren om te kijken hoe het zat maar dat gaat dus niet.

    Als je de as draait met de moer loopt deze niet vast of erg zwaar, alleen het plaatje achter de moer ligt los en heeft vrij veel ruimte.

  • vw monteurke

    Een magneetkoppeling van een aircopomp bestaat uit een aantal losse, vrij van elkaar draaiende, delen.

    Als de airco is uitgeschakeld draait de riem-poelie vrij ten opzichte van de pompas.

    Bij het inschakelen van de airco wordt de magneetkoppeling vast gezet en gaat de pompas meedraaien met de riempoelie.

    Een magneetkoppeling is los te vervangen.

    Doe dat niet zelf.

    Het afstellen van zo'n koppeling is specialistenwerk en een juiste afstelling is belangrijk voor het goed in en uitschakelen van de pomp.

    Bij te lang doorrijden met een kapotte magneetkoppeling slaan de spiebanen op de pompas kapot en dan moet de complete pomp vervangen worden.

    Er kunnen 2 verschillende merken aicocompressor op je auto zitten Sanden of Zexel

    Kijk even wat voor merk je hebt zodat men kan kijken of de juiste onderdelen op voorraad zijn.

    Let op ! bijgeluiden uit de buurt van de ribriem kunnen ook worden veroorzaakt door een vastzittende of defecte vrijlooppoelie van de dynamo.

    Kijk daar dus ook even naar

  • Rien

    bedankt voor de snelle reactie, vanavond met een luchtsleutel de moer toch los kunnen slaan, de plaat is inderdaad een deel van de koppeling en hoort vast op de as te zitten, helaas zijn zowel de splains van de plaat als ook van de as compleet verdwenen.

    Ik denk dat de moer iets losgelopen is, dat daardoor rumte onstaan is, waardoor de splains kapot gegaan zijn.

    Voor nood heb ik de as doorboord, twee gleuven in de plaat gevijld en dmv een stift weer een vaste verbinding gemaakt met de plaat en de as.

    De airco werkt nu weer, maar waarschijnlijk niet voor lang. De bijgeluiden zijn verdwenen.

    Heb je ervaring met Hella vervangingspompen, deze zijn compleet met koppeling niet extreem duur. Er zit nu een Sanden pomp op.

    Mvrgr.

    Rien

  • vw monteurke

    Nee, geen ervaring met Hella.

    Maar, als de ophangpunten en (vooral !!) de leidingaansluitingen hetzelfde zijn zou het monteren van zo'n Hella geen probleem mogen zijn.

    Succes.

  • Rien

    Oké, is duidelijk, nogmaals dank.

    mvrgr.

    Rien