zwaar lopen voorwielen Polo 2005

• L. de Ruiter

Mijn Polo 1.9 sdi van jan. 2005, 5-bak (150000km) heeft zwaar lopende voorwielen. Eerst dacht ik dat de remmen aanliepen. Maar na de remklauwen open geduwd te hebben bleek dat de wielen zeer zwaar draaien (1 wiel op de grond, andere vrij. Heeft iemand een tip? Alvast bedankt. Leo de Ruiter

• vw monteurke

Zwaar draaien vergeleken met wat ?

Stond de auto toevallig in de versnelling ?

• L. de Ruiter

Zwaar draaien met 1 voorwiel van de grond, dus over het diff. Ik weet niet beter dan dat het wiel dan vrij hoort te draaien. Mijn wielen (zowel li als re) moet je echt stevig draaien en ze freeweelen zeker niet door! De auto stond in z'n vrij. Ik ben even langs de dealer gereden. Met de wielen van de grond draaide het andere voorwiel met zelfde snelheid mee. Wat ik als klacht had beschreven, hoort volgens de VW dealer bij deze bak. Vond ik typisch, want dat heb ik nog bij geen van mijn vw 's meegemaakt. Maar goed, wie ben ik…….

Hartelijke groet,

L. de Ruiter

• vw monteurke

Uw “klacht” is een gevolg van een verkeerde redenering

Met 1 wiel van de grond is zwaar draaien heel normaal.

Je draait dan via het differentieel, de versnellingsbakassen rond.

Met 2 wielen van de grond gaat via het diff het andere wiel draaien en dat gaat een stuk gemakkelijker.

Allemaal heel normaal dus.

• L. de Ruiter

VW monteuke,

Dit was voor ‘t eerst dat ik dit met mn Polo deed. Bij m’n vorige auto's freewheelden de wielen onder dezelfde condities. Vandaar mijn verbazing. Hartelijk dank.

Groet, L. de Ruiter