differentieel

• Anne-Fleur

Wij hebben een vw Caddy, combi, bw 2004.

Nu klinkt er in de bochten een hard en vreemd geluid.Vooral bij bochten naar links.Als auto in vrij staat hoor je ook een brommend geluid.Dealer zegt dat differentieel kapot is, kosten tussen 2500 - 3000 euro.

Ik merk niets aan de auto, doet het muv brommen geluid prima.Iemand een idee?

• vw monteurke

Je merkt niets aan de auto zeg je.

En dat “hard en vreemd geluid in bochten” dan ?

Dat zou (met nadruk zou, want ik heb het geluid niet gehoord) best wel eens het differentieel kunnen zijn.

Een differentieel werkt namelijk alleen in bochten.

In een bocht moet het wiel in de buitenbocht een langere weg afleggen dan het wiel in de binnenbocht.

Het wiel in de buitenbocht moet op dat moment dus sneller draaien dan het wiel in de binnenbocht.

Dit snelheidsverschil in bochten wordt bij aangedreven wielen geregeld door het differentieel.

En dat “brommen” dat je hoort als de auto vrij staat ?

Dat heeft in ieder geval niks met het differentieel te maken want als de auto stil staat in z'n vrij draait het differentieel niet

• Anne-Fleur

Bedankt voor je reactie.Inmiddels ben ik weggesleept.De versnellingspook schoot heen en weer, auto maakte een boel herrie en moest op vluchtstrook stoppen.Nu maar wachten wat garage gaat vinden.

Ik bedoeldee met ‘ik merk niets aan de auto’dat de auto prima rijdt, tja nu niet meer helaas maar er was alleen een geluid te horen.