Hmm, vreemd dat in jouw buurt niemand zo'n slotboutverwijderset heeft. Zo duur is dat spul niet en het werkt perfect.
In die doppen zit een soort van linkse snij-schroefdraad die zich al linksom draaiend muurvast in de slotbout vreet.
Aan het einde van de boutkop stoot de dop automatisch tegen de rand van de slotbout en als je dan (nog steeds linksom) doordraait komt de bout los.
Nu dat op 3 poten lopen.
7 maanden geleden was er sprake van onregelmatig lopen.
(kopie en plak uit jou bericht van toen) ===> Nu blijkt dat als de cabrio een koude motor heeft hij wat onregelmatig loopt en inhoud <===
Omdat pas gekochte auto's vaak kampen met een erfenis van achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar adviseerde ik toen het volgende:
===> Ik zou inderdaad eens beginnen met een grote beurt.
Nieuwe bougie's, nieuw luchtfilter, nieuw brandstoffilter (hangt ergens rechtsonder de auto) en natuurlijk nieuwe olie + oliefilter.
Veel kans dat ie dan al beter loopt.
Helpt dat toch niet, probeer dan eens een nieuwe temperatuursensor. (kost ook niet de hele wereld)
Als laatste zou je nog aan een luchtmassameter kunnen denken, maar die gaan eigenlijk weinig kapot bij die motoren.
<===
Nadat je e.e.a. hebt uitgevoerd liep de auto goed.
Nu heb je opnieuw problemen, maar zoals ik het lees zijn die nu van een iets andere aard.
“Onregelmatig lopen” is nu “lopen op 3 poten” geworden.
Bij het op 3 poten lopen komen (ook) andere oorzaken in beeld.
In principe loopt een motor op 3 cilinders omdat 1 cilinder (tijdelijk) geen brandstof krijgt of geen vonk.
Eerst dat “geen brandstof”:
Het zou kunnen zijn dat er een injector is vervuild of blijft plakken en dat daarom even geen brandstof wordt ingespoten.
Oplossing: gooi eens een paar tankbeurten injectorreiniger bij de benzine.
Dit spul verricht bij dergelijke problemen vaak wonderen.
“geen brandstof” kun je ook lezen als “te weinig brandstof” of “teveel lucht”
Teveel lucht wordt vaak veroorzaakt door lekke, gebroken, gescheurde of verduurde vacuumleidingen of slangen.
Controleer dus alle op het inlaatspruitstuk aangesloten vacuumslangen en leidingen op lekkage en verduring (ook de leiding naar de rembekrachtiger)
Dan “geen vonk”:
Er kan sprake zijn van vonkoverslag vanaf de bobine, de verdeler of de bougiekabel/stekker naar de massa.
Deze vonkoverslag wordt soms veroorzaakt door vocht, soms door scheurtjes of breuken in de bovengenoemde onderdelen.
Vonkoverslag kun je vaak zien als je in het donker (maar dan ook ECHT donker) naar het ontstekingsgedeelte van je motor kijkt.
In het donker zie je dan vaak de vonkjes overspringen.
Kijk ook eens naar de binnenkant van de verdeelkap en de rotor. Soms zie je daar koolstofspoortjes lopen waardoor de vonk weglekt
Zie je die, vervang de verdeelkap en de rotor dan.
Soms is er een gebroken bougiestekker aanwezig.
Door de moeilijke bereikbaarheid van de bougie's is die stekker vaak gebroken toen men bougie's vernieuwde.
In het begin was dat misschien niet merkbaar, maar door vocht e.d is op de duur vonkoverslag naar de stalen bougiestekkerkap ontstaan
Wat zou je kunnen doen:
Je zou, om vocht als oorzaak uit te sluiten, de ontsteking eens kunnen inspuiten met een vochtwerend middel.
Als je in het donker vonkjes ziet, is het al duidelijk waar de vonkoverslag plaatsvindt. (kabel, stekker, verdeelkap, bobine)
Vervang dat overslaande onderdeel dan.
Er kan ook sprake zijn van een te hoge weerstand in een bougiekabel en/of een bougiestekker.
Dit is een moeilijk op te sporen iets, want je ziet er vaak niks aan.
Soms (maar niet altijd) is de binnenkant van de bougiestekker (waarmee ie op de bougie ziet) wat groen uitgeslagen.
Zie je echter niks, dan is er maar 1 mogelijkheid om dit als oorzaak uit te sluiten en dat is een nieuw set bougiekabels+stekkers te proberen
Monteer dan originele kabels/stekkers en geen autoshop-kabels
Bovenstaande controles en eventuele reparatie's kunnen allemaal met wat handigheid en wat technisch inzicht zonder al te veel kosten worden uitgevoerd.
Alleen de bougiekabels/stekkers zij een wat grotere kostenpost.
In 85% van de gevallen ligt de oorzaak van het probleem “op 3 cil. lopen” bij een van bovenstaande dingen.
Bekijk dus alles nauwkeurig en systematisch.
Succes