Golf 1.6 74kw '99 vraagje aan VW-monteurke

  • Reem

    Hallo VW-Monteurke,

    Zo'n 7 maanden terug stelde ik de vraag hoe het zou komen dat mijn (engelse) Golf 4 cabrio 1.6 74kw van '99 rottig liep als de motor koud was.

    Hierop gaf je al aan dat het vervangen van bougies, luchtfilter en brandstoffilter mogelijk zou helpen en het ook wel eens de luchtmassameter of temperatuursensor kon zijn.

    Nadat we alles hadden vervangen behalve de sensoren liep het ding nog steeds rottig bij koude motor en vervingen we ook de temperatuursensor. Toen liep de Golf zoals het hoort. De boosdoener was dus de temperatuursensor met die 4 polige stekker. Kostte inderdaad niet de wereld (38,10) en het was zo vervangen.

    Plotseling had ik v.d. week weer hetzelfde euvel en kocht ik als eerste weer een nieuwe temperatuursensor. Na het vervangen ervan liep de motor weer perfect, maar na zo'n 100km gereden te hebben merkte ik dat hij heel af toe toch inhield en onregelmatig ging lopen. Vanmorgen starte ik de Golf en was het euvel alweer terug. Hij loopt weer net zo rottig als met een kapotte temperatuursensor en ik ga er dan ook maar vanuit dat het wederom de temperatuursensor is.

    Kan het werkelijk zo zijn dat de sensor alweer stuk is na 100km en zo ja, waar kan dat dan aan liggen?

    Tevens vraag ik mij af of de dealer de zojuist gekochte sensor nog zal ruilen met een nieuw exemplaar. (Lijkt mij dat men dat niet zo gauw zal doen, omdat men niet kan zien welke sensor ze retour krijgen. Het zojuist gekochte of oude exemplaar)

    M.v.g. Reem

  • vw monteurke

    Als na het vervangen van een temperatuursensor de storing na korte tijd terugkomt moet je eens goed naar de stekker en de bedrading van die sensor kijken.

    Een temperatuursensor is niks anders dan een variabele weerstand.

    Een geoxydeerde stekkerverbinding heeft een grote invloed op de weerstand en dus op de werking van zo'n sensor.

    Ook stekkertjes die wat uitgelubberd zijn en dus niet meer goed om de pennetjes van de sensor klemmen beinvloeden de werking van zo'n sensor.

    Kijk ook even naar draadbreuk. Het komt wel eens voor dat er een draadje net achter het stekkertje van de sensor afbreekt

  • Reem

    Hallo VW-Monteurke,

    Inmiddels liet ik de Golf na het ritje van vanmorgen weer even staan totdat deze koud was en toen ik 'm starte liep hij weer perfect, dus ik denk dat je gelijk hebt en er iets met de stekker of een draad aan de hand is. Ik zal de stekker nog eens goed bekijken, want op het eerste gezicht vanmorgen in de haast kon ik geen oxydatie bespeuren en heb ik niet bekeken of er ergens iets uitgelubberd is.

    Ik kom er nog op terug.

    Bedankt alvast.

    M.v.g. Reem

  • Reem

    Hallo VW-Monteurke,

    Gister ochtend starte ik de Golf na een nacht stilstand, liep hij een paar seconden op 3 poten en nam nr 4 al gauw mee in het orkest.

    Aan de stekker v.d. temperatuursensor kan ik niets ontdekken. De openingen waarin de polen geschoven worden v.d. sensor zien er prima uit en een kapotte draad kon ik ook niet ontdekken, al maken de draden pal voor de stekker een nogal scherpe bocht waardoor ik me kan voorstellen dat er draadbreuk kan optreden.

    Momenteel is het probleem niet storend omdat de Golf nu prima loopt, maar als het probleem plots terug komt weet ik in elk geval dat het niet de sensor is en ik de draden voor de stekker door een deskundige moet laten bekijken.

    Bedankt

    M.v.g. Reem.

  • vw monteurke

    Wat is de motorcode van die motor eigenlijk ?

  • Reem

    Zodra ik 'm terug heb van de lasser die de wielsloten voor me zal verwijderen (adaptor kwijt) zal ik dat ff laten weten.

    Ik dacht AFT

    M.v.g. Reem

  • vw monteurke

    Naar de lasser ?? Voor een slotboutje ::o

    En dan straks je velgen vol brandplekken of lasspetters !!

    Iedere bandenboer heeft tegenwoordig een speciaal doppenset waarmee slotbouten simpel, zonder velgbeschadiging, losgedraaid kunnen worden.

    Afbeelding is maar een voorbeeld, er zijn diverse types in de handel.

  • Reem

    Motorcode is inderdaad AFT.

    Voor mij is het nogal vreemd dat hij bij koude motor stilstaande goed loopt (ook als ik gas geef), maar zodra ik ermee ga rijden houdt hij in en loopt hij op 3 cylinders. Er zit dan echt geen power meer in, totdat hij de vierde cylinder weer meeneemt op een wat hoger toerental. Dit totdat hij warm is. Dan loopt hij weer goed en rijdt verder ook goed. Toerental wil dan wel eens wat schommelen bij stationair draaien, maar da's nihil.

    Wat betreft die wielsloten heb ik half DenHaag afgebeld, allerlei bandenzaken gevraagd of zij zo'n slotenverwijderingssetje hadden, maar niemand had het in huis en sommigen wisten niet eens van het bestaan ervan.

    Ik was nu 80 euro kwijt voor het verwijderen van die 4 bouten, maar heb gelukkig geen zichtbare schade aan de velgen.

    Zelf probeerde ik er al een dop overheen te rammen, maar die draaide er over heen. Was geen doen dus.

    M.v.g. Reem

  • vw monteurke

    Hmm, vreemd dat in jouw buurt niemand zo'n slotboutverwijderset heeft. Zo duur is dat spul niet en het werkt perfect.

    In die doppen zit een soort van linkse snij-schroefdraad die zich al linksom draaiend muurvast in de slotbout vreet.

    Aan het einde van de boutkop stoot de dop automatisch tegen de rand van de slotbout en als je dan (nog steeds linksom) doordraait komt de bout los.

    Nu dat op 3 poten lopen.

    7 maanden geleden was er sprake van onregelmatig lopen.

    (kopie en plak uit jou bericht van toen) ===> Nu blijkt dat als de cabrio een koude motor heeft hij wat onregelmatig loopt en inhoud <===

    Omdat pas gekochte auto's vaak kampen met een erfenis van achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar adviseerde ik toen het volgende:

    ===> Ik zou inderdaad eens beginnen met een grote beurt.

    Nieuwe bougie's, nieuw luchtfilter, nieuw brandstoffilter (hangt ergens rechtsonder de auto) en natuurlijk nieuwe olie + oliefilter.

    Veel kans dat ie dan al beter loopt.

    Helpt dat toch niet, probeer dan eens een nieuwe temperatuursensor. (kost ook niet de hele wereld)

    Als laatste zou je nog aan een luchtmassameter kunnen denken, maar die gaan eigenlijk weinig kapot bij die motoren.

    <===

    Nadat je e.e.a. hebt uitgevoerd liep de auto goed.

    Nu heb je opnieuw problemen, maar zoals ik het lees zijn die nu van een iets andere aard.

    “Onregelmatig lopen” is nu “lopen op 3 poten” geworden.

    Bij het op 3 poten lopen komen (ook) andere oorzaken in beeld.

    In principe loopt een motor op 3 cilinders omdat 1 cilinder (tijdelijk) geen brandstof krijgt of geen vonk.

    Eerst dat “geen brandstof”:

    Het zou kunnen zijn dat er een injector is vervuild of blijft plakken en dat daarom even geen brandstof wordt ingespoten.

    Oplossing: gooi eens een paar tankbeurten injectorreiniger bij de benzine.

    Dit spul verricht bij dergelijke problemen vaak wonderen.

    “geen brandstof” kun je ook lezen als “te weinig brandstof” of “teveel lucht”

    Teveel lucht wordt vaak veroorzaakt door lekke, gebroken, gescheurde of verduurde vacuumleidingen of slangen.

    Controleer dus alle op het inlaatspruitstuk aangesloten vacuumslangen en leidingen op lekkage en verduring (ook de leiding naar de rembekrachtiger)

    Dan “geen vonk”:

    Er kan sprake zijn van vonkoverslag vanaf de bobine, de verdeler of de bougiekabel/stekker naar de massa.

    Deze vonkoverslag wordt soms veroorzaakt door vocht, soms door scheurtjes of breuken in de bovengenoemde onderdelen.

    Vonkoverslag kun je vaak zien als je in het donker (maar dan ook ECHT donker) naar het ontstekingsgedeelte van je motor kijkt.

    In het donker zie je dan vaak de vonkjes overspringen.

    Kijk ook eens naar de binnenkant van de verdeelkap en de rotor. Soms zie je daar koolstofspoortjes lopen waardoor de vonk weglekt

    Zie je die, vervang de verdeelkap en de rotor dan.

    Soms is er een gebroken bougiestekker aanwezig.

    Door de moeilijke bereikbaarheid van de bougie's is die stekker vaak gebroken toen men bougie's vernieuwde.

    In het begin was dat misschien niet merkbaar, maar door vocht e.d is op de duur vonkoverslag naar de stalen bougiestekkerkap ontstaan

    Wat zou je kunnen doen:

    Je zou, om vocht als oorzaak uit te sluiten, de ontsteking eens kunnen inspuiten met een vochtwerend middel.

    Als je in het donker vonkjes ziet, is het al duidelijk waar de vonkoverslag plaatsvindt. (kabel, stekker, verdeelkap, bobine)

    Vervang dat overslaande onderdeel dan.

    Er kan ook sprake zijn van een te hoge weerstand in een bougiekabel en/of een bougiestekker.

    Dit is een moeilijk op te sporen iets, want je ziet er vaak niks aan.

    Soms (maar niet altijd) is de binnenkant van de bougiestekker (waarmee ie op de bougie ziet) wat groen uitgeslagen.

    Zie je echter niks, dan is er maar 1 mogelijkheid om dit als oorzaak uit te sluiten en dat is een nieuw set bougiekabels+stekkers te proberen

    Monteer dan originele kabels/stekkers en geen autoshop-kabels

    Bovenstaande controles en eventuele reparatie's kunnen allemaal met wat handigheid en wat technisch inzicht zonder al te veel kosten worden uitgevoerd.

    Alleen de bougiekabels/stekkers zij een wat grotere kostenpost.

    In 85% van de gevallen ligt de oorzaak van het probleem “op 3 cil. lopen” bij een van bovenstaande dingen.

    Bekijk dus alles nauwkeurig en systematisch.

    Succes

  • Reem

    Hallo VW-Monteurke,

    Ik zal eens kijken waar ik zo'n slotenverwijderingssetje kan kopen, want nu ikzelf heb ervaren dat er in DenHaag niemand is die dat in huis heeft en het verwijderen van die slotbouten door een lasser 80 euro kost, zie ik een gat in de markt alhier. Volgens de lasser en enkele bandenzaken blijken nogal wat mensen tijdens het wisselen van winterset naar zomerset of viceversa met het verzoek te komen de slotbouten te verwijderen omdat men de adaptor kwijt is.

    Veelal worden zij doorverwezen naar (Piet) de lasser.

    Dan terug komend op het probleem met de Golf…..

    Nu ik dit allemaal zo eens lees, bedenk ik me ineens dat ik “in de verte” een heel zacht tikje hoor tijdens het draaien van de motor, hetgeen misschien wel eens een vervuilde/plakkende injector zou kunnen zijn of die vonkoverslag. Het is naar mijn idee geen klep(stoter). Dat klinkt anders.

    Injectorreiniger toevoegen en bekijken of er sprake is van vonkoverslag is dus de eerste stap die ik moet nemen.

    De verdeelkap, rotor, bougiestekkerkap en vacuumslangen zal ik ook direct eens bekijken.

    Je hebt het over een te weinig aan brandstof, waarbij ik je moet vertellen dat het mij is opgevallen dat wanneer de motor koud is en dus op 3 poten loopt tijdens het rijden, deze makkelijker de vierde pit meeneemt als ik wat gas terug neem en daarmee de motor wat minder brandstof geef. Echter moet ik dan zo langzaam optrekken dat ik het verkeer achter mij ernstig hinder. Zolang ik probeer door te trekken gaat de Golf met horten en stoten richting een hoger toerental, doordat hij afwisselend op 3 en 4 poten loopt en inhoud, totdat hij die vierde pit geheel meeneemt.

    Ik ga er vandaag eens mee aan de slag en kom er nog op terug.

    Hartstikke bedankt voor je advies.

    M.v.g. Reem.