Help ! probleem met dynamo T3 transporter.

• Ed Lochinver

Help,

Sinds gisteren blijft het lampje op het dashbord ( laden van dynamo ) branden,

De V-snaar slipt niet,

de accu is een half jaar oud,

de auto start ( nog wel ) zonder problemen.

Wie kan me helpen met een advies ,

Het is een T3 " 89 met een diesel motor.

Iedereen alvast bedankt ,

• vw monteurke

Veelvoorkomende oorzaak van het niet bijladen van dergelijke dynamo's is een defecte spanningsregelaar of versleten koolborstels.

Omdat de koolborstels aan de spanningsregelaar vastzitten moet ook bij versleten koolborstels de spanningsregelaar vernieuwd worden.

Zie afbeeldingen.

Links: de spanningsregelaar in gemonteerde toestand achterop de dynamo. (vierkant blokje met “Bosch” logo)

Rechts: een losse spanningsregelaar met een iets ander uiterlijk. (geen vierkante, maar een ronde achterkant)

• Ed Lochinver

Dank je voor het advies monteurke, maar kan ik hier nog een paar uur mee rijden tot dat ik een vervangende onderdeel heb ?

• vw monteurke

Je kunt doorrijden tot je accu leeg is ………………………………………

• Ed Lochinver

Ja, is het niet zo dat je zolang je blijft rijden en de accu alleen gebruikt om te starten / remlicht ect…dat ik dan kan doorrijden ?

Ik woon ongeveer twee uur rijden van de stad af, waar ik eventueel een onderdeel kan kopen.

Dank je,

• vw monteurke

Starten (en voorgloeien) alleen al kost een boel accucapaciteit.

Tijdens het rijden heb je stroomverbruikers zoals de verlichting (richtingaanwijzers, remlichten,) je hebt de stopklep van de brandstofpomp.

En niet onbelangrijk, ……………. hoe lang rij je al zo ? En hoeveel starts heb je nog gemaakt sinds het defect raken van de dynamo ?

Allemaal dingen die ik niet kan controleren, maar als het mijn auto was zou ik niet te ver meer gaan rijden

• Ed Lochinver

Dank je , maar als ik de accu vanacht aan de oplader zet ……… en morgenvroeg vertrek heb een rit te doen van een paar uur. ( overdag ). En zet de motor zo min mogelijk af ?

Er is hier in de buurt geen garage en in Inverness kan ik voor een onderdeel kijken.

• vw monteurke

Met zo min mogelijk stroomverbruikers aan (maar dan ook zo min mogelijk !!!) zou dat moeten lukken.

Een dieselauto heeft gelukkig een accu met een stevige capaciteit.

Succes morgen.