distributie vervangen van golf 2.3 V5

  • hannewies@hotmail.com

    Hallo Beste lezers,

    Ik heb onlangs een golf met een 2.3 V5 gekocht, deze auto is van 2001 maar heeft aantoonbaar slechts 30000 km gereden.

    Wanneer moet de distributie nu worden vervangen, wat is wijsheid?

    Alvast bedankt voor jullie reactie!

    Met vriendelijke groet

  • vw monteurke

    30.000 km in 9 jaar tijd ? Da's iets meer dan 3000 km per jaar ! Oude dametjes bestaan dus echt …………………………………..

    Een 2,3 ltr 5 cilinder Golf motor heeft een distributieketting.

    Voor vervanging van deze ketting is geen termijn voorgeschreven.

    In de praktijk blijkt dat het ergens tussen de 150.000 en de 200.000 km nodig is om ketting en kettingspanners te vervangen.

    Meestal kondigt dit zich aan door bijgeluiden uit de distributie, vooral bij koude motor zijn deze goed hoorbaar.

    Het vervangen van een dergelijke distributie is, vanwege de inbouwplaats, een arbeidsintensieve en dure klus.

    Om er bij te kunnen moet o.a. de versnellingsbak worden uitgebouwd.

    Meestal wordt dan (omdat de bak er toch uit ligt) ook meteen maar de koppeling vervangen.

    Advies: Begin alvast maar te sparen ……………………………………

  • Frank Clement

    Hallo,

    Ik heb een VW Bora 2.3 V5 170 pk 20-klepper uit 2001 met 201.000 op de klok en ik ben zelf de eerste eigenaar.

    Dus ik heb geruime ervaring met deze motor! Op naar de 300.000 km……..

    Een zwak punt is/zijn inderdaad de distributieketting(en).

    Deze zijn bij mijn Bora vervangen bij 91.000 km. Van tevoren heb ik enkele weken met het lampje aan van het motormanagement gereden, dus er was iets aan de hand. De tandwielen waren behoorlijk rond afgesleten bij nadere inspectie.

    Ik had niet veel langer door moeten rijden, anders was er fikse motorschade ontstaan

    Je kunt het met name goed horen bij het accelereren, je hoort dan ratelende geluiden.

    Mij dealer heeft de hele handel met diverse onderdelen vervangen in juli 2005 onder een ruime coulanceregeling.

    Als ik alles destijds zelf had moeten betalen was ik bij navraag een kleine € 2.000 lichter geweest.

    Sindsdien geen distributieproblemen meer gehad. Ik moet wel zeggen dat ik de motor meestal altijd netjes op temperatuur laat komen.

    Met vriendelijke groet.