Oliedruklampje knippert

  • Klaas de B

    Beste forumleden,

    Het volgende is er aan de hand. Betreft Golf 3 met ABS motor. Tot gisteren op zo nu en dan een startprobleem na (te weinig stroom) alles goed. Nu gaan echter als je de motor gestart hebt het waarschuwingslampje van de temp. branden en het oliedruklampje “knipperen” van fel oplichten naar een beetje flauwer toe. Ik heb een beetje rond gegoogled en kwam een berichtje tegen dat een knippersignaal van het oliedruklampje op een defecte dynamo kan wijzen.

    De oliedruk heb ik niet gemeten. Oliefilter wordt warm, er is dus circulatie. Vreemd is dat het tempcontrole lampje ook blijft branden. Op het filter zitten drie sensoren, een voor de lage druk bij lage toeren (een maak contact?) en een voor hoge druk bij meer toeren (een breek contact?) en een derde. Is dit een temp sensor? En wie is nu wat. Moet ik dit nu bij de sensoren zoeken (en welke) of toch bij de dynamo? Oh ja, laadspanning is 13,7 V.

  • vw monteurke

    Een paar vraagjes en een paar opmerkingen.

    Hoe en wanneer is het defect ontstaan ? Plotseling ? Na het uitvoeren van een reparatie o.i.d. ? Zo ja, welke reparatie ?

    Brandt je dynamolampje wel normaal als je het contact aan zet en gaat dat lampje uit na het starten van de motor?

    Zijn alle zekeringen heel ?

    De ABS motor heeft volgens mij en volgens het stroomloopschema maar 2 oliedrukschakelaars.

    De lagedrukschakelaar (0,3 bar) is in ruststand gesloten en gaat open als er minimaal 0,3 bar oliedruk is. Hier hoort de blauw/zwarte draad op

    De hogedrukschakelaar (druk is motortypeafhankelijk, maar ligt tussen 0,8 en 1,8 bar) is in ruststand geopend en sluit bij voldoende oliedruk. Hier hoort de gele draad op.

    De schakeldrukken van de schakelaars staan onderop de schakelaars. (even eruit draaien en kijken dus)

    Waar die 3e schakelaar/sensor van is ?? (nog) geen idee ! Plaats eens een duidelijke foto. Geef ook eens aan welke kleur draad er op zit

    Een warm oliefilter zegt niks over oliedruk. Hooguit iets over circulatie, maar da's iets anders dan druk. Alleen een oliedrukmeting geeft hier uitsluitsel over.

    Een temperatuurlampje kan ook blijven branden als de koelvloeistof onder peil staat of als de niveausensor in het expansietankje defect is.

  • Klaas de B

    Probleem is gisteren plotseling ontsaan. Buiten het aan de lader zetten van de accu geen reparatie's uitgevoerd. Wel een radio ingebouwd, maar deze werkt al 3 weken zonder problemen. Dynamolampje werkt zoals het moet. Zekeringen zal ik naar kijken, vermoed geen defect.

    Wat de drie draden op het filter betreft. Heb een halfjaartje? geleden een ruilmotor ingezet van gelijke motorcode. De oude en orginele motor, ook een ABS dus, had inderdaad twee sensoren, en oh hoe vreemd ook, één los hangend kabeltje. De “nieuwe” motor heeft 3 sensoren op het filter. De kabelboom van de oude motor is over gezet en ik heb de twee draadjes op de zelfde plek aangesloten, en het los hangende draadje op de overgebleven sensot gezet. Werkte goed dus.

    Het soms niet willen starten is mede een reden voor mij om aan de dynamo te denken, alhoewel het lampje en de laadspanning daar geen aanleiding toe geven. Het startprobleem kan natuurlijk ook gewoon liggen aan een oude accu i.c.m. de lage temperaturen. Accu is op dit moment vervangen door een goede leenaccu uit een andere auto, ik dacht 75 Ah. Mocht de dynamo niet zijn taak vervullen moeten we dit snel merken. Ik laat nog even wat weten over de draadkleuren enz.

  • Klaas de B

    Update:

    Ik kan op de motor alle stekkers van alle sensoren loshalen en de storing blijft. Als ik de dikke stekker van de kabelboom los koppel blijft het oliedruklampje en die van de temperatuur uit. Als ik die weer aankoppel en één van de massakabels die op de verzamestrip boven de dynamo loshaal (en de rest gewoon aangesloten laat) is de storingsmelding ook uit. Dit is een dun massakabeltje, bruin met een witte lijn, en zit in de dikke kabelboomstekker op nr. 25. Er is vast wel iemand die hier iets mee kan?

  • vw monteurke

    Ik ga voorzichtig denken dat het probleem wel eens in de processor van je instrumentenpaneel kan zitten.

    Ik denk dat omdat het probleem is ontstaan na het opladen van de accu.

    Die processor kan bijvoorbeeld kapot zijn gegaan door een piekspanning tijdens het opladen van de accu of het verkeerd aansluiten van de lader.

    Het is ook mogelijk dat de radio verkeerd is aangesloten.

    Is hier bv geen verkeerde draad als massa gebruikt ?

    Of is misschien de blauw witte snelheidssignaaldraad of de blauw grijze verlichtingsdraad (verkeerd) aangesloten ?

    Dan dat bruin/witte massadraadje.

    Dat is de massa van de instrumentenpaneelprocessor. (zie rode cirkels)

    De massa loopt van pen 25 van de 28polige motor-stekker via zekeringkaststekkers G1/5 en U2/13 naar de 28polige instr.paneelstekker pen 5)

    het kan wel kloppen dat de lampjes uitgaan als je die draad losmaakt, want dan heeft de processor geen massa meer.

    Die bruin/witte draad heeft nog een 2e functie. Het is ook de massa van de snelheidssensor.

    Via knooppunt op zekeringkaststekker G1/5 (kleine groene cirkel) naar sensor G22 (grote groene cirkel)

  • Klaas de B

    Dank voor het meedenken en alle info Vw monteurde. Even nog wat meer info.

    Tijdens het rijden hoor je de dynamo een “zoemend” geluid maken, volgens mij betekent dit dat de dynamo op vol vermogen stroom levert. (omdat er ergens een grootverbruiker aan staat of er stroom weglekt) Het probleem van slecht starten door te weinig stroom is inderdaad enige tijd na het inbouwen van de radio ontstaan, zonder dat er toen sprake was van allerlei lampjes die onterecht gingen branden. Moet er wel bijvertellen dat het toen berenkoud was. De radio is met ISO stekkers aangesloten, alleen de constant spanning en de contactslot spanning ( uit mijn hoofd de rode en de gele) zijn omgewisseld omdat VW groep dit zo doet.

    Kan er door een defect aan de processor van het instrumentenpaneel zoveel stroom weglekken dat de dynamo op vol vermogen het niet bij kan fietsen, ook nog rekening gehouden met de diameter van de betreffende kabeltjes? Als alle vermogen door zo'n dun draadje moet zou je denken dat deze wel moet smelten.

    Waar bevindt zich deze processor, en kun je deze eenvoudig vervangen zoals bijvoorbeeld een processor in een pc die in een voetje geklemd zit. Of moet je een stuurapparaat o.i.d. in zijn geheel vervangen?

    En dan nog de kip en het ei vrhaal. Is de processor (laten we er vanuit gaan dat dat het probleem is) defect geraakt door het laden, of moest er bijgeladen worden omdat de processor de accu heeft leeggezogen?

    Hoeveel mA is gangbaar dat zo'n Golfje onttrekt aan de accu als deze stilstaat, voor klok en een radio die zijn geheugen moet bewaren? Radio is op dit moment trouwens weer uitgebouwd. En wat is normaal voor de hoeveelheid stroom door de betreffende masskabel (nr 25)? Kun je door dit te meten iets dichter bij de oorzaak komen of dingen juist uitsluiten?

    Ik weet het, veel vragen en aannames. Maar ja ik tast ook maar in het donker.

  • vw monteurke

    Je verzint al redenerende wel een aantal mogelijke oorzaken, maar die zijn niet bewezen door metingen.

    Meten = Weten

    Je gaat er bijvoorbeeld vanuit dat de dynamo zoemt vanwege het op volle kracht moeten laden, maar is er niet gewoon een dynamolager kapot ?

    Dynamo's moeten regelmatig op volle kracht werken (bv als de accu half leeg gestart is of als er veel verbruikers aanstaan) maar dan zoemen ze ook niet.

    Heb je de dynamo al eens goed doorgemeten

    En dan bedoel ik niet alleen de afgeregelde spanning, maar ook de laadstroom die de dynamo maximaal kan leveren.

    Deze maximale laadstroom staat op een sticker op de dynamo.

    Maximale laadstroom moet worden gemeten met alle verbruikers aan.

    Als er bijvoorbeeld bij een 3 fasen-dynamo een diode kapot is zul je zien dat de dynamo 1/3 van z'n capaciteit mist.

    Een 70 A dynamo met een kapotte diode zal dan (ongeveer) 45 - 50 A leveren.

    Een kapotte diode zie je niet als je alleen afgeregelde spanning meet, want die spanning blijft vrolijk 13,5 - 14 V.

    Als de accu tijdens stilstand van de auto wordt leeggetrokken is er sprake van een lekstroom of een illegale verbruiker.

    Een auto mag maximaal 0,1 - 0,15 A lekstroom hebben (voor bv het klokje en het radiogeheugen)

    Een lekstroom kun je meten met een amperemeter van voldoende capaciteit die tussen de losgenomen + kabel en de +pool van de accu is is aangesloten.

    Als je een te hoge lekstroom meet kun je de oorzaak van die lekstroom achterhalen door de zekeringen 1 voor 1 eruit te halen.

    Als de lekstroom dan ineens weg is hoef je alleen nog maar uit te zoeken waar die zekering voor dient.

    Een lekstroom hoeft echt niet zo hoog te zijn om een accu leeg te trekken.

    Neem bv een veelvoorkomend iets als een kofferbaklampje dat blijft branden. Dat 5 Watt lampje gebruikt ongeveer 0,5 A.

    Dan dat kip-en-ei-verhaal.

    Ik denk (maar ik heb je auto verder niet gezien) dat de processor kapot is gegaan (als ie kapot is) door een piekspanning tijdens het opladen of door het verkeerd aansluiten of afkoppelen van het laadapparaat.

    Electronica en piekspanningen gaan namelijk niet zo goed samen.

    Ook een verkeerd aangesloten radio zou een oorzaak kunnen zijn, maar ook hier geldt dat ik de auto niet gezien heb.

    Om die processor te vervangen moet het instrumentenpaneel worden uitgebouwd.

    De processor is niet los te vervangen.

    De complete printplaat of het complete instrumentenpaneel zal dus vervangen moeten worden