Je verzint al redenerende wel een aantal mogelijke oorzaken, maar die zijn niet bewezen door metingen.
Meten = Weten
Je gaat er bijvoorbeeld vanuit dat de dynamo zoemt vanwege het op volle kracht moeten laden, maar is er niet gewoon een dynamolager kapot ?
Dynamo's moeten regelmatig op volle kracht werken (bv als de accu half leeg gestart is of als er veel verbruikers aanstaan) maar dan zoemen ze ook niet.
Heb je de dynamo al eens goed doorgemeten
En dan bedoel ik niet alleen de afgeregelde spanning, maar ook de laadstroom die de dynamo maximaal kan leveren.
Deze maximale laadstroom staat op een sticker op de dynamo.
Maximale laadstroom moet worden gemeten met alle verbruikers aan.
Als er bijvoorbeeld bij een 3 fasen-dynamo een diode kapot is zul je zien dat de dynamo 1/3 van z'n capaciteit mist.
Een 70 A dynamo met een kapotte diode zal dan (ongeveer) 45 - 50 A leveren.
Een kapotte diode zie je niet als je alleen afgeregelde spanning meet, want die spanning blijft vrolijk 13,5 - 14 V.
Als de accu tijdens stilstand van de auto wordt leeggetrokken is er sprake van een lekstroom of een illegale verbruiker.
Een auto mag maximaal 0,1 - 0,15 A lekstroom hebben (voor bv het klokje en het radiogeheugen)
Een lekstroom kun je meten met een amperemeter van voldoende capaciteit die tussen de losgenomen + kabel en de +pool van de accu is is aangesloten.
Als je een te hoge lekstroom meet kun je de oorzaak van die lekstroom achterhalen door de zekeringen 1 voor 1 eruit te halen.
Als de lekstroom dan ineens weg is hoef je alleen nog maar uit te zoeken waar die zekering voor dient.
Een lekstroom hoeft echt niet zo hoog te zijn om een accu leeg te trekken.
Neem bv een veelvoorkomend iets als een kofferbaklampje dat blijft branden. Dat 5 Watt lampje gebruikt ongeveer 0,5 A.
Dan dat kip-en-ei-verhaal.
Ik denk (maar ik heb je auto verder niet gezien) dat de processor kapot is gegaan (als ie kapot is) door een piekspanning tijdens het opladen of door het verkeerd aansluiten of afkoppelen van het laadapparaat.
Electronica en piekspanningen gaan namelijk niet zo goed samen.
Ook een verkeerd aangesloten radio zou een oorzaak kunnen zijn, maar ook hier geldt dat ik de auto niet gezien heb.
Om die processor te vervangen moet het instrumentenpaneel worden uitgebouwd.
De processor is niet los te vervangen.
De complete printplaat of het complete instrumentenpaneel zal dus vervangen moeten worden