Je hebt gelijk, mijn nekharen staan overeind.
Ik zal je uitleggen waarom, maar eerst iets anders.
De AJT is inderdaad een tdi.
Gisteren baseerde ik me op mijn “motorcodeboekje” en daar staat altijd (behalve dus bij de AJT) de toevoeging “tdi” als het een tdi betreft.
Sorry voor deze fout, ik had verder moeten kijken
Ik heb mijn berichten hierboven (ook de lijst met mogelijke oorzaken) gewijzigd.
Nu mijn bezwaren tegen jouw manier van distributieriemen vervangen.
Jouw werkwijze gaat teveel uit van benzinemotoren.
Bij benzinemotoren zit het nokkenastandwiel d.m.v. een spie vast gefixeerd op de nokkenas. Nokkenas en nokkenastandwiel vormen dan een geheel.
Op dat nokkenastandwiel staat een merkteken en als dat, samen met het krukasmerkteken, goed staat is de distributietiming in orde.
Als dat nokkenasmerkteken, tijdens het spannen van de spanrol, een halve tand verschuift is dat geen ramp want de compressieruimte is dermate groot dat de kleppen de zuiger toch niet kunnen raken.
Bij benzinemotoren gebeurt dat pas als de tandriem breekt.
Bij de VW dieselmotoren moet, vanwege de zeer krappe compressieruimte, een veel grotere nauwkeurigheid in acht worden genomen.
Die halve tand tolerantie die er bij benzinemotoren is, is er bij diesels simpelweg niet. De kleppen bij een diesel raken al heel snel de zuiger.
Het nokkenastandwiel van een diesel zit daarom ook niet met een spie op de nokkenas vast maar via een tapse klemverbinding.
Het nokkenastandwiel kan dus, als de bout is losgedraaid en het tandwiel is losgetikt van de tapse as, vrij draaien op de nokkenas
De juiste stand van de nokkenas wordt niet bepaald door tekens op het tandwiel, maar door een blokkeermal achterin de nokkenas.
Als dan de tandriem wordt gespannen kan het nokkenastandwiel (waarvan de bout nog los zit) een beetje meedraaien met de tandriem zonder dat dit gevolgen heeft voor de timing van de nokkenas.
Alleen het tandwiel kan immers draaien, niet de nokkenas want die zit geblokkeerd d.m.v. die blokkeermal
Pas als de spanning van de tandriem goed is wordt de nokkenasbout vastgezet.
Nu zul je misschien zeggen “ik heb het altijd zo gedaan en het is altijd goed gegaan”.
Tja, dat kan. Je hebt dan altijd veel geluk gehad.
Ik hoop echter dat mijn verhaal duidelijk maakt dat je het in de toekomst misschien toch beter anders kunt doen.
Bij het vervangen/afstellen van de brandstofpomptandriem spelen deze factoren niet zo.
Daarom is het werken met merktekens (al dan niet zelfgemaakt) daar wel toegestaan.
Na het vervangen van de brandstofpompriem moet toch het inpuittijdstip worden afgesteld en eventuele kleine onnauwkeurigheden (je weet wel, die “halve tand”) wordt met het afstellen van dat inspuittijdstip dan automatisch weer gecorrigeerd.
Je moet dus duidelijk onderscheid maken tussen de distributieriem en de brandstofpompriem.
Ook het hergebruiken van de oude centrale krukaspoeliebout is gevaarlijk.
Die bout is een zogenaamde “rekbout”.
De rek in die bout bepaalt grotendeels het “vastzitten” van de krukaspoelie.
Bij een oude bout is de rek er uit.
De kans op loslopen is dan aanwezig.
De gevolgen van dat loslopen hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.
Ook hier kun je weer denken “het zal zo'n vaart niet lopen”. (ik vraag me trouwens af waarom je uberhaubt voor die paar centen dat risico wil lopen)
Zoek dan bij een site als problemcar.nl in het Volkswagengedeelte maar eens op “krukasbout” en kijk eens hoeveel hits je krijgt.