T4 Houdt in.

  • Klaas de B

    Beste forumleden.

    Mijn T4 met AJT motor en 330 d km houdt in. Starten doet hij goed. Als je dan geleidelijk het gaspedaal intrapt gaat alles goed tot 1000-1100 toeren. Ga je heel geleidelijk het pedaal dieper intrappen komt je toerental niet hoger, maar je hoort de motor “tegensputteren”. Je gaat langzaam het pedaal verder intrappen en dan plotseling springt de motor naar 2000 toeren, en de motor loopt weer goed. Het probleem zit hem dus in het 1000 tot 1600-1700 toerengebied. Ook kan ik nog vermelden dat de pit er een beetje uit is, vermogen valt tegen en vergelijking met eerder. Is dit een probleempje met de timing? Of een verstuiver/pomp probleem. Wie geeft een goed advies?

  • vw monteurke

    De AJT motor is een 5 cilinder tdi motor.

    Er zijn diverse oorzaken mogelijk.

    Begin eens met het volgende te (laten) controleren.

    —- Laat het storingsgeheugen van het motormanagement eens uitlezen

    —- Achterstallig onderhoud. Hoelang is het geleden dat lucht- en brandstoffilter zijn vervangen ?

    —- Afstelling inspuittijdstip controleren / indien nodig opnieuw afstellen (let ook op toestand distributieriem en brandstofpompaandrijfriem)

    —- Hoe is de toestand van de turbo ? Zit de turbo-as niet vast ? Draait de as niet zwaar ? Zit er (veel) speling op de turbo-as ?

    —- Zitten er geen lekkages in de dikke turbo slangen van turbo naar inlaat waardoor turbo druk weglekt ?

    —- Met deze km stand kan het geen kwaad om eens compressie te meten.

    —- Probeer eens een andere luchtmassameter. Een defecte lmm is een veelvoorkomende oorzaak van vermogensverlies bij de tdi.

    Let op !! een defecte lmm zit vaak niet als storing in het storingsgeheugen.

  • Klaas de B

    Beste vw monteurke, hier zitten een aantal aanbevelingen tussen waar ik best wel wat mee kan waarvoor mijn dank. Ik had net de pakking van de olliepomp vervangen, en dus de distributie ook los gehad. Deze vervang ik altijd om de 100.000. Ja ik weet VW houdt 120.00 aan, maar waarom risico nemen. De riem zat er 30.000 op en was dus nog als nieuw. Heb ik gewoon weer terug gezet.

    De riem voor de brandstofpomp zit er al wat langer op, ik durf wat meer risico te nemen, breekt deze dan is dit alleen maar lastig, er is geen gevolgschade. Deze wordt nu direct vervangen evenals lucht en brandstoffilter. Deze laatste twee zitten er 60.000 km op. Bij de pas gedane roetmeting voor APK kon net de waarde voor goedkeuring gehaald worden. (luchtfilter?) Wat het brandstoffilter betreft zou je verwachten dat bij een te lage brandstoftoevoer de hogere toerentallen niet gehaald kunnen worden. Goed, we sluiten al deze mogelijke oorzaken uit en vervangen alles maar.

    Turbo-as heb ik niet gecontroleerd, zal ik even naar kijken. Luchtlekkages zou je kunnen horen denk ik, sissen enz? Is me niet opgevallen.

    Mochten hierna de symptonen nog bestaan, is het uit laten lezen van het motormanagement dan zinvol?

  • vw monteurke

    Uitlezen is inderdaad verstandig.

    Hou er rekening mee dat uitlezen geen wondermiddel is.

    Ten eerste worden niet alle componenten bewaakt door het storingsgeheugen

    Ten tweede worden sommige defecten door het storingsgeheugen niet als storing herkend.

    Als je de distributie los hebt gehad zou ik daar beginnen.

    Veel kans dat die verkeerd staat.

    Bij de 5 cil. dieselmotor moeten de nokkenastiming en de brandstofpomptiming apart afgesteld worden.

    Om de nokkenastiming af te stellen moet het tandwiel achterop de nokkenas (dat tandwiel dat de brandstofpompriem aandrijft) worden losgemaakt.

    Dan kun je met de speciale blokkeermal de nokkenas blokkeren en de nokkenas op tijd zetten.

    Dan monteer je het achterste tandwiel weer en dan zet je met een micrometer en speciaal hulpstuk de brandstofpomp op tijd.

  • vw monteurke

    nog even iets anders.

    Je hebt de oliepomppakking vervangen.

    Heb je de krukaspoelie goed vastgezet ?

    En dan bedoel ik met nieuwe bout en het juiste aanhaalmoment.

    Hoe heb je 'm vastgezet ?

  • Klaas de B

    Als het mag, een kleine correctie, de AJT is wel degelijk een TDI, bouwjaar 1999, 88pk. Wat de timing van de distributieriem betreft heb ik daarvoor een “eigen” methode. Zeker als de oude riem er weer op komt een heel eenvoudige methode.

    1) Motor “op tijd” zetten voor demontage niet nodig. Immers de stand van de krukas of de nokkenas is niet van belang, enkel de positie TEN OPZICHTE VAN ELKAAR is belangrijk.

    2) Kappen e.d. verwijderen. Multiribriem verwijderen.

    3) Centrale krukasbout losdraaien, niet verwijderen.

    4) De vier kleine boutjes van de krukaspoulie losdraaien, laatste twee slagen in laten zitten.

    5) Centrale bout eruit draaien.

    6) Krukaspoulie voor de ribriem verwijderen, getande poulie voor de distributieriem MOET blijven zitten!! Dit doe je door voorzichtig aan de krukaspoulie te trekken/wrikken en gelijktijdig door op de kleine boutjes te tikken de getande poulie tegen te houden. Als de krukaspoulie los is kleine boutjes uitdraaien en poulie verwijderen.

    7) Als alles goed is gegaan zit de D-riem nog steeds goed gespannen op zijn plek. Markeer nu met een witte viltstift de plaats van de riem op de tandwielen. Op een willekeurige plaats waar de riem op het nokkenas riemwiel ligt maak je twee tanden van het riemwiel wit, het tussenliggende tandje van de riem ook. Op het krukasriemwiel precies andersom, een tandje van het riemwiel wit en de twee naastliggende tanden van de riem ook. Vergissing of verwisseling is uitgesloten.

    8) Maak de spanol los en verwijder de riem. Montage spreekt voor zich. Wil je een nieuwe riem monteren tel je het aantal tanden op de riem tussen de markeringen en neem dit over op de nieuwe riem. Wel drie keer tellen en geen vergissing maken.

    Het grote voordeel van deze methode is dat deze universeel toepasbaar is voor alle motoren van alle merken en zonder speciaal gereedschap. Heb dit niet alleen bij VW maar ook bij div. Japanners -tig keer toegepast, en werkt altijd.

    Wat het vastzetten van de centrale bout betreft moet ik bekennen geen nieuwe bout gebruikt te hebben. Een nieuwe bout moet met 160Nm + 90 graden vast. Bij een gebruikte bout werkt dit niet omdat deze reeds gerekt is. Loshalen doe ik met een zelfgemaakt stukje gereedschap om de krukas tegen te houden, en een kruissleutel van 1 mtr. De bout en het boutgat worden goed schoongemaakt (perslucht) en ontvet met aceton om het borgmiddel goed te laten pakken. Aandraaien met diezelfde sleutel, je voelt dat de bout op een gegeven moment “aan” zit. Ik weet het klinkt niet erg professioneel, kennelijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

    Wat de riem voor de de pomp betreft, die is bij de vorige eigenaar een keer vernieuwd door een VW dealer, ik zal de naam niet noemen. Ook hiervoor weet ik dat er speciaal gereedschap bestaat, heb de methode in de vraagbaak doorgelezen. Toch zie ik op de poulie voor de pomp een paar zelf aangebrachte merkstrepen staan die precies tegenover elkaar staan als cil. 1 in BDP. staat. Kan niet anders of de dealer volgt niet de methode die VW voorschrijft. Is dit nu verkeerd? Nee, dat hoeft niet, dacht ik zo. De methode met markeerstrepen lijkt me wel sneller te gaan, en tijd is tenslotte ook voor de dealer geld. Ik veroordeel niemand.

    Beste vw monteurke, ik kan me voorstellen dat uw nekharen inmiddels rechtop zijn gaan staan. Ook als deze werkzijze naar de prullenbak wordt verwezen waardeer ik nog steeds de bijdrage.

  • Klaas de B

    Even ter aanvulling, probleem is niet spontaan opgetreden na de oliepomp reparatie, was al sluimerend aanwezig voor die tijd. (Wat laag in vermogen, niet altijd mooi lopen) Wat dit aangaat sluit dit perfect aan op eerder door u aangedragen mogelijke oorzaken, dieselfilter enz.

  • vw monteurke

    Je hebt gelijk, mijn nekharen staan overeind.

    Ik zal je uitleggen waarom, maar eerst iets anders.

    De AJT is inderdaad een tdi.

    Gisteren baseerde ik me op mijn “motorcodeboekje” en daar staat altijd (behalve dus bij de AJT) de toevoeging “tdi” als het een tdi betreft.

    Sorry voor deze fout, ik had verder moeten kijken

    Ik heb mijn berichten hierboven (ook de lijst met mogelijke oorzaken) gewijzigd.

    Nu mijn bezwaren tegen jouw manier van distributieriemen vervangen.

    Jouw werkwijze gaat teveel uit van benzinemotoren.

    Bij benzinemotoren zit het nokkenastandwiel d.m.v. een spie vast gefixeerd op de nokkenas. Nokkenas en nokkenastandwiel vormen dan een geheel.

    Op dat nokkenastandwiel staat een merkteken en als dat, samen met het krukasmerkteken, goed staat is de distributietiming in orde.

    Als dat nokkenasmerkteken, tijdens het spannen van de spanrol, een halve tand verschuift is dat geen ramp want de compressieruimte is dermate groot dat de kleppen de zuiger toch niet kunnen raken.

    Bij benzinemotoren gebeurt dat pas als de tandriem breekt.

    Bij de VW dieselmotoren moet, vanwege de zeer krappe compressieruimte, een veel grotere nauwkeurigheid in acht worden genomen.

    Die halve tand tolerantie die er bij benzinemotoren is, is er bij diesels simpelweg niet. De kleppen bij een diesel raken al heel snel de zuiger.

    Het nokkenastandwiel van een diesel zit daarom ook niet met een spie op de nokkenas vast maar via een tapse klemverbinding.

    Het nokkenastandwiel kan dus, als de bout is losgedraaid en het tandwiel is losgetikt van de tapse as, vrij draaien op de nokkenas

    De juiste stand van de nokkenas wordt niet bepaald door tekens op het tandwiel, maar door een blokkeermal achterin de nokkenas.

    Als dan de tandriem wordt gespannen kan het nokkenastandwiel (waarvan de bout nog los zit) een beetje meedraaien met de tandriem zonder dat dit gevolgen heeft voor de timing van de nokkenas.

    Alleen het tandwiel kan immers draaien, niet de nokkenas want die zit geblokkeerd d.m.v. die blokkeermal

    Pas als de spanning van de tandriem goed is wordt de nokkenasbout vastgezet.

    Nu zul je misschien zeggen “ik heb het altijd zo gedaan en het is altijd goed gegaan”.

    Tja, dat kan. Je hebt dan altijd veel geluk gehad.

    Ik hoop echter dat mijn verhaal duidelijk maakt dat je het in de toekomst misschien toch beter anders kunt doen.

    Bij het vervangen/afstellen van de brandstofpomptandriem spelen deze factoren niet zo.

    Daarom is het werken met merktekens (al dan niet zelfgemaakt) daar wel toegestaan.

    Na het vervangen van de brandstofpompriem moet toch het inpuittijdstip worden afgesteld en eventuele kleine onnauwkeurigheden (je weet wel, die “halve tand”) wordt met het afstellen van dat inspuittijdstip dan automatisch weer gecorrigeerd.

    Je moet dus duidelijk onderscheid maken tussen de distributieriem en de brandstofpompriem.

    Ook het hergebruiken van de oude centrale krukaspoeliebout is gevaarlijk.

    Die bout is een zogenaamde “rekbout”.

    De rek in die bout bepaalt grotendeels het “vastzitten” van de krukaspoelie.

    Bij een oude bout is de rek er uit.

    De kans op loslopen is dan aanwezig.

    De gevolgen van dat loslopen hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.

    Ook hier kun je weer denken “het zal zo'n vaart niet lopen”. (ik vraag me trouwens af waarom je uberhaubt voor die paar centen dat risico wil lopen)

    Zoek dan bij een site als problemcar.nl in het Volkswagengedeelte maar eens op “krukasbout” en kijk eens hoeveel hits je krijgt.

  • vw monteurke

    Omdat bij een tdi de luchtmassameter een regelmatig voorkomende oorzaak van vermogensverlies is zou ik daar eens mee beginnen.

    Probeer er eerst (voor een proefritje) een te lenen bij je VW dealer of automaterialenzaak.

    Je merkt snel genoeg of met een nieuwe luchtmassameter je motor beter loopt en dan weet je in ieder geval zeker dat je de kosten voor een nieuwe niet voor niks maakt

  • Klaas de B

    Je verhaal is helemaal duidelijk, waarvoor mijn dank. Moet even opmerken dat vandaag de bus een stuk beter loopt, wel is er een ratel geluidje beneden de 2000 toeren, daarboven loopt de motor perfect. Ik zal je aanbevelingen voor wat betreft de timing van de nokkenas ter harte nemen. Komende week even uitlezen. Wordt vervolgd.