Je hebt al wat huiswerk gedaan zie ik.
Ik zal alle punten nog even doornemen.
Bij bepaalde type versnellingsbakken zat het kroonwiel met klinknagels gemonteerd op de drager.
Bij een wat ruwe rijstijl konden die klinknagels breken en dan draaide heel de bak aan gort.
Het verradelijke is dat je dat niet van te voren aan ziet of hoort komen. Dat breken gebeurt vrij plotseling.
Hou er dus rekening mee dat zoiets bij een aankoopkeuring niet altijd kan worden opgemerkt.
Dan airco, in welke vorm dan ook.
Geheel handbediend, halfautomatisch (climatic) of volledig automatisch (climatronic).
Ik persoonlijk zou geen auto meer willen zonder airco, maar airco reparatie's kunnen inderdaad vrij prijzig zijn.
Alleen bijvullen (en dat moet iedere 2 - 3 jaar gebeuren) kost al 80 - 120 euro.
Een steentje door je condensor (die extra “radiateur”) of een defecte compressor en je bent zomaar honderden euro's kwijt.
Hetzelfde geldt voor centrale vergrendeling en electrische ruitbediening. Niet de meest degelijke onderdelen bij VW.
De cv van de Golf 4 werkt anders dan bij de 6N Polo. Bij problemen aan de cv draait het bij de Golf meestal uit op een nieuw portierslot (120 euro)
Let goed op dat de ruitbediening soepel en zonder krakende, kreunende bijgeluiden werkt.
Dan wat jij een kantelende zuiger noemt.
Een bepaalde serie 1,4 ltr motoren tot productiejaar 2002 kan last hebben van beschadigde zuigercoating.
Op den duur leidt dat tot invreten van de zuiger op de cilinderwand, tikkende bijgeluiden, verhoogd olieverbruik enz.
Op verschillende VW forums wordt gesteld dat een zogenaamde “kantelende zuiger” geen kwaad kan en dat de auto daar oud mee kan worden.
Nou, ik heb nogal wat van die motoren van binnen gezien en ik heb daar zeer sterke twijfels over………………………………….
Let op !!!!! Beschadigde zuigercoating of gevreten zuigers kenmerkt zich door tikkende bijgeluiden. Echter alleen bij KOUDE motor. (of het moet al heel erg zijn)
Kom je dus bij een auto waarvan de motor al “lekker warm is gedraaid” hou er dan rekening mee dat je op dat moment NIKS hoort !!!
Typische golf 4 probleempjes. (naast de hierboven genoemde)
Bijgeluiden voortrein: Meestal stabilisatorrubbers en koppelstangetjes.
Lekkage achterruitensproeier: Slangkoppeling bij achterwissermotor los (niet zo erg) of wissermotorasje heeft te veel speling (wel erg = nieuwe rw motor)
Bobines willen wel eens kapot gaan.
Bij 16V motoren wil er wel eens olielekkage optreden tussen nokkenashuis en cilinderkop. Het bougiestekkergat staat dan vol olie.
Let daar op, haal alle bougiestekkers of bobines (typeafhankelijk) even los om te kijken of er olie op de bougie staat.
Laat voor de aankoop een uitdraai maken van alle storingsgeheugens. Storingen in electronische systemen kunnen vrij duur zijn.
Blijf er bij tijdens dat afvragen van storingsgeheugens en let op dat niet eerst alles wordt gereset !!
Verder de gebruikelijke dingen.
Hoe ziet de auto er uit ? uiterlijk, interieur. let op schade, pasgespoten delen enz.
Banden ? let op slijtagebeeld. Banden scheef afgesleten is niet best.
Remblokken en remschijven in orde?
Schokbrekers niet lek ? Uitlaat nergens te ver (door)geroest ?
Hoe is de distributie ? Bij 90.000 -120.000 (typeafhankelijk) moeten de distributieriemen en spanrollen vervangen worden.
Let op juiste werking airbag en abs controlelampjes.
Bij aanzetten van het contact moeten beide lampjes gaan branden en na een paar seconden uitgaan. Dus niet pas uitgaan als je de motor start !!
Ik ben vast nog e.e.a. vergeten, maar daar kom ik dan nog op terug.
Succes met zoeken.