Golf 4 motor kapot door nalatigheid aanpassing

• Bertold

Kort samengevat

Mijn Golf 4 uit 98 met slechts 100.000 op teller is de motor kapot gegaan

Na onderzoek blijkt dus door ijsvorming. een artikel hiervan gevonden:

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe

AutoRai

29-1-2003

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe

Per direct biedt Volkswagen alle klanten van wie de auto motorschade heeft opgelopen als gevolg van ijsvorming in het smeersysteem, een 100 procent coulance voor een periode van tien jaar, zonder kilometerbeperking. Bovendien betaalt de onderneming alle als gevolg van dit verschijnsel gemaakte reparatiekosten volledig terug.

De zware vorstperiodes van de laatste weken hebben tot een toenemend aantal motorschades geleid. De schades zijn een gevolg van bevroren condenswater dat de olietoevoer blokkeert. Het gaat hierbij om de 1,0- en 1,4-liter motoren van de modellen Volkswagen Lupo, Polo en Golf, vanaf modeljaar 1997 tot modeljaar 2001, alsmede om enkele modellen van de merken Seat en Skoda.

Dit probleem treedt bij extreem lage temperaturen uitsluitend op bij autos die vooral korte stukjes rijden en daarmee nooit goed op bedrijfstemperatuur komen. Wanneer de motor wel voldoende warm wordt, verdampt het condenswater en is ijsvorming in het smeersysteem uitgesloten.

Met de uitgebreide hulp reageert Volkswagen op de problemen in de afgelopen vorstperiode.

Dankzij permanente verbeteringen in de serieproductie kan dit probleem bij de huidige modellen niet meer optreden. Daarnaast biedt Volkswagen alle getroffen klanten kosteloos een voorzorgsmaatregel aan in de vorm van een verwarmde carterontluchting. Deze verhindert ijsvorming in de motor. Volkswagen zal de betreffende klanten via de bekende kanalen informeren over de beschikbaarheid van deze ombouwset. Klanten kunnen zich echter ook direct wenden tot hun Volkswagen-dealer voor een afspraak.

Dat is dus met mijn auto gebeurd

Ik heb mijn auto 3 jaar geleden gekocht.. ik wist niks van dat gebreke

Heb bij een Bovag Dealer gekocht en die mogen geen auto's met gebreken verkopen

De onderhoudsboekje doorgespits, blijkt dus dat de Golf eind maart 2003 nog een beurt heeft gehad bij een Volkwagendealer. maar ze hebben het dus niet de motor aangepast

Zelf ook bij Volkwagen dealer geweest en die zei dat mijn auto ouder dan 10 jaar is…en dus buiten de boot valt

Maar dat accepteer ik niet..

Na aankoop van mijn auto heb ik ook flyers en dergelijke via post van VW gekregen maar niks over aanpassing van mijn motor anders had ik het kosteloos gedaan..

Kan ik VW hier aansprakelijk mee stellen??

Immers, ze hadden de kans om de motor aan te passen toen het bij hun in de garage stond

Ik ben trouwens de 2e eigenaar…gekocht via Bovag Dealer…

• vw monteurke

Ik denk dat je deze vraag beter aan je rechtsbijstandsverzekeraar kunt stellen.

Persoonlijk echter denk ik dat je weinig kans maakt.

De reden:

—- Als je carterontluchting bevriest draait je motor niet meteen in de soep. Het eerste wat je dan krijgt is olielekkage.

Pas als je ondanks die lekkage gewoon blijft doorrijden tot alle olie op is en de motor zonder smering draait is het prijs.

De vraag is dan natuurlijk, had je zelf niet eerder de beslissing moeten nemen om te stoppen.

—- Die aanpassing waar je het over hebt werd niet automatisch op iedere auto gemonteerd. Dit gebeurde alleen op verzoek van de klant.

—- Je zegt zelf dat je auto 7 jaar geleden (!!) voor het laatst bij een VW dealer is geweest.

De dealer heeft dus zowiezo weinig kans gehad om je attent te maken op modificatie's of deze uit te voeren.

—- Je legt alle schuld nogal gemakkelijk bij de VW dealer (waar je nota-bene nooit binnenkomt voor onderhoud o.i.d.) terwijl de auto daar niet gekocht is.

—- Op alle VW forums, prikborden enz verschijnt iedere winter wel een bericht van iemand met olielekkage tengevolge van bevroren carterontluchting

Je had dus zelf ook al (veel !!) eerder van het probleem kunnen weten.

• petrynl

hallo,

ook ik zit met het zelfde probleem en heb PON aangesproken,………… mag hem laten maken, maar dan bij een VW dealer en zullen na het zien van de kosten mij een kleine tegemoetkoming geven.Maar denk jij nou echt dat het veel is , wat ze mij zullen vergoeden…. never nooit niet, en heb na veel denken besloten , mijn auto maar door een beunhaas ter laten maken, denk dat ik dan echt veel goedkoper uit ben ….. beunhaas is monteur bij de VW.

ja zo zie je, VW is voor de gewone mens, maar als je er iets mee krijgt…………. zorg dat je rijk bent

petrynl

• petrynl

deze info was zeker ook bedoelt voor monteurke, ik zou hem nog ff op de hoogte houden, bij deze dankje voor al je moeite met mij

petrynl