Bora hapert

  • Cihan

    Het volgende heeft zicht voorgedaan, ik probeer het kort te houden.

    Afgelopen zaterdag stond de auto geparkeerd in de straat. Omdat het glad was is iemand met de auto uitgegleden en de rechter voorkant van mijn Bora is nu aan gort. De dader is doorgereden niemand heeft wat gezien. De schadepost is (ik ben geen schade expert) maar schat al gauw minimaal 1500 eurie. Ik ben WA+ verzekerd. Dit even terzijde. Nu is het zo dat ik na deze klap die de auto gekregen heeft de auto vrij regelmatig hapert in alle versnellingen. Ook komt hij de 120 niet meer boven. Zoals ik al zij hapert het in elke versnelling, dit duurt ongeveer een seconde. Hij houdt in en rijdt weer… Wat mij is opgevallen is ook het geluid van de motor is anders, de motor klinkt niet fijn meer, geloof me ik rij de auto al jaren en weet hoe mijn motor klinkt. Het is net of de motor ietsje zwaarder klinkt. Het zelfde soort geluid wanneer je een kleine lek heb in je uitlaat. Mijn vraag is waaraan kan het liggen dat de auto steeds hapert en niet meer boven de 120 komt en ook zijn trekkracht heeft verloren ?

    Betreft: VW Bora 1.9 tdi 90pk ZD-LJ-62

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Cihan

  • vw monteurke

    Plaats eens wat foto's van de schade.

    Niet alleen van de buitenkant, maak ook van de rechterkant van de motorruimte een paar duidelijke foto's.

  • Cihan

    http://img525.imageshack.us/img525/7084/arabahasar8.jpg

    http://img534.imageshack.us/img534/3756/arabahasar.jpg

    http://img704.imageshack.us/img704/6274/arabahasar6.jpg

    http://img163.imageshack.us/img163/3936/arabahasar4.jpg

    http://img341.imageshack.us/img341/6061/arabahasar2.jpg

    Ik zet voor het eerst foto's op internet, ik hoop dat het goed gaat en dat je er wat aan hebt…

  • vw monteurke

    daar heb ik zeker wat aan.

    De motorruimte op foto 1 ziet er onbeschadigd uit.

    Op de 2e foto echter zie je de intercooler van de turbo en ik verwacht dat die wat schade heeft opgelopen en nu lek is.

    Dat klopt ook met je opmerking dat je een geluid hoort alsof de uitlaat lekt. (een soort gesis dus)

    Als je intercooler lekt, lekt de turbodruk weg.

    Hoe groter het lek, hoe meer turbodruk er kan weglekken.

    Hoe meer turbodruk er weglekt, des te minder motorvermogen hou je over.

    Controleer dus je intercooler op beschadigingen en lekkage.

    Kijk ook of de turboslangen nog goed op de intercooler zitten

  • Cihan

    Hey vw monteurke, thanx voor je snelle reactie.

    Heb het vandaag gewaagd om met de Bora naar het werk te gaan… 35 km…. heen en terug… Had ik achteraf eigenlijk niet moeten doen. Er kwamen dikke rookwolken uit de uitlaat. En nog iets: ik hield gewoon een constante snelheid aan 100km p.u. , maar zo nu en dan hoorde je een soort “tussengas” ik weet niet hoe ik het beter moet uitleggen. Dus niet de gas die ik met mijn rechter voet maak op het gas pedaal.

    Ben 2 uurtjes eerder gestopt met het werk om een taxatie rapport bij Care te laten doen; 2007 eurie…. Sjezus, wordt je niet blij van als je het nog een zelf moet betalen. Ben je maar mooi klaar mee. Ik heb ondertussen de brieven opgestuurd naar het Waarborgfonds, zie wel wat eruit komt. Oh ja, het klopt wat je over de intercooler, de taxatieman van Care zei dat waarschijnlijk de intercooler lekte.

    Groet,

    Cihan

  • vw monteurke

    Alle dingen die je tot op heden hebt opgenoemd wijzen op een lekke intercooler.

    —- sissend geluid: dat is de turbodruk die ontsnapt via het lek.

    —- veel rook: je motor krijgt door dat lek minder lucht binnen, dus naar verhouding te veel brandstof, en ja dat rookt.

    —- onregelmatige loop of “tussengas”: reactie van de motor op het gaspedaal wordt beinvloed door lekke intercooler.

    —- minder vermogen: een (groot?) deel van je turbodruk lekt weg.

    Aan te raden is niet meer met de auto te rijden totdat e.e.a. is gerepareerd.

    Niet alleen loopt je motor nu niet fijn (maar dat heb je al gemerkt), je hebt ook kans dat stukjes metaal van de beschadigde intercooler worden opgezogen door de motor.

    Ook kleine stukjes metaal kunnen al ernstige motorschade veroorzaken.