temperatuur loopt op

  • spijkerman

    hallo allemaal ik heb weer een probleem had eerst met dit koude weer de caterontluchting verstopt naar tips van dit forum

    erafgehaald goed schoongemaakt en opgelost maar nu als ik de auto laat lopen en hij wordt goed warm dan gaat het lampje branden en het koelwater begind dan te borrelen kachel wordt wel lekker warm geen witte rook alleen wat water uit de uitlaat verder niet raar lopen mooi rustig en het duurt wel even voor hij warm is wat kan dit zijn slangen worden ook mooi warm dus hij zit ook niet verstopt bij de termostaat denk ik als ik in de slangen knijp komt het koelvloeistoif omhoog in het expantievatje lijkt me dus ook wel goed wat kan dit zijn.

  • vw monteurke

    Begin eens met het controleren of je koelvin wel op tijd aanslaat.

    Dat doe je zo:

    Draai de dop van je koelwaterreservoir af en laat de motor lopen.

    De koelvin moet aanslaan als je koelwater ongeveer 95 graden is, dus VOORDAT je koelwater kookt.

    Als het koelwater in je reservoir gaat koken en uit het reservoir borrelt is dat dus een teken dat je koelvin niet of niet op tijd aanslaat.

    Het onderdeel dat ervoor moet zorgen dat de koelvin op tijd aanslaat is de temperatuurschakelaar (nr 16 op de afbeelding)

    De temperatuurschakelaar zit ergens opzij in de radiateur geschroefd

    Bij ongeveer 95 graden sluiten de contacten in die schakelaar en dan gaat de koelvin draaien.

    Bij ongeveer 85 graden openen de contacten weer en houdt de vin op met draaien.

    Als de koelvinmotor niet op tijd aanslaat is de temperatuurschakelaar defect

    Het is natuurlijk ook mogelijk dat de koelvinmotor zelf kapot is, maar die is simpel te controleren.

    Trek de stekker van de temperatuurschakelaar los en verbind de draden door. De vin moet nu gaan draaien.

    Zo niet, controleer dan nog even of er wel spanning staat op de rode + draad van de temperatuurschakelaar, maar als de spanning in orde is is het koelvinmotortje defect.

    Als je de temperatuurschakelaar moet vervangen, doe dat dan bij koude motor en haal de druk van het koelsysteem.

    Hou een nieuwe schakelaar met nieuwe pakkingring bij de hand, draai de oude schakelaar er uit en draai meteen de nieuwe erin.

    Op die manier verlies je zo min mogelijk koelvloeistof

  • spijkerman

    oke alvastbedankt denk dat de temperatuurschakelaar kapot is want ik heb de koelvin geprobeerd en die ging rond toen ik dat dee ik heb het rode draad nog niet door gemeten zal ik eerst doen alvast bedankt kan het er ook mee te maken hebben dat de caterontluchting verstopt heeft gezeten toen kwam bij mij de olie omhoog uit de peilstok ook al een keer met in de topic gestaan opgelost door u hulp daarvoor nog bedankt ga kijken anders hoord u het wel weer van mij

  • vw monteurke

    Als je zeker weet dat je koelvin draait hoef je die rode draad niet meer door te meten.

    Want als er geen spanning staat op die draad kan je koelvin ook nooit draaien.

    Carterontluchting heeft niks te maken met koelsysteem.

  • spijkerman

    probleem opgelost temperatuursensor kapot ander in gezet de vin slaat weer aan bedankt vw.

  • vw monteurke

    Mooi zo, bedankt voor het melden van de oplossing