Centrale portiervergrendeling Polo 6n

  • Willem

    Ik heb een Polo 6n met centrale portiervergrendeling.

    Ik heb er een comfortlock van VDO op aangesloten.

    Het heeft al jaren goed gewerkt,maar nu doet niets het meer.

    Ook niet als ik de sleutel gebruik.

    Ook hoor ik het motortje niet

    Wie kan mij vertellen wat dat kan zijn?

  • vw monteurke

    Meten = weten.

    Heb je spanning op het motortje ?

    Heb je massa ?

    Komen de signalen “openen” en “sluiten” aan bij het motortje ?

    Op alle vragen ja antwoorden betekent motortje kapot.

    Op deze site vind je een compleet schema van VDO in alle talen, ook NL.

  • Willem

    VW monteurke,

    Bedankt voor je reactie,

    Ik ben net weg geweest en heb iets vreemds meegemaakt.

    Ik kwam op de plaats van bestemming en toen zaten de portieren op slot.

    Ik heb toen de knopjes omhoog gedaan en het portier geopend en met de sleutel het portier weer op slot gedaan,

    bij terugkomst bij de auto deed ik het portier open met de sleutel en kwam het knopje omhoog en zakte gelijk weer.

    Dus ik moest de sleutel vast houden en gelijktijdig het portier openen.

    Toen ik de auto startte gingen de portieren weer op slot en bij draaiende motor krijg je de knopjes niet omhoog.

    Bij thuiskomst zette ik de motor af en toen hoorde ik het motortje draaien en het stopte niet.

    Nu heb ik de steker eraf gehaald.

    Vreemd toch?

  • vw monteurke

    Laat bij de mechanische slotencontrole de werking van de cv even buiten beschouwing. (stekker motortje nog even niet aansluiten)

    Als je de sloten met de sleutel bedient, werken ze dan normaal ? Let op, controleer alle sloten zo, ook de achterklep

    Gaan de portieren en achterklep normaal, zonder haken, op slot en van het slot af ?

    Zo niet, als bijvoorbeeld 1 van de sloten haakt of zwaar gaat of als 1 van de cilinderslotjes niet terugkomt in z'n beginpositie, repareer dat dan eerst, want de kans bestaat dan dat hierdoor een microschakelaartje blijft hangen waardoor het motortje constant bediend blijft worden.

    Werkt mechanisch alles soepeltjes en zoals het hoort, dan zul je toch moeten gaan meten.

    Omdat het motortje constant blijft draaien kan het zijn dat 1 van de microschakelaartjes in een van de portieren blijft hangen (vast zit in 1 stand)

    Meet dus of de signalen “openen” en “sluiten” aankomen bij het motortje

    Het kan ook zijn dat je motortje constant blijft draaien omdat er een luchtlek is in een van de leidingen of membraandoosjes van je cv.

    Bij een pneumatisch werkende cv slaat het motortje automatisch af als er voldoende druk/onderdruk in het systeem is.

    Bij een lekkage wordt die druk nooit bereikt en blijft het motortje dus vrolijk doordraaien.

    Lekkages zijn op te sporen daar alle leidingen 1 voor 1 af te koppelen en tijdelijk af te pluggen.

    Met wat logisch werken en denken vind je het lek dan in no time.

    Voorbeeldje: trek de leiding van het membraandoosje van het benzineklepje los en plug de leiding af.

    Als de cv dan weer normaal werkt, is het membraandoosje van dat benzineklepje lek.

    Werkt de cv nog niet, dan weet je in ieder geval dat dat doosje goed is

    Zo werk je alle leidingen en membraandoosjes af

    Je ziet, er zijn nogal wat mogelijke oorzaken.

    Je eerste vraag “wat kan dat zijn” is dus niet zo 1-2-3- te beantwoorden.

    Gewoon alle controles 1 voor 1 systematisch en nauwkeurig afwerken.

    Eerst mechanische werking sloten controleren.

    Dan electrische controle, dus meten of alle slotschakelaarsignalen goed aankomen bij het motortje.

    Pneumatische controle, dus lekkage opsporen