Laat bij de mechanische slotencontrole de werking van de cv even buiten beschouwing. (stekker motortje nog even niet aansluiten)
Als je de sloten met de sleutel bedient, werken ze dan normaal ? Let op, controleer alle sloten zo, ook de achterklep
Gaan de portieren en achterklep normaal, zonder haken, op slot en van het slot af ?
Zo niet, als bijvoorbeeld 1 van de sloten haakt of zwaar gaat of als 1 van de cilinderslotjes niet terugkomt in z'n beginpositie, repareer dat dan eerst, want de kans bestaat dan dat hierdoor een microschakelaartje blijft hangen waardoor het motortje constant bediend blijft worden.
Werkt mechanisch alles soepeltjes en zoals het hoort, dan zul je toch moeten gaan meten.
Omdat het motortje constant blijft draaien kan het zijn dat 1 van de microschakelaartjes in een van de portieren blijft hangen (vast zit in 1 stand)
Meet dus of de signalen “openen” en “sluiten” aankomen bij het motortje
Het kan ook zijn dat je motortje constant blijft draaien omdat er een luchtlek is in een van de leidingen of membraandoosjes van je cv.
Bij een pneumatisch werkende cv slaat het motortje automatisch af als er voldoende druk/onderdruk in het systeem is.
Bij een lekkage wordt die druk nooit bereikt en blijft het motortje dus vrolijk doordraaien.
Lekkages zijn op te sporen daar alle leidingen 1 voor 1 af te koppelen en tijdelijk af te pluggen.
Met wat logisch werken en denken vind je het lek dan in no time.
Voorbeeldje: trek de leiding van het membraandoosje van het benzineklepje los en plug de leiding af.
Als de cv dan weer normaal werkt, is het membraandoosje van dat benzineklepje lek.
Werkt de cv nog niet, dan weet je in ieder geval dat dat doosje goed is
Zo werk je alle leidingen en membraandoosjes af
Je ziet, er zijn nogal wat mogelijke oorzaken.
Je eerste vraag “wat kan dat zijn” is dus niet zo 1-2-3- te beantwoorden.
Gewoon alle controles 1 voor 1 systematisch en nauwkeurig afwerken.
Eerst mechanische werking sloten controleren.
Dan electrische controle, dus meten of alle slotschakelaarsignalen goed aankomen bij het motortje.
Pneumatische controle, dus lekkage opsporen